Mer frågor..

L

Liten_men_tuff

Men nu kring nosgrimma :crazy: ,

Remont grimma , ni som har det varför ?
Samma gällande övriga nosgrimmor ni som har varför ? :p

För att jag tycker den är snyggare än achen samt att jag vill slippa den onödiga dragkamp som blir om man rider honom ute utan nosgrimma.

jag provade det ett tag, funkade ok, men jag spände så löst att jag vet inte riktigt..

nosgrimmor stänger inne problemen har jag insett nu.. :crazy:

Jag har en valig engelsk nosgrimma, utan aschen... Jag har den ganska löst spännd, så jag tror inte att den gör någon nytta alls faktist. Har inte märkt någon skillnad när jag rider med som när jag rider utan.

Fick med en pullarnosgrimma med tränset, men fattar inte hur jag ska spänna den för att den ska ligga rätt, eller vara till någon sorts hjälp. Hästen såg mest ledsen ut när jag försökte passa in den så jag gav upp. :crazy:
Hur ska de sitta och varför?

/kiira

Hej! Jag har remontgrimman till min islandshäst som jag håller på att rida in. Jag har testat engelsk nosgrimma också. Remonten är oslagbar vad gäller att hålla igen munnen på honom, för den filuren har en liten lustig ovana att trassla in självaste bettskivorna i munnen. Sen förstår han inte bettet ett skvatt när skivorna ligger horisonellt i munnen på honom.... :D Den engelska varianten fungerade inte alls.

Hans tänder är kollade av hästtandläkare och vargtänder är borttagna, så tandproblem är inte problemet. Även har jag provat några typer av bett, varav det nuvarande verkar han trivas med och lyssna på så länge munnen hålls stängd...

Personligen tycker jag väl att en nosgrimma skall inte vara huvudregel vid all tränsning, utan bara om det behövs under en period...tills hästen vänjer sig att lyssna på bettet i lugn och ro. Och ÄR det problem med munnen så ska såklart tänder och dylikt undersökas - och andra bett utprovas - istället för att snörpa ihop alltihop... ;)

Om jag i fortsättningen kommer att använda nosgrimma eller inte står i framtiden att utläsa, men ju mindre remmar desto bättre är min devis - som huvudregel.

Jag har aachen, för jag tycker det är snyggast. Har den extremt löst spänd och ponnyn går precis lika bra helt utan nosgrimma. :)

Har oftast pullar, ganska löst spänd. Hästarna gillar den, föredrar den framför aachen. Har aldrig remont, tycker den är så otroligt ful... :crazy:

Jepp, de har jag.
För bettet glider igenom när jag har engelsk, och jag får inte tävla dressyr på pullar :)

Har inte sett ett rakt bett med parerstänger, tror inte att jag får tävla på det heller (Ponny). :(
Och i dressyren får man ju inte ha det :( :( :( .

Hej! Jag har remontgrimman till min islandshäst som jag håller på att rida in. Jag har testat engelsk nosgrimma också. Remonten är oslagbar vad gäller att hålla igen munnen på honom, för den filuren har en liten lustig ovana att trassla in självaste bettskivorna i munnen. Sen förstår han inte bettet ett skvatt när skivorna ligger horisonellt i munnen på honom.... :D Den engelska varianten fungerade inte alls.

Varför har du bettskivorna?

Jepp, de har jag.
För bettet glider igenom när jag har engelsk, och jag får inte tävla dressyr på pullar :)

Ursäkta en dum fråga, men jag förstår inte hur bettet kan glida igenom munnen vid dressyr. Hur blir det så?

Hon har haft betselskador, som är "fixade" hos tandläkare. Därför är det extremt viktigt att bettet inte är en millimeter för långt. Eftersom hon inte kan bita sig fast i bettet då, så ligger det ju bara där i munnen. Och jag är långt ifrån perfekt som ryttare, och när jag tar oreglebundna tygeltag så åker bettet igenom =(.
När jag rider på engelsk då (som inte stänger igen munnen eftersom den sitter så löst) så åker bettet igenom.
Vill inte använda aachen, men pullar och remont kan jag tänka mig. Eftersom dessa nosgrimmor är spända nedanför bettet så trillar inte bettet igenom.

Kan tillägga att jag rider väldigt mkt utan nosgrimma, med rem under bettet, som gör att det inte trillar igenom. Remonten används endast när jag tränar och tävlar dressyr.

Aha! :) Det är stänger som sitter på varje sida av bettet, hindrar att det dras igenom munnen! Gör också så att det ligger stadigare.

Sv: Mer frågor..

jag rider utan nosgrimma på mina hästar, tycker att dom går bättre med det.
den äldre har dessutom blivit lättare att tränsa, tror inte han gillar att ha igenstängd mun eller nåt sånt

Sv: Mer frågor..

Jag rider också utan nosgrimma. Hästen trivs bäst så.. Då finns det ingen anledning att ha en nosgrimma heller.. Hellre utan än en löst spänd.. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 128
Senast: Reshästen
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 906
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: morgaine
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka