Mentaltest imorgon.

Narcissa

Trådstartare
Imorgon ska jag göra mentaltestet med Siv. Jag börjar allt bli lite nervös. Jag har inte gjort det innan så jag undrar mest vad man ska tänka på?
Ska man tex ha med sig godis till hunden?

Sv: Mentaltest imorgon.

Vi gjorde mentaltest med min vovve, jag var dock inte med.

Tänk bara på att vara lugn och aggera precis som du skulle göra om allt inte var stadgat (hur stava svengelska?) Ta med allt som du har med på en vanlig promenad och jo, godis/leksak eller både och är nog bra, eftersom hunden ju utsetts för potensiellt skrämmande saker kan förstärkning vara bra, kanske. Kolla med dem som håller i testet :)

Nä godis/leksak ska du nog inte ha med dig... Tanken är ju att se hur hunden agerar på egen hand.

Vad jag förstår kommer du att guidas av den som håller testet, just för att säkerställa att föraren inte påverkar hunden eftersom det är hunden som testas inte ekipaget. :)

Berätta hur det går sen! Är nyfiken och ska gå med Qito när han fått åldern inne.

Tips: kolla på youtube!!

Du kan ha godis i fickan och meddela testledaren det. Det kan faktiskt komma till användning om man har lite oflax. Vet ett ekipage som var och testade samtidigt som vi och hunden drog till skogs och fick lockas tillbaka med lite snask.

Testledaren går med dig hela tiden och talar om var du ska gå, stå och göra. Bara andas lugnt, följ instruktionerna och studera din hund i de olika momenten. Min bjöd på en mängd överraskningar och rörde sin matte till tårar av stolthet :love:

Se till att ha med dig en hopfällbar skål och en flaska VATTEN i en ryggsäck eller liknande! Nu är det iochförsig fortfarande svalt ute, men ett mentaltest (är det ett MH eller MT??) är jobbigt för hunden. Efter kampen/leken är många hundar törstiga. Du får ta paus mellan momenten och ge vatten! Gör det! Godis kan du strunta i, vatten är viktigare!

Tack för svaren!
Vatten finns alltid med. :)

Det är MH. Vad är skillnaden?

Då är det inte mentaltest (MT) du ska göra, utan en mentalbeskrivning Hund (MH). Saxat från sbk.nu, där står allt:

Mentalbeskrivning Hund (MH)

Mentalbeskrivning Hund (MH) är den testform som används för att få en bra bild av hundarnas mentalitet. Den här testformen har också rönt ett stort intresse utanför Sverige. Alla hundägare har möjlighet att anmäla sin hund till MH och de ger hund-ägaren en bra bild av vem hunden är i andra änden av kopplet.

För att uppnå de höga krav som Svenska Brukshundklubben ställer på bruksrasernas avelsprogram finns det krav på att hundar (över 18 månaders ålder) har genomgått MH om man t ex vill tävla Bruksprov, genomföra tjänstehunds-utbildning eller bedriva avel.

MM har genomgått omfattande undersökning i flera omgångar av forskare, vilket resulterat i en unik sammanställning över beskrivna hundar. dessa utgör ett bra underlag när rasklubbarna gör utvärderingar på sitt avelsarbete. Mer om det kan du läsa på www.genetica.se/mh_data.htm.

MH är inget test där hunden blir godkänd eller underkänd, utan mer en beskrivning som protokollförs

Korning

Korning utvecklades som kontrollfunktion för brukshundar för länge sedan och innehåller tre delar, en mentaldel, en exteriördel och en veterinär kontrolldel. När alla delar är genomförda kan man få ut ett korningsdiplom. Ansökan om diplom skickas av uppfödaren till rasklubben, som kontrollerar att alla moment är utförda och utfärdar därefter diplomet.

Mentaltest
Mentaldelen kallas i dagligt tal för mentaltest. Hunden måste vara mellan 18 och 48 månader för att delta. Mentaltesten innehåller delar såsom samarbete, social själv-säkerhet, rädslor etc. Två domare bedömer hunden utifrån ett poängsystem och hunden får godkänt eller icke godkänt.

Exteriörbeskrivning
En exteriörbeskrivare känner igenom hunden och bedömer hur hunden ser ut utifrån rasstandarden (ett dokument som beskriver hur en ras ska se ut). Beskrivaren fyller i ett omfattande protokoll. antingen blir hunden godkänd eller icke godkänd på exteriördelen.

Veterinärdel
I korningen ingår det också att röntga höftlederna. Många hundraser har problem med en ärftligt fel som heter höftledsdysplasi. Hundens höfter bedöms utifrån en skala mellan A och E, där A och B-höfter är godkända.

Om hunden blir godkänd i samtliga delar erhåller hunden titeln korad vilket är mycket meriterande.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 170
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 834
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka