Meningsfull ridkurs

Sv: Meningsfull ridkurs

Akademisk/Klassisk Dressyr? Vad är det viktigaste?

Att man känner att man lärt sig nåt nytt, fått en ny insikt, sett saken ur ett lite annat perspektiv /tagit sin ridning ett snäpp längre och att man, även om det inte gått så bra som man väntat sig, insett vad som var fel och hur man ska rätta till det. JAg skulle se det som en oerhört meningslös kurs om jag inte fått en ny "aha upplevelse".

Kommunikationen med tränaren?
Mkt viktig. Det viktigaste är att tränaren kan motivera och förklara och att h*n har kompetens och är målinriktat och noggran, samtidigt måste h*n kunna lyssna och förstå ryttarens problem och kunna anpassa sig lite utifrån vem som rider. COLOR]

Att ni når framsteg just den dagen?
JA! Det behöver inte betyda att man tar ett gigantiskt kliv framåt, ett framsteg är även när man kanske inte lyckats riktigt lika bra sedan förra kursen och måste ägna den nuvarande till att korrigera felet. Även det är något positivt eftersom man då lärt sig att upptäcka "dolda fel".

Att lektionen/lektionerna är händelserika och att man får träna på en massa olika saker?
Nej, tycker inte att man behöver träna på en mängd olika saker, lektionen kan vara oerhört händelsrik ändå. Bara att gå på en volt kan suga musten ur hjärnhalvorna...Sen ska tränaren kunna bedöma om det ändå går att ta ett litet kliv framåt för att prova på en lite svårare "övning". Tycker alltid att det ska finnas med en ny utmaning i varje ridpass.

Att man får träna på en sak så att den sitter bra?
Om inte grunden sitter är det ingen större idé att trilskas med övningar som kräver större utbildning hos sig själv och hästen. Tycker också att det är lite det som visar kvaliten på tränaren. Har h*n tillräckligt med kunskap och erfarenhet ska denne kunna ha "lugnet" att sätta grunden ordentligt istället för att skynda på för att det ser mer rätt ut att trava och galoppera mm.

Är det okej att träna ett helt pass i endast skritt om det är nödvändigt?
Ja helt klart! ¨Håller med nån som skrivit tidigare att det rätt ofta händer att man trots problem i skritten försöker lösgöra lite i traven, det kan många gånger hjälpa!

Är det okej att arbeta hästen vid hand ett helt eller ett halvt pass istället för att rida?
Ja, Om det känns aktuellt, om tränaren kan motivera att det på nåt sätt löser ett problem på ryggen, om man har en totalt grön häst/unghäst. Men man sk själv få avgöra om man vill det eller inte, även om tränaren får rekommendera.

Hur mycket får tränaren lägga sig i ditt val av utrustning?
Hon får lägga sig i mycket, men inte bestämma.
Tycker att det är väldigt bra om tränaren argumenterar och diskuterar med en och förklarar för och nackdelar då det gäller vilken utrustning som kanske skulle passa bäst. Det visar att denne är intresserad och vill hjälpa en att utvejckas. Då får man också snabbt koll på om tränaren kan sin sak och kan motivera sin ståndpunkt eller om den kanske inte klarar av att undervisa med olika typer av utrustning.

Vad är målet med att du går en kurs?
Att utvecklas med min häst som ska bli starkare och hållbarare för varje månad (vecka) som går. Pushen framåt och ev. korrigeringar och inspiration är jätteviktigt.
Att få hjälp av någon som kan sin sak och kan guida en rätt.

Hur mycket tränar du hemma till nästa kurs?
Rätt mkt helst 5 ggr i veckan, gärna två ggr/dag vissa ggr även om det vissa perioder kan vara lite trögt, som i dec- februari med varierande 30 graders kyla eller "snöklabbar" under hovarna. Tycker att det är meningslöst att gå kurs om man inte försöker utvecklas därimellan.

Hur långsiktig är din plan med ridningen?

Både kort och långsiktig plan. Uppe på hästryggen har man små specifika mål beroende på dagsform och vad man arbetar med för tillfället, sen kommer delmålen allteftersom det går framåt. Jag vill utveckla mig själv och min häst till vår gemensamma gräns är nådd.

Hur mycket får du ut av att sitta enbart på läktaren?
Oerhört mycket, tycker nästan att man lär sig mer rent allmänt om de olika pusselbitarna i ridningen när man ser olika hästar och hur de ska arbetas. Tycker att man lätt blir lite insnöad av att enbart sitta och fokusera på sin egen häst. F ö sitter jag inte på läktaren, jag går med , runt i ridhuset:p

Är det värt att betala för att sitta där?

Definitivt! Men det beror också på vilken tränare det är.

Det här var en jätteroligt tråd, man måste tänka till och formulera anledningen till att man betalar dyra pengar till att drillas runt på en häst:p:bump:

Vad vill du få ut av en ridkurs i Akademisk/Klassisk Dressyr? Vad är det viktigaste?
Jag vill få ett nytt perpektiv på ridningen, och hitta nya verktyg för att åstadkomma det jag vill med min ridning och tillsammans med hästen.

Är jätteviktig, tränaren måste ju veta om jag förstår eller om vi behöver ta om allt från början. Det måste kännas rätt för att både ja och hästen ska kunna få ut något och för att vi ska trivas.

Någon form av framsteg, ny insikt, eller frö till dessa måste finnas. Det behöver inte vara att kunna göra nya övningar perfekt eller klara saker vi inte gjort tidigare, utan kan vara ett kort ögonblick av att ha uppnått rätt känsla eller att veta att man nästan upptäckt något.

Att lektionen/lektionerna är händelserika och att man får träna på en massa olika saker?
Lektionen får aldrig bli tråkig. Man kan öva samma sak på olika sätt, eller flera närliggande saker. Men det får heller inte bli för mycket nytt på en gång.

Är det okej att arbeta hästen vid hand ett helt eller ett halvt pass istället för att rida?
Ja, bara tränaren kan förklara vad vi ska uppnå genom övningarna vi gör.

Jag diskuterar gärna och får råd. Men jag rider inte egen häst, så jag bestämmer inte sådant själv, utan det skulle då bli i samråd inte bara med tränaren utan även med ägarna som ändringar görs.

Se första svaret.

Går åtminstone igenom det vi börjat med varje gång jag rider däremellan, ibland bara snabbt, andra gånger lägger jag upp ett pass runt det.

Mina mål är inte så konkreta i dagsläget, följdaktligen är även tidsplanen mycket luddig.

Jag tycker det är ett bra komplement. Jag kan tänka mig att betala för det.

Ska kanske tillägga att jag precis börjat med akademisk ridning.

Vad vill du få ut av en ridkurs i Akademisk/Klassisk Dressyr? Vad är det viktigaste?
Inspiration, nya frågeställningar och gärna svar på någon av frågorna man jobbat runt.

Absolut tvåvägskommunikation. Hur kan man bedriva undervisning/ta till sig instruktioner om det inte är en fungerande kommunikation?
Det är inte jätteprimärt, men klart uppskattat;)
Nej, huvudsaken är att man tillsammans med instruktören kan komma fram till vad som behöver förstärkas i framtiden (läxor), samt vad man gjort rätt/fel sen sist.(korrigeringar för att undvika felinlärning). Vad det handlar om och hur många olika moment det är variera beroende på utbildningsfas och dagsform.
Om det är vad som för tillfället behövs. Men i regel nej, man kan sällan uppnå en perfektion under ett kurstillfälle, så känns inte lönt att nöta. Risken är att man pressar fram något som inte är klart.

Absolut
Absolut
Jag vill gärna ha kommentarer och höra åsikter om utrustningsval. I slutändan är det jag som fattar besluten om det ska ändras, men jag vill ha min tränares åsikter, annars hade jag inte varit där.

Allt från inspiration till att få hjälp med specifika problem, varierar.
Det är meningslöst att åka på kurs om man inte gjort läxan! Tränar hemma tills jag känner mig redo, även om det innebär att jag får stå över ett kurstillfälle med hästen, och bara närvara som fotfolk.
Det var läxan på senaste kursen...:o att lägga upp en plan.
Jag vill rida min nordis i en piaff. Så långt är jag med. Och det lär ske inom tio år, eftersom hon nu är 17 år gammal...:angel:

Väldigt mycket, även om det beror lite på vilka ekipage som är med. Eftersom jag jobbar med så pass många olika hästar så har jag nytta av de flesta övningar, tips och problemlösningsteknikerna. Och så blir man ju så himla pepp på att åka hem och träna själv!
JA! I en del fall faktiskt mer prisvärt än att rida.

/Migo
som ska testa att rida för en ny tränare om 1½ vecka- nervöst!

Senast ändrad:

Nu tänker jag bidra tråden med absolut ingenting. :p

Det är intressant att läsa vad alla skriver och framförallt det om kommunikationen mellan "elev" och tränare.
Både som elev och tränare är jag väldigt rakt på, vilket innebär att jag blir "vansinnig" på tränare som inte kan kläcka ur sig vad de vill...utan ska försöka få mig att hitta rätt genom att tänka visa bilder m.m. utan att säga vad de egentligen vill.
Berätta för mig vad du vill så gör jag det.

Sen finns det så klart saker som kan diskuteras på det sättet och som är nyttigt att få tänka igenom själv.

Det där är ju så viktigt att man som tränare kan både förmedla vad man vill, och beroende på person sedan förklara det med bilder eller konkreta ord. Om man bara använder sig av ett bildspråk upplever jag att det lätt blir lite väl fluffigt i kanten så att säga.

Kommunikationen med tränaren? Viktigast! Så man får fram sina egna förutsättningar o hästens, och förstår på riktigt vad tränaren säger och vill ha ut av det man får göra. Att rida som en marionett efter order ger ju en stunds bra effekt i hästen, men man har ju inte ökat sin förståelse för vad som eg hände!
Att ni når framsteg just den dagen?Inte nödvändigtvis, men att man fått ny information, ny känsla eller iaf öppnat en dörr mot förändring till det bättre. Kanske inte hästen var redo att kliva upp ett snäpp den dagen, eller min kropp hade en dålig dag och inte kunde prestera. Man kan få ut något ändå av en bra tränare som pratar o berättar vad den vill ha fram fast det skiter sig i praktiken.
Att lektionen/lektionerna är händelserika och att man får träna på en massa olika saker? Nej, viktigast att tränaren hittar de viktiga akuta problemen eller ser de möjligheter som är närmast för en förbättring, inte nödvändigtvis få så mycket som möjligt i form av övningar.
Att man får träna på en sak så att den sitter bra? Ja, hellre det, om det man tränar på kan bli en dammlucka som öppnas för att en massa saker faller på plats sedan!

Är det okej att träna ett helt pass i endast skritt om det är nödvändigt? Ja, om det är det som behövs. Hoppas att tränaren ser vad som är bäst för dagen!
Är det okej att arbeta hästen vid hand ett helt eller ett halvt pass istället för att rida? Tja, skulle inte gärna göra det just nu, vill rida..:p Men om man inte kommer förbi ett problem så är det bra att sitta av och ta det från en annan vinkel. -om jag inte tänkt jobba medvetet med markövningar, tömmarbete eller liknande
Hur mycket får tränaren lägga sig i ditt val av utrustning? Får gärna kommentera felmatchning.. nejdå, men GÄRNA ha koll på om något är felanpassat och stör hästen, men respektera om jag inte vill tex betsla upp eller så. men gärna introducera saker man inte tänkt på att det kan vara bra.

Vad är målet med att du går en kurs? Hitta bättre vägar, få ny inspiration, nya ideer, trimma på allt ifrån sits till inverkan, övervakning över hästens svar på hjälperna och få direkta svar på hur den eg rör sig i olika moment.
-Öka kunskapen och ridtekniken. och genom det öka känslan så ridningen hemma kan utvecklas mellan lektionerna.

Hur mycket tränar du hemma till nästa kurs? :oEtt sekel.. nejdå, men har varit i ett knepigt läge med sjukdom och inte pallat med att åka iväg. Idealet skulle vara att åka ofta ofta under en intensiv utvecklingsperiod för att pusha på framstegen och undvika fel, men träna längre hemma under perioder med nedsatt förmåga, eller uppbyggnadsfas av styrka. Känns onödigt att åka en massa mil och lägga ut pengar då jag vet att hästen förmodligen inte kommer att kunna prestera på normalnivå eller högre. Då tränar jag hellre på och jobbar runt omkring ridningen med behandlingar etc för att förbättra fysiken, och så åka på träning och trimma på tekniken.
Hur långsiktig är din plan med ridningen? Vet inte om jag förstår frågan, har tänkt rida så länge det är möjligt, och hela tiden stärka hästen. och utbilda den längre och längre. stärka dom så långt det går och samtidigt ha kul.
Hur mycket får du ut av att sitta enbart på läktaren? Ganska mycket. Nyttigt att se olika hästar och analysera rörelsemönster och se vad tränaren ser i det jag ser. Jämföra vad man ser som viktigast och lära sig hur tränaren väljer att attackera ett problem i rörelsen hos hästen eller ryttaren.
Är det värt att betala för att sitta där?ja, men hur mycket är ju frågan!

Jo helt klart.
Sen beror det ju på hur man är som elev också. Tränaren får ju i vissa fall anpassa sig lite.

Det var mer en reflektion på att vissa tränare som jag vet kan säga rakt ut vad de vill, men som vill att man ska hitta det med bilder eller "tänk".
Fast å andra sidan så kommer jag ihåg det är det ju bara att be om att de ska säga precis vad de vill.

Jo helt klart.
Sen beror det ju på hur man är som elev också. Tränaren får ju i vissa fall anpassa sig lite.

Det var mer en reflektion på att vissa tränare som jag vet kan säga rakt ut vad de vill, men som vill att man ska hitta det med bilder eller "tänk".
Fast å andra sidan så kommer jag ihåg det är det ju bara att be om att de ska säga precis vad de vill.

Absolut! Som tränare måste man ju försöka anpassa sig efter hur eleven fungerar. Jag hade en elev en gång som absolut inte kunde tänka i bilder utan det var klarspråk som gällde. Hon hade inte förmågan att visualisera så jag motionera min hjärna rätt ordentligt för att försöka hitta sätt att förmedla det jag var ute efter på ett sätt som inte innehöll bilder.

Med en bra dialog går det att lösa det mesta.

Och det är ju jätteviktigt att ryttaren faktiskt SÄGER till när det man gör inte går hem. Som tränare har man sällan förmågan att vara tankeläsare... ;)

Hihi, ja, för även om eleven kan visualisera ett träd som växer upp genom huvet så kanske den blir sittande bara med en bild av ett träd däruppe, utan att få känslan av att växa och räta på sig eller vad tränaren nu var ute efter. Kan distrahera mer än hjälpa!
Eller så vill det där förbaskade trädet inte växa om h*n blir låst i försöken att skapa sin bild..

Det krävs ju träning för att kunna använda sig av mentala bilder, för en som är ovan kanske det är för mkt att bearbeta och de har lättare att hitta känslan genom att tränaren säger "gör si gör så" och så får tränaren hoppas att eleven känner då det blir rätt (närmar sig rätt) och sparar den känslan. kanske den kan länkas ihop med en bild sedan, men då blir det från andra hållet.
Eleven lär sig skapa bilder ur sin känsla, inte hitta känslan genom bilder.... Hm, flummigt.

Nej för all del.
Jag tror att de flesta som tittar på en kurs tycker att de som pratar mest borde irritera tränaren mest. Så länge de pratar huvudsakligen om själva träningen så är just dom guld värda.

Jag tror det också handlar om om tränaren lyckas hitta rätt liknelse för just dig. En metafor/bildlig liknelse som hos dig väcker igenkänning. Då känner du igen känslan. Är det en metafor som du aldrig upplevt vid annat tillfälle vet du ju inte hur den känslan kan/bör vara. Då är det såklart lättare att inte använda bildspråk.

Sen som sagt så tänker ju vissa mer estetiskt/bildligt (vad man nu vill kalla det) och vissa mer tekniskt/bokstavligt. Inget bättre eller sämre, utan olika, och det bör ju tränaren kunna anpassa sig till.

Jag tror alla har olika sätt att hantera det som händer under lektionen, de behöver olika sätt för att lära sig på bästa vis. Nu är det kanske lite annorlunda eftersom jag även haft vana över att vara inom psykiatrin ;) men tillåtelse för varje persons egen bana och sätt att vara är de största ledorden på mina lektioner och tränaren som inte är tillåtande är inte länge mina tränare (ibland kan jag vara kategorisk också :p ).

Visst kan jag tycka om att tänka i bilder, men när det är en så enkel sak som att jag hamnat på utsidan av hästen i en diagonal sluta så tycker jag att det är bra mycket enklare och mer tidssparande att bara säg till mig det.
Istället ägnade vi 10minuter åt att h*n skulle förklara det med "tänk dig att...". När jag väl fattade vad det var han var ute efter så rättade jag till det direkt.

Visst kan jag tycka om att tänka i bilder, men när det är en så enkel sak som att jag hamnat på utsidan av hästen i en diagonal sluta så tycker jag att det är bra mycket enklare och mer tidssparande att bara säg till mig det.
Istället ägnade vi 10minuter åt att h*n skulle förklara det med "tänk dig att...". När jag väl fattade vad det var han var ute efter så rättade jag till det direkt.

Vem bestämmer, att det är en enkel sak?

Jag som har ridit i snart fyrtio år, har ända fram till 1999 tyckt att ganska mkt är enkelt. Men 1999 råkade jag ut för en ganska rejäl hästolycka, vilket gjorde att större delen av min kroppskännedom, sits, koordination, känsel för om jag är rak eller inte... osv försvann i stort sett helt och hållet.

Men när min instruktör då ägnar halva lektionen åt att med ord, bilder och liknelser att "tänka mig känslan", så får vi faktiskt just det att fungera. Även om vi sen inte hinner med så mkt mer den helgen. Det är i alla fall, just de där vardagliga, små problemen jag behöver hjälp med att få lösningar till.

Det är det jag tycker är så himla skönt, just med honom. Han tar sig den tiden i stället för att sucka och säga... "Men det är ju så enkelt." Han FÖRSTÅR, att det inte är så enkelt och den förståelsen bör alla som vill kalla sig instruktörer ha.

Mvh

IngelaH

Nu var väl poängen när eleven inte förstod bilderna och tränaren ödslade tid på det istället för att förtydliga med teoretiskt klarspråk också.. Kanske inte bara det Spider84 tänkte på, men den biten tycker jag är rätt självklar!
Att man inte propsar på antingen det ena eller det andra utan tydliggör, ofta innebär det att byta till den andra varianten? Alltså - bilden funkade inte, vi testar en annan! Den funkade inte heller, vi förtydligar teoretiskt istället! - eller annan ordning på de hela.

Om man sen tidigare har ett tekniskt-teoretiskt språk om vissa saker, då tycker jag nog också att man bör börja med det och sen förstärka med visualiseringar om man märker att det inte fungerar. För att det är mer effektivt, om det rör sig om något eleven "kan" men behövde upptäcka genom att tränaren påpekar det.

Inget är enkelt förrän man kan det utan och innan! :)

Nu var väl poängen när eleven inte förstod bilderna och tränaren ödslade tid på det istället för att förtydliga med teoretiskt klarspråk också..

Om det var så det skulle läsas, så har ju även eleven en skyldighet att se till att tvåvägskommunikationen fungerar. Då kunde hon ryttaren säga till instruktören, att denne inte riktigt förstår vad instruktören menade utan vill ha "mer klarspråk" i stället. Det är ju en av punkterna i "Meningsfull ridkurs", som de flesta av oss faktiskt varit överens om...

Jag är noga med att förklara hur jag känner och förstår, för de instruktörer jag har ridit för och känner att det fungerar bäst för alla parter då.

Jag har nämligen varit med om lektioner, där jag hela tiden har fått ridlärarens "bandspelarröst" Ner med hälarna, räta upp dig, luta inte åt vänster, gör inte så, slut handen om tygeln, bla bla bla bla bla... Varpå alla läktarryttarexperter, suckat, fnissat och tyckt synd om min häst, som har en så kass ryttare och ägare.

Då är det klart mer lustbetonat, när instruktören möjligen börjar säga räta på dig, trampa ner hälen osv. Men som efter en stund ser, eller får förklarat av mig att jag gör så gott jag kan. Då kommer instruktören fram till mig, eller ber mig rida fram. H*n drar lite i benen, rätar upp mig i position och visar eller "visualiserar" med bildmetaforer, så att det faktiskt fungerar. Varpå alla läktarryttarexperter också ser framstegen som jag har gjort och känner, sen sist.

Absolut, viktigt med kommunikation! :)
Men å andra sidan så om en tränare säger vänd tillbaka och menar piruett, och sen står och sliter sitt hår tills det till slut kom fram att det inte alls var "vänd igenom volten" han menade- hur lätt är det för ryttaren att haja till då? :p
Eller om en tränare bildligt och genomgående förklarar att ryttaren ska göra en galoppfattning - men bara beskriver hjälperna och fokuset - inte att denne ville att man skulle fatta galopp!

Kanske inte det vanligaste. Men jag är också sån som uppskattar om tränaren förklarar - nu ska vi göra det här (först) och därefter hur denne vill att vi ska gå tillväga detaljmässigt, därefter eventuella korrigeringar denne vill ha gjorda om det inte blir bra. Inne i det kan man såklart baka in bildlig info, bara man får fram poängerna.

För mig är det en enkel sak och tränaren känner mig och vet hur jag rider. ;)
Det var inte meningen att säga att det är enkelt för alla.

Jag vet inte vad jag skulle komma fram till från början.
Nu var det mer att vissa tränare har en tendens att köra samma stil med alla trots att de vet att vissa fungerar bättre på andra sätt.
Nu klagar jag absolut inte för det är en absolut favorit att träna för.

Eftersom tränaren just i den övningen inte sa att det var något "fel" utan bara fortsatte med "tänk som om" så fattade jag aldrig att jag hade hamnat fel...det var det stora problem. Han hade behövt säga max en mening så hade jag rättat det och så hade problemet varit ur världen.
Jag trodde med andra ord bara att det var något litet han ville finslipa och fattade inte att det var ett stort problem i övningen.

Senast ändrad av en moderator:

Fast han kanske ville att du själv skulle uppleva/upptäcka att du satt fel? Han ville ge dig nycklar för dig att hitta känslan i det för att även kunna rätta det när han inte är där och kan säga i klarspråk att du hamnat på utsidan? :)

Bara en tanke :) (eftersom jag inte var där vet jag ju inte, mer än att jag ju vet att han använder mycket bildligt språk, om det är D du menar?)

Jo jag vet, men jag fungerar inte på det sättet. :p
(jag kommer oftast ihåg det bara jag blir tillsagd)

Fast det får jag så snällt påminna honom om när vi träffas igen. Bara för att jag kommer ihåg när vi sist träffade så gör ju inte han det...då hade jag blivit grymt imponerad. :eek:

Men det är inte så lätt att vara tränare heller. Jag tycker att bildspråk är en ovärderlig sak men för att förklara med bilder så måste man först ta reda på hur just DU tolkar bilder. Vissa funkar bäst om man ger dem bilder som handlar om hästens kropp, vissa funkar bäst om man ger dem bilder som handlar om sin egen kropp.
Vissa måste presenteras bilden med en lite löjlig framtoning och vissa med en väldigt vetenskaplig framtoning.
Jag tycker nog att bildspråk funkar alltid om det presenteras på ett för ryttaren korrekt "språk".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och...
2
Svar
26
· Visningar
2 843
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka