Mental träning ?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Charmelione
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 148
C

Charmelione

Vet inte om tråden hör hemma här men iallafall , har läst i ett flertal "hästtidningar" där dom har bett kända ryttare att ex. "Ge tips på hur man blir en bättre hoppryttare" och liknande , många har då svarat - Träna mentalt för att inte bli höjdrädd .
Funderar på hur man gör det ?
Någon som har provat ?
(Jag menar man kan ju inte bara stå och glo på höga hinder :D)

Sv: Mental träning ?

har frågat samma och många säger- de e bara å träna på att hoppa höga hinder;)
Men...man kan ju inte hålla på att hoppa höga hinder hela tiden:angel: :D

Hoppar kanske någorlunda högt med min pålle nån gång/mån.. men e lika feg varje gång, och självklart går ju de ut över hästen så de blir inte mycket höjd hoppning för oss:crazy:
Så jag säger också... HJÄLP:bow:

Haha, det är ju sant .
För jag känner också lite så ibland , när jag och ponnyn
hoppar lite högre på träning uppåt 120-125 så känner
jag hur höjdskräcken kommer smygande :p

Läste någonstarns att det handlar om att gå på grund med problemet dsv. ställa sig själv frågor om varför man är rädd ? försöka komma till "kärnan" och arbeta utifrån det :)
(Fast efter det vet jag inte riktigt hur man går tillväga ?! :crazy: )

Och sedan att visionera, se sig själv (i dagdrömmar) klara stora hinder och bli av med rädslan på så vis. Försöka "återuppleva" de ögonblick då allt gick super !
Samt fråga sig vad gör jag egentligen för fel när det går dåligt ? och varför gör jag de felen ?
Handlar mkt om att skapa sig en mental positiv bild.

Folk som tränar mentalt lyckas ofta bättre ! Det är kanske svårt att träna själv, lättare att ta hjälp av en coach.

Kolla : http://www.succurro-online.se/

Med mental träning handlar det mycket om att tänka possitivt och att redan innan man ska hoppa det höga hindret tänka sig in i hur det kommer att vara och kännas men att man också visualiserar att man klarar höjden/tävlingen eller vad det nu är. Man kan tex börja med att hitta en tanke som får en att känna sig glad/possitiv och när man sedan ställs inför det höga hindret försöker man hitta tillbaka till den possitiva känslan.
Hm, känns som jag bara flummar runt nu, men mental träning är nog något som man bäst får hjälp av någon proffesionell.

Gick hos en idrottspsykolog/mental tränare för ca 8 år sedan så det är lite svårt att nu i efterhand sätta fingret på vad han sa eller gjorde men han hjälpte mig enormt. Mycket av det jag kommer ihåg iaf var att hitta en bra och possitiv känlsa och lära mig att fokusera på rätt saker.

En duktig hopptränare jag ridit för mycket hjälpte mig... kanske inte med "riktig" mental coaching...men iaf;

Jag började fega lite på 1,20-1,30 hinder...

Tränaren sa bara "Ok" och lät bli att be mig hoppa den hjden mer den lektionen.

Senare tog han med hästen jag red ut i ridhuset o löshoppade. Visade att den visst klarar den höjden galant. ( Och mycket mer därtill)
Jag började ju givetvis opponera mig o säga att det inte är samma sak...
- Tror du det gör ondare att ramla av på ett högt hinder?
Jag tänkte efter och tänkte att neeej, det gör det väl inte eg.
- Tror du att DU är en för dålig ryttare för att rida hästen på ett högre hinder?
-Neee, inte direkt....

- Så det du egentligen oroar dig över är?

Jag hade inget bra svar. För, sålänge man har övat på sits, teknik och samarbete med hästen över "låga" hinder ska det ju inte vara ngt problem... egentligen.

Dagen efter gick det mycket mycket bättre hursom och ju oftare jag vågade, ju säkrare blev jag.
Klart att det fortf. var lite läskigt. saker man satt i huvet är inte vips borta bara sådär... MEN lät man det han sa och visade mala på i huvudet så hjälpte det faktiskt

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 951
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 000
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 329
Senast: valpköpare
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 416
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka