Mer fosfor

Albatross

Trådstartare
Har beräknat foderstat och det visade sig att jag behöver få upp fosformängden lite (både för behovets och kvotens skull). Nu sitter jag och tvekar mellan att ge hästen lite vetekli eller fosforbalans. Jag vet att det är individuellt men vad borde jag välja?

Proteinbehovet är täckt, så den mängd som vetekliet tillför är inte nödvändig. Dessutom blir min häst lätt lös i magen och då skall man väl undvika vetekli? Å andra sidan tvekar jag att välja forforbalans (trots att 10 g av den skulle balansera upp min foderstat) eftersom jag är skeptisk till "mineraler på burk".
 
Sv: Mer fosfor

Min häst har också haft tendenser till lös mage, som inte har påverkas av vetekli.

Behöver du 10 gr fosforbalans eller 10 gr fosfor? Ett dosmått FB innehåller 2,5 gr fosfor så om det är 10 gr fosfor du behöver så måste du ge 4 dosmått, vilket är ganska mycket.

För att få ut 10 gr fosfor ur vetekli måste du ge 1 kg.

Jag skulle nog ge både FB och vetekli.

mvh Jessica

mvh Jessica
 
Sv: Mer fosfor

Tack!

Har beräknat att för att balansera upp och täcka behovet behöver jag ge 10 g fosforbalans (ett dosmått) samt 200 g vetekli.
 
Sv: Mer fosfor

Vi valde att ge lite linfrökaka, förra säsongen för vi behövde toppa upp fosforen i foderstaten. Det hade dessutom den goda effekten att alla hästar var otroligt fina i magen hela vintern, t.o.m. den som brukar ha lite problem.
 
Sv: Mer fosfor

Vad är billigast?
Varför skeptisk till mineraler på burk? Om det gäller rena mineraler kvittar det vilken källan är eftersom ett grundämne alltid är ett grundämne. (Däremot säger jag inget om att vara skeptisk mot saker i små vita burkar, det betraktar jag generellt som en bra egenskap!)
 
Sv: Mer fosfor

Själv har jag gett korn för att balansera upp fosforbalansen.
 
Sv: Mer fosfor

Okej. Då skulle nog jag välja vetekli tror jag.

mvh Jessica
 
Sv: Mer fosfor

alpha skrev:
Vad är billigast?
Varför skeptisk till mineraler på burk? Om det gäller rena mineraler kvittar det vilken källan är eftersom ett grundämne alltid är ett grundämne. (Däremot säger jag inget om att vara skeptisk mot saker i små vita burkar, det betraktar jag generellt som en bra egenskap!)

Jag har en fix idé om att mineraler skall komma ur naturliga varor (hö, havre, korn etc.), fast å andra sidan ger jag hästen Kraffts produkter, vilka väl innehåller mineraler som inte är framställda på det mest "naturliga" sättet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 631
M
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva er hjälp med några funderingar kring 2 förändringar i min hästs foderstat. Är i desperat behov av att bolla...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp