Mer frågor..

Sv: Mer frågor..

mina hästar rider jag på acchennosgrimma. funkar bra. ponnyn skall dock testas med remont nu och se om det blir någon skillnad.

Rider inte med nosgrimma om jag inte rider bettlöst förståss!

Jag har engelsk nosgrimma då jag tycker tränset blir stadigare med nosgrimma,
har provat utan.

Kram

Hur menar du att tränset blir stadigare med nosgrimma? Tränset sitter väl där det sitter om man nu inte drar väldigt i tyglarna...

Sv: Re: Mer frågor..

svar till: Varför bettskivor?

Främst för att nu i början ge en tydligare och mer van signal till honom, då skivan trycker från utsidan när jag tar i motsatt tygel (Ledande tygeltag). Han är van vid sidepull, vilket ju ger ett tryck enbart på utsidan jämfört med bett som främst ger tryck i munnen. Skivorna hindrar också bettet från att glida igenom munnen när han gapar...

Sv: Re: Mer frågor..

OK, jag förstår. En annan variant för att hindra bettet att åka igenom munnen är att trä en rem genom bettringarna under hästens haka framför tyglarna. Remmen knäpps så att man får plats med 2 fingar på höjden mellan rem och haka. Finns färdiga remmar att köpa i westernbutiker. Annars går det bra med en vanlig sporrem.

En Messerschmitterkommentar - Jag förutsätter att du är klar på om det är hästen eller dig det är fel på när han gapar.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 128
Senast: Reshästen
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 906
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: morgaine
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka