Meniskskada - positiva resultat???

Smuldaisy

Trådstartare
Har i dagarna fått en meniskskada konstaterad på min 15 åriga tävlingshäst (sv hblsto) och har sökt här på Bukefalos om hur det gått för andra som fått den diagnosen men allt har slutat med slakt tycks det... Har någon en positiv berättelse att berätta efter denna diagnos hade jag blivit jätteglad???!!! Är hel deppad och ska tillbaka på måndag för att få reda på hur illa det eg är (ska ultraljudas). Fick besked att de delar upp meniskskador i 3 grader varav grad 3 = slakt, grad 2 = avelssto och grad 1 = promenad/skogsmulle häst. Om det blir grad 1 el 2 hade ni betäckt nu el är det för sent för i år??? Behöver peppning då det för 2 v sedan kändes kanon att rida....... och nu ....... kanske slakt :cry::cry::cry:

Sv: Meniskskada - positiva resultat???

Men hur märkte du skadan?
Har också en häst med lindrig meniskskada, påvisar en liten blödning på minisken.
Är under igångsättning och verkar tämligen ohalt i dagsläget så jag hoppas verkligen min blir mer än promenadhäst. Ingen som sade om olka graderingar på hennes skada men min häst kanske har av ganska lindrig art?
Hur kan dom se miniskskada utan ul?
Min röntgades vid sitt första besök, både knä och has ua. Vid åb tre veckor senare ulades knä´t och då upptäcktes en liten blödning..

Min co-mara som togs bort pga pålagringar i knäet VILLE veterinären hitta en meniskskada på, det hade vi nämligen kunnat fixa med gott om tid och noggrann rehab.

Så jag hade inte kastat in handduken än på ett bra tag! Och betäcka i år skulle jag inte göra.

Under våren blev hon svår att ställa i hö varv och la ofta huvudet på sned + väldigt tung i handen. Kontaktade en "tandvet" då jag trodde det kunde vara nått i munnen. Hon hittade inget i munnen men ville se henne på volt då hon la sig så hårt i handen. Då upptäckte hon en svag hälta på hö bak.

Kontaktade då en MYCKET välrenommerad klinik och vet där behandlade efter undersökning osv hö knä + kota fram och hö has och knä. Vilade 3 v sen återbesök och då helt ok och sakta igångsättning. Detta var i april. För 2 v anmälde jag till tävling då det kändes helt underbart att rida, styrka och bärighet var tillbaka.
Sen vände det nästan direkt:
dag 1 kändes hon väldigt trött, ökade kraftfodret,
dag 2 trött igen,
dag 3 vila,
dag 4 tempade jag innan ridning och den var något förhöjd så hon fick vila,
dag 5 normal temp, red ut på trött häst,
dag 6 kändes som hästen skulle falla ihop under mig skrittade 20m fick sedan hoppa av och ta in henne,
dag 7 ringde djursjukhuset fick tid.
På djursjukhuset gick hon i slow motion, fick knappt henne att trava på löpargången. Vid longeringen konstaterades det att hon var halt bägge fram och sedan helt plötsligt under longeringen blir hon typ 4-5 grader halt hö bak, tar sig knappt fram (inte visat detta på löpargången öht).
Blir bedövad i hö bakknä och hältan släpper ca 2 grader bak. Detta händelse förlopp menade veterinären var typiskt en meniskskada. Vad vet jag???

Oj vad långt det blev....
Uppdaterar efter ul imon

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 610
Senast: Sol
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 166
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Novali01
·
Övr. Katt Jag har nog aldrig ens hört talas om artros på katt. Såklart de kan få det som alla andra djur med skelett, men aldrig haft coh aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
8 090
Senast: Jessica1987
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka