Mer 10-veckorsvalp funderingar...

Bansan

Trådstartare
Som jag nämnt i någon annans tråd har jag en extremt bitsugen rottistjej som är inne på sin 10:e vecka.

Bitandet kan vi hålla diskussionen om i den andra tråden men jag funderar över lite andra saker.

När jag är ute med henne så struntar hon högaktningsfullt i vart jag är eller går för hon går dit hon vill. Eller sätter sig & surar & glor på mig & det kvittar hur rolig jag gör mig eller hur jag låter för hon bara SKA INTE KOMMA till mig. Har hon hittat något hon tycker smakar bra (oftast inget som en valp bör äta) så studsar hon iväg om jag kommer fram & blir riktigt arg när jag vill ta det från henne.

För att undvika att hon äter en massa skit så bestämde jag således att hon får ha koppel på när vi ska ut & kissa... Men hon ska f-n inte kissa i koppel & sitter & tjurar i evigheter innan kissnödigheten till slut tar överhanden... & nu verkar hon till & med ovillig att komma fram till mig när hon förstår att jag tänker ta på henne kopplet & ta ut henne.

Jag tillrättvisar henne i stort sett bara om hon jagar katterna (vilket hon skiter högaktningsfullt i även det & samma sekund som jag släpper henne så är hon efter dem igen).

Man blir ju alldeles snurrig också på alla olika uppfattningar om hur man ska hantera & träna en valp i början... Alla tycker olika.
Men trots det så vill jag ha synpunkter & råd vad ni tror att jag ska göra för att få henne mer positivt inställd till kopplet samt att få henne att lyssna & bry sig mer om vad jag gör & vart jag är...?

Sv: Mer 10-veckorsvalp funderingar...

Hejhej

När min hund var liten och man var ute med honom så brukade vi gömma oss eller gå iväg så fort han blev ouppmärksam på oss. Började i rastgården som var inhägnad så man kunde vara lugn.
Nu är hunden ett år och går lös mestadels av tiden vi är ute och han går aldrig långt bort ifrån oss. Ibland kan han råka hamna på andra sidan ett träd och då står han och tittar efter mig tills jag kommer inom synhåll igen.
Jag vet inte huruvida det är en såvärst bra metod eller så. Men det är väl olika på alla hundar.
Glöm inte ge massa beröm så fort hunden kommer till slut bara!

deathworship skrev:
Hejhej

Glöm inte ge massa beröm så fort hunden kommer till slut bara!

Och där håller jag inte med, jag skulle aldrig berömma min hund när jag kallat på den och hunden kommer lunkandes efter 10 minuter. Givetvis är det skillnad på om hunden vet vad tex. "hit" betyder.

Aliide skrev:
Och där håller jag inte med, jag skulle aldrig berömma min hund när jag kallat på den och hunden kommer lunkandes efter 10 minuter. Givetvis är det skillnad på om hunden vet vad tex. "hit" betyder.

Exakt :bow:

Aliide skrev:

Inte jag heller. Berömma när den gör rätt - ignorera när den gör fel. Det bästa är ju förstås att inte sätta sig i den situationen, men det är ju lättare sagt än gjort ibland... :smirk:

Ett tips som jag har lärt mig; göm dig! Hunden ska leta rätt på dig, du ska inte tjata den fram till dig. Försök även träna i koppel med att vända riktningar och kalla och när den följer dig får den godis.

Ett tips är ju också godis ;). I början får man väl lov att mata så fort den kommer fram (när man ropar). Värt ett försök :p

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 928
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 711
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka