Sv: Meniskskada - positiva resultat???
Under våren blev hon svår att ställa i hö varv och la ofta huvudet på sned + väldigt tung i handen. Kontaktade en "tandvet" då jag trodde det kunde vara nått i munnen. Hon hittade inget i munnen men ville se henne på volt då hon la sig så hårt i handen. Då upptäckte hon en svag hälta på hö bak.
Kontaktade då en MYCKET välrenommerad klinik och vet där behandlade efter undersökning osv hö knä + kota fram och hö has och knä. Vilade 3 v sen återbesök och då helt ok och sakta igångsättning. Detta var i april. För 2 v anmälde jag till tävling då det kändes helt underbart att rida, styrka och bärighet var tillbaka.
Sen vände det nästan direkt:
dag 1 kändes hon väldigt trött, ökade kraftfodret,
dag 2 trött igen,
dag 3 vila,
dag 4 tempade jag innan ridning och den var något förhöjd så hon fick vila,
dag 5 normal temp, red ut på trött häst,
dag 6 kändes som hästen skulle falla ihop under mig skrittade 20m fick sedan hoppa av och ta in henne,
dag 7 ringde djursjukhuset fick tid.
På djursjukhuset gick hon i slow motion, fick knappt henne att trava på löpargången. Vid longeringen konstaterades det att hon var halt bägge fram och sedan helt plötsligt under longeringen blir hon typ 4-5 grader halt hö bak, tar sig knappt fram (inte visat detta på löpargången öht).
Blir bedövad i hö bakknä och hältan släpper ca 2 grader bak. Detta händelse förlopp menade veterinären var typiskt en meniskskada. Vad vet jag???
Oj vad långt det blev....
Uppdaterar efter ul imon