Mer energi ?!

Sv: Mer energi ?!

klottagirl skrev:
han är slö rent allmänt liksom. och för det mesta när man rider ut själv.

Som Ingrid skriver... Vissa hästar är ju "slöa" till sättet. En del är jättelugna, andra heta! Det är inte alltid det går att påverka med foder, tyvärr.

Om han alltid har varit sån så kommer han nog att forstätta medd et vad du än gör..

Vad är värdena i höet då? Antar att det är på tok för låga värden i det. Gissar att det är för lite av både mj och smrp.

klottagirl skrev:
vad ska man göra för att få mer energi i en häst, just nu får han fibergi ca ½ liter morgon och kväll, och 5 kg hö(en islänning) uppdelat på 4 ggr . skulle man kunna ge han betfor också ? jag har noll koll på sånt här , och det är därför jag ber om er hjälp. :)
jag skulle ge mer hö.
jag ger min SHETTIS 4kg hö,
MINST 7kg hö borde din islänning ha tycker jag, prova och se om hästen blir piggare av det först.

tycker åxå du ska öka grovfodret.
beräkna hästens foderstat på hippocampus

Som jag skrivit tidigare nån gång så tycker jag att man skall skilja på dietisk energi och rörelse-energi. Självklart så behövs det förstnämnda för det sistnämnda, men det är inte den enda nyckeln.*

För att få en energisk häst så är det bra med en uträknad och fungerande foderstat - från grovfoder till kraftfoder och tillskott.

Därtill GOD träning i rätt intensitet och mängd, och uppgifter som är rimliga för hästen att utföra - och detta givetivs i utrustning som passar. Sen ökar man träning och mat under uppbyggnad. Energi och livsvilja kan också påverkas av yttre faktorer som stall och hagmiljö.

---
* Man skall inte förmänskliga hästen, men energi är ju faktisk en synonym till MJ och Kalorier. Och inte fasen funkar det på människor i längden att dra i sig choklad eller chips för att få mera energi. Den energi som är nödvändig för kroppsfunktionerna är oftast en långt mycket mindre mängd än vi i det moderna samhället klämmer i oss, häst som hund som människa ...

Kan så vara. Men får man för lite energi orkar man inte ridas. Och får man för lite av någon vara så tär det på muskler och dom tynar ut och smalnar av. Alltså tappar muskler. Och får man för lite smrp så orkar man inte bygga muskler. Det ska ju helst vara en jämvikt mellan smrp och mj. Inte för mycket av någon vara. Men det är alltid svårt att hitta jämvikten på sin häst om man inte gör foderstater och analyserar höet.

ang skrev:
Som jag skrivit tidigare nån gång så tycker jag att man skall skilja på dietisk energi och rörelse-energi. Självklart så behövs det förstnämnda för det sistnämnda, men det är inte den enda nyckeln.*

För att få en energisk häst så är det bra med en uträknad och fungerande foderstat - från grovfoder till kraftfoder och tillskott.

Därtill GOD träning i rätt intensitet och mängd, och uppgifter som är rimliga för hästen att utföra - och detta givetivs i utrustning som passar. Sen ökar man träning och mat under uppbyggnad. Energi och livsvilja kan också påverkas av yttre faktorer som stall och hagmiljö.

---
* Man skall inte förmänskliga hästen, men energi är ju faktisk en synonym till MJ och Kalorier. Och inte fasen funkar det på människor i längden att dra i sig choklad eller chips för att få mera energi. Den energi som är nödvändig för kroppsfunktionerna är oftast en långt mycket mindre mängd än vi i det moderna samhället klämmer i oss, häst som hund som människa ...

:bow: :bow: :bow:

Jo, men det är däråt jag avsåg att resonemanget skulle gå. Inte bara raskt tillsätta MJ till dagens foder utan att veta vad man gör för att hästen "saknar pigghet", vilket jag skrev i andra stycket om en fungerande foderstat.

Och jag tror faktiskt det finns fler felnärda individer än undernärda om man skulle kolla närmare på fenomenet.

För alla bugningar. Det var inte bara en, i allafall inte på min skärm! :)

Hej,
Ett problem idag (mer vanligt inom ridvärlden) är att människor kan för lite om hästen.... "Alla" har en tävlingshäst, vilket innebär att de åker på tävling 2ggr/månad men ska ha foder som en OS-häst.
Förr var sjukdomen "fång" (förgiftning) känd som en ponny sjukdom. Idag ökar fallen fång bland hästar. Vi ger våra hästar alldeles för mycket foder.
Ett exempel som jag känner till, en 700kg's häst motioneras 4 dgr/vecka ca: 30 min varje gång (2timmar/vecka) foderstaten var 5kg havre+4kg hö (hösilage 66%) per dag. Det tog ca: 3 år sen fick hästen fång, vet inte om denna häst någonsin kommer bli bra igen.
TÄNKVÄRT !

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama