Mens trots amning?

Sv: Mens trots amning?

Ja, man kan få mens fast man helammar. Min lilla var bara sju veckor då mensen kom tillbaka...

Har hört nånstans att om det går lång tid mellan amningarna, så kan mensen komma tillbaka trots helamning.

Min lilla sov väldigt länge mellan amningarna.
 
Sv: Mens trots amning?

Ja, det är fullt möjligt. Olika kvinnor är olika känsliga för prolaktinet (det mjölkproducerande hormon som också förhindrar ägglossning) och en del får tillbaka mensen snabbt, andra måste sluta amma helt för att få tillbaka den.

Det finns en preventivmedelsmetod som kallas LAM (Lactation Amenorrhea Method). Den är välbelagd och innebär följande: Du har 98%-igt skydd mot ny graviditet under amning om alla följande punkter är uppfyllda:

  • Du inte fått tillbaka din mens
  • Barnet är under 6 månader
  • Du helammar, dvs bara ger bröstmjölk och eventuella vitaminer och medicin (inga smakportioner, inget vatten osv)
  • Du ammar med max 4 timmars mellanrum på dagtid, 6 på natten
 
Sv: Mens trots amning?

Det sägs att man måsta amma minst var5:e timma dygnet runt för tat mensen ska hålla sig borta till 100%. Min kom också tillbaka tidigt, då sonen åt lite sämre en period. sedan tryckte han upp produktionen igen och åt nästan varannan till var tredje timma dygnet runt, då försvann mensen igen och kom inte tillbaka förrens jag slutade att amma.
 
Sv: Mens trots amning?

Tack för era svar!
Då behöver jag inte va orolig för att nåt e galet
Då e d lika bra att skaffa minipiller nu då antar jag..
 
Sv: Mens trots amning?

Ja, vill du inte bli gravid på nytt så bör du skaffa skydd genast. Tänk bara på att inte heller minipiller är ett 100%-igt skydd utan bör kombineras med kondom om en ny graviditet är otänkbar. Hormonspiral eller kopparspiral eller pessar är också möjliga skydd.
 
Sv: Mens trots amning?

Vad e hormonspiral/kopparspiral?:confused:
Jag e något av en lättskrämd typ gällande saker som ska finnas I kroppen...
 
Sv: Mens trots amning?

Jag fick tillbaka min mens 1 månad efter jag slutat blöda efter förlossningen.

Det negativa (förutom att det skulle vara underbart att slippa mens) var att mjölkproduktionen alltid minskade lite vid mens och fick då amma varje timma. Så det var lite jobbigt.
 
Sv: Mens trots amning?

Jag fick tillbaka min mens 1 månad efter jag slutat blöda efter förlossningen.

Det negativa (förutom att det skulle vara underbart att slippa mens) var att mjölkproduktionen alltid minskade lite vid mens och fick då amma varje timma. Så det var lite jobbigt.

Det kanske e därför hon ätit timmar d senaste dagarna då!
tur för mina bröstvårtor att hon tar flaskan med!
 
Sv: Mens trots amning?

Vad e hormonspiral/kopparspiral?:confused:
Jag e något av en lättskrämd typ gällande saker som ska finnas I kroppen...

Var mer rädd för minipillers äckliga biverkningar än saker som ska finnas i kroppen... Inga biverkningar av kopparspiralen (ökad blödning första månaderna som reglerades med Cyklo-F) och det bara nöp till när den sattes in. Biverkning (en av dem) från minipiller = depression som höll i sig nästan ett år efter jag slutat ta tabletterna.
 
Sv: Mens trots amning?

Sonen ammade varannan timma dygnet runt i nästan 6 månader, trots det kom mensen tillbaka exakt 4 veckor efter att avslaget slutat. (hade även spiral då)
Dottern ammade var 4:e timme ungefär, hade inte mens på 8 månader, så det verkar vara rena slumpen hur det där är :smirk: ....
 
Sv: Mens trots amning?

En liten fråga bara; hur bra är det för barnet om mamman börjar käka p-piller/minipiller under amningen? Det borde ju gå över till mjölken, eller?
 
Sv: Mens trots amning?

En liten fråga bara; hur bra är det för barnet om mamman börjar käka p-piller/minipiller under amningen? Det borde ju gå över till mjölken, eller?


"vanliga" p-piller får man inte äta när man ammar, minipiller är OK
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: annersia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 416
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
487
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 408
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp