Mer bärighet i tölten

Oðinn

Trådstartare
Ja som min rubrik lyder.
Hur kan man träna upp detta?

Väldigt tacksam för svar! :)
Hittade dock bara en tråd om detta med "bärighet", fast det var om att träna upp traven.

Sv: Mer bärighet i tölten

Vill hålla koll på denna tråden. Men gissar att man arbetar upp bärighet i tölt genom att stärka skritten och få bärighet där innan man ber om för mycket i tölt?

Se till att hästen jobbar med bakbenen.

Min islänning hänger sig gärna i bettet men börjar man flytta baken och göra så han arbetar med bakbenen så släpper det i munnen och han bör sig jättefint. =)

Vad jag vet så om hästen redan kan tölta, men inte kan tölta på volt eller så, så flytta baken mycket, så att hästen får under sig bakbenen ordentligt och börjar jobba bra med rumpan och ryggen.
Om man jobbar så i kurvor och volter också så jobbar man ju upp det, alltså flyttar rumpan i kurvor och så.
Så har i alla fall jag jobbat, och det kommer om man tränar så, dock går det ju inte så snabbt, men vad gör det? ;)
Lycka till!

Det hjälper inte att bara "flytta baken". Det viktiga är att få hästen att träda in under sin tyngdpunkt (inte förbi den som i tex skänkelvikning eller en tvär bakdelsförflyttning). Öppna och sluta är kalasbra övningar, och det är jätteviktigt att jobba upp bärighet och samling i skritten först och sedan långsamt gå mot tölten.

//julia

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 122
Senast: AraSlei
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Lady_S
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar