Meningsfull ridkurs

H

Helan

Vad vill du få ut av en ridkurs i Akademisk/Klassisk Dressyr? Vad är det viktigaste?

Kommunikationen med tränaren?
Att ni når framsteg just den dagen?
Att lektionen/lektionerna är händelserika och att man får träna på en massa olika saker?
Att man får träna på en sak så att den sitter bra?

Är det okej att träna ett helt pass i endast skritt om det är nödvändigt?
Är det okej att arbeta hästen vid hand ett helt eller ett halvt pass istället för att rida?
Hur mycket får tränaren lägga sig i ditt val av utrustning?

Vad är målet med att du går en kurs?
Hur mycket tränar du hemma till nästa kurs?
Hur långsiktig är din plan med ridningen?

Hur mycket får du ut av att sitta enbart på läktaren?
Är det värt att betala för att sitta där?

Hoppas på givande svar från er. Det kan hjälpa både ryttare och tränare.
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Vad vill du få ut av en ridkurs i Akademisk/Klassisk Dressyr? Vad är det viktigaste?

Kommunikationen med tränaren? Självklart är detta viktigt. Jag vill ha en dialog med min tränare, så att missförstånd kan undvikas, samt för att jag och min häst ska få ut mesta möjliga av kursen.

Att ni når framsteg just den dagen? Nej, det är inte det viktigaste. För det är inte alltid man får alla knappar att fungera första gången, man provar något nytt. Både häst och ryttare, kan behöva "tänka efter" ett par dagar, för att "få femtioöringen att trilla ner".

Att lektionen/lektionerna är händelserika och att man får träna på en massa olika saker? Nej, det är bättre att träna på få saker och få dem att fungera bra. Hellre kvalitet, än kvantitet. Men beroende på min dams dagsform, så kan det behövas att lektionen ändå är lite händelserik för att hon inte ska "stänga av helt".

Att man får träna på en sak så att den sitter bra? Ja, det är viktigt. Men samtidigt är det då lätt att man "tjatar hål på häst och ryttare" om dialogen "häst-ryttare-tränare" inte stämmer för dagen.

Är det okej att träna ett helt pass i endast skritt om det är nödvändigt? Självklart!!!

Är det okej att arbeta hästen vid hand ett helt eller ett halvt pass istället för att rida? [/I]Självklart!!!

Hur mycket får tränaren lägga sig i ditt val av utrustning? [B]Min tränare föreslår och jag argumenterar - för eller emot, beroende på tidigare erfarenheter eller inte. Jag föreslår och min tränare argumenterar - för eller emot, beroende på tidigare erfarenheter. Så det är helt enkelt en dialog häst-ryttare-tränare emellan, utifrån vad som passar individen i fråga.[/B]

Vad är målet med att du går en kurs? Att jag och min häst ska må så bra som möjligt, lära oss mer om varandra och hur vi fungerar på ett bra sätt ihop.

Hur mycket tränar du hemma till nästa kurs? Vi är så flitiga vi kan, jag och min häst. Vi repeterar utifrån väder, vind, underlag och dagsform. Vinterhalvåret blir det i stort sett bara skritt ut i skogen, med få övergångar och lite sidvärtsarbete. Men min tränare gråter inte för det, när vi träffas första gången för säsongen. Utan brukar bara överraskat fråga "VAD har ni gjort i vinter, vilka framsteg ni har gjort!!!"

Hur långsiktig är din plan med ridningen? Med tanke på min hälsa och min dams stigande ålder (även om hon inte förstått det), så tar vi dagen som den kommer.

Hur mycket får du ut av att sitta enbart på läktaren? Jag suger i mig allt, som en svamp.

Är det värt att betala för att sitta där? Självklart!!!

Hoppas på givande svar från er. Det kan hjälpa både ryttare och tränare. Om svaren blev givande vet jag inte, men jag svarade så ärligt jag kunde i alla fall. =)

Men jag vill bara säga, att svaren gäller OAVSETT vad för slags rid- eller hästkurs jag skulle kunna tänka mig att delta på. Alltså, det är inte specifika svar just för att det råkar handla om akademisk/klassisk dressyr just i denna fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Meningsfull ridkurs

Tack för dina svar.
Jag har ställt samma frågor till ett par hoppryttare och jag vill påstå att svaren är helt skilda från varandra, där de ryttarna ville ha snabba resultat, träna på massa olika saker under en och samma lektion och de skulle definitivt inte kunna tänka sig att skritta en hel lektion (även om många skulle behöva det tror jag).

Hur ska en bra kommunikation vara mellan tränare och ryttare tycker du? Vänligt eller mer aukoritärt, resonera om sakerna en längre stund eller klart och koncist en snabb genomgång? Bildligt språk eller mer med ord?
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Kommunikationen med tränaren?
Mycket viktig. Samtidigt som tränaren nog behöver ha lite "pondus" eftersom det är lätt att hamna i "ja men..."-träsket, att tränaren kan motivera varför h*n vill att man gör på ett visst sätt.

Att ni når framsteg just den dagen?
Inte livsviktigt men givetvis trevligt. Om jag inte får lite bättre resultat åtminstone kortare glimtar under en träning än när jag rider runt själv så känns det dels svårt att motivera priser på ibland runt tusenlappen i timmen, och dels kan jag bli skeptisk till om det verkligen kommer hjälpa ridningen framåt.
Å andra sidan är det mycket bollar i luften under en träning. Om man ska kunna bibehålla viss känsla i ridningen, fokusera på det man gör och vara konsekvent mot hästen, och samtidigt lyssna på tränaren så är det lätt hänt att hjärnan kokar över tycker jag! :p
Glimtarna känns ändå halvviktiga just för att man ska märka skillnaden på vad tränaren ville förbättra och hur det var innan.

Att lektionen/lektionerna är händelserika och att man får träna på en massa olika saker?
Hellre lära sig något ordentligt än testa på femtielva saker varav någon enstaka sätter sig i skallen! :p

Att man får träna på en sak så att den sitter bra?
En enda sak skulle bli rätt enformigt. Möjligen att fokuset på passet är att förbättra en enda sak men att man varierar övningar för att komma dit.
Att något sitter bra efter en eller ett par lektioner tvivlar jag dock på. Den största förbättringen brukar ske emellan träningarna, åtminstone om man är lite trög som jag! ;)

Är det okej att träna ett helt pass i endast skritt om det är nödvändigt?
Absolut! Behöver inte vara "nödvändigt" heller om det är en fördel att träna i skritt det passet.

Är det okej att arbeta hästen vid hand ett helt eller ett halvt pass istället för att rida?
Jajjemän. Spelar inte mig någon roll om det så skulle vara jobb för hand en hel kurs.

Hur mycket får tränaren lägga sig i ditt val av utrustning?
Får och får. Tycker det är jobbigt om tränare får det låta som att den och den utrustningen är det enda rätta. Eller om jag verkligen inte får rida med en viss typ av utrustning (t ex sidepull istället för bett). Men det är inte hela världen heller, mellan träningarna kan jag rida med vad jag vill och det kan vara nyttigt att prova lite andra varianter.

Vad är målet med att du går en kurs?
Att utvecklas givetvis, ha ett par skickliga ögon som kan ge feedback och övningar för att vi ska komma vidare i utbildningen.
Sen är det kul bara att komma iväg också och träffa lite andra hästmänniskor och fina hästar! :) Tycker vardagen skulle bli tråkig om jag alltid harvade på själv, och risken för att man lär hästen knasig och faller in i dåliga vanor känns överhängande.

Hur mycket tränar du hemma till nästa kurs?
Beror på hur länge det är till nästa kurs. Rider ju enstaka lektioner också, inte bara kurser. Tränar dressyr uppsuttet och/eller från marken ca 4-5 dagar i veckan med varierande intensitet och mellan 10-45 minuter, rider lektion 2-4 gånger per månad.


Hur långsiktig är din plan med ridningen?
Den är rätt oändlig. Har rätt höga mål som slutmål men försöker att inte fokusera så mycket på dom utan vägen dit och det vi behöver förbättra just nu.

Hur mycket får du ut av att sitta enbart på läktaren?
Om inte annat ser man om det är en tränare jag kommer vilja rida för själv i framtiden.
Har man tur finns det något ekipage där med liknande problem som det jag behöver träna på och kan få tips på hur jag själv ska tänka, men jag tycker helt klart det ger mer att rida själv.
En bra sak är att man brukar få en massa inspiration och vara på hugget sen när man ska rida själv! :)

Är det värt att betala för att sitta där?
Helt beroende på tränaren.
Börjar man komma över 500:- per kurs som fotfolk ska det mycket till för att jag ska vilja betala, då sparar jag hellre ihop pengar till uppsuttna lektioner. Nu snackar vi alltså om det är värt det för MIG just nu. Rent allmänt så tycker jag det är värt att betala för att få vara med på kurser till fots, jämfört med att vara med som ryttare på kurser för större tränare är det snorbilligt, och alla kommer ju inte kunna vara med och rida.
 
Senast ändrad:
Sv: Meningsfull ridkurs

Tack för svaren!

Hur mycket "kompis" kan man vara med tränaren tycker du? När bör en tränare sätta gränsen för hur mycket en elev ifrågasätter så det inte blir "ja´men...."
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Hur ska en bra kommunikation vara mellan tränare och ryttare tycker du?

Vänligt eller mer aukoritärt
, Det är ju individbaserat. Själv skulle jag med min nuvarande ryggsäck inte klara av en auktoritär tränare utan jag behöver någon som är vänlig, men ändå peppande. Tränaren bör kunna smyga in utmaningar åt mig, utmaningar som jag för några år sen inte trodde att jag skulle klara av. Många som varit med på de kurser jag deltaget på, vet att det ofta varit gråt och tandagnisslan från min sida, men att det har slutat med att jag gjort något lätt, vågat slappna av för att DET gick bra och sen försöka det lite svårare någon gång och slutat, när hästen och jag i alla fall har fått prova och se, att det är möjligt i alla fall någon gång i framtiden att vi lyckas göra det rätt.

resonera om sakerna en längre stund eller klart och koncist en snabb genomgång? Som sagt, jag vill gärna ha en diskusison, där man kan resonera om alternativen. Då min dam inte alltid accepterar det ena, eller andra sättet...

Bildligt språk eller mer med ord? Hehe, min instruktör kör ord, men bildlikt talat... och det är väl det där bildlika språket du menar. Och det passar mig bäst, så jag får en "känsla" för hur det ska vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Meningsfull ridkurs

[Bildligt språk eller mer med ord? Hehe, min instruktör kör ord, men bildlikt talat... och det är väl det där bildlika språket du menar. Och det passar mig bäst, så jag får en "känsla" för hur det ska vara.[/QUOTE]

hmm, ord ja... det var bildlikt jag menade...
Men man kan ju använda mycket kroppsspråk också.
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Hur mycket "kompis" kan man vara med tränaren tycker du? När bör en tränare sätta gränsen för hur mycket en elev ifrågasätter så det inte blir "ja´men...."

Min vardagstränare funkar mest som "coach" även om hon egentligen har ganska mycket pondus- pondus på så vis att hon kan peppa oss att försöka, säga till mig på skarpen om jag sitter och gör något halvhjärtat och bara velar omkring m.m.
Coach på så vis att jag ändå får en del friheter i form av att experimentera lite själv, att jag kan konstatera att något känns konstigt/fel (att jag inte får till känslan helt enkelt) och sen få en liten stund på mig att lista ut vad som felas innan kommentaren "jag vill se öppna nu, inte om tre steg!" eller liknande kommer! :p att hon märker när jag är på rätt väg att försöka rätta till något själv och ger mig en chans att hitta rätt innan hon kommer med mer instruktioner. Att hon inte bryr sig så mycket om jag föredrar att rätta till saker på "mitt sätt" snarare än de konkreta instruktioner jag fått så länge det ger samma resultat.

Jag kommer väldigt ofta med "ja, men..." (särskilt eftersom det kan bli lite förvirrat om hon säger en sak och en annan tränare påpekat något annat om samma häst eller om jag själv tycker felet beror på något annat) och då får jag en förklaring. Sen blir jag övertalad att testa på hennes vis tack vare "pondusen" och trots allt måste man ju testa om man ska kunna säga bu eller bä.

Tycker aldrig en tränare ska sätta gränser för hur mycket en elev får ifrågasätta, men däremot komma med bra motiveringar och för min egen del föredrar jag tränare som som sagt har pondus nog att få mig prova även om det blir knas i mitt huvud.
Å andra sidan finns det tränare som är duktiga på det (få mig prova) och sen i efterhand känns det riktigt illa eftersom man gått emot sin magkänsla. Därför väljer jag noga tränare som verkar kunna tillföra oss något, är inne på ungefär samma linje och som kan individanpassa från oss som ekipage - lägga om strategi om det inte fungerar.

Om en tränare använder pondus till att tvinga elever göra något man inte känner sig redo för eller är rädd för, då tycker jag det går för långt. Tvång är aldrig bra. Men att kunna peppa/övertala/motivera och i kombination med det är duktig på att avgöra vad ekipaget klarar av och ändå tar hänsyn till det ryttaren säger.
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Tack för bra tips. Värt att tänka på.
Alla är ju olika, och det handlar ju ganska mycket om personkemi också.
 
Sv: Meningsfull ridkurs

hmm, ord ja... det var bildlikt jag menade...
Men man kan ju använda mycket kroppsspråk också.
Jajamen och en kombination kan ju många gånger fungera bra. Men min instruktör, ger så målande beskrivningar av det bildlika språket, så att det funkar för det mesta ändå.
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Vad vill du få ut av en ridkurs i Akademisk/Klassisk Dressyr? Vad är det viktigaste?

Att få verktyg som hjälper mig i den närmaste träningsperiodens arbete, så att jag känner att jag har tillräckligt för att kunna utvecklas stadigt till nästa träningstillfälle..

Kommunikationen med tränaren?

Mycket viktigt. Det spar tid och tandagnisslan om båda så att säga talar samma språk. Då hinner man mer på lektionerna.

Att ni når framsteg just den dagen?

Det är en fördel om man hinner känna vad det är tränaren är ute efter, även om det inte blir perfekt.

Att lektionen/lektionerna är händelserika och att man får träna på en massa olika saker?

Tre "nya" saker är ungefär vad jag brukar klara av att hålla reda på.

Att man får träna på en sak så att den sitter bra?

Beror på vad det är. Om det är en nyckelövning som man inte klarar sig utan, som behövs för att lösa ett stort problem, så måste det få ta tid.

Är det okej att träna ett helt pass i endast skritt om det är nödvändigt?

Ja, om situationen är sådan att detär meningslöst att rida i andra gångarter.

Är det okej att arbeta hästen vid hand ett helt eller ett halvt pass istället för att rida?

Nej, det är ridningen jag vill träna. En liten stund från marken är OK, om det kan visa hästen vad som väntas under sadel sedan.

Hur mycket får tränaren lägga sig i ditt val av utrustning?

Han får komma med synpunkter, men det är jag som bestämmer.

Vad är målet med att du går en kurs?

Att få verktyg för hemmaträningen, och att synka mina åsikter om kvaliteten på arbetet med tränarens åsikter, det vill säga om vi tycker att samma saker är bra och dåliga i arbetet.

Hur mycket tränar du hemma till nästa kurs?

Varje gång jag sitter på hästen.

Hur långsiktig är din plan med ridningen?

Mycket långsiktig men ganska diffus och flexibel.

Hur mycket får du ut av att sitta enbart på läktaren?

Det beror på vad som visas i ridhuset... Jag är mest intresserad av ekipage som ligger före mig i utvecklingen. Ekipage på lägre nivå kan vara intressanta om de får övningar som är användbara för elever elelr unghästar. Jag har dock svårt att sitta still, så jag fokuserar på de ekipage som ligger före.

Är det värt att betala för att sitta där?

Ja.

Hoppas på givande svar från er. Det kan hjälpa både ryttare och tränare.

Tjolahoppsan
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Tack för bra tips. Värt att tänka på.
Alla är ju olika, och det handlar ju ganska mycket om personkemi också.

Precis!

Dock är just förmågan att få ryttaren lyssna på vad tränaren har att säga en sak som jag tycker kan göra stor skillnad på hur skicklig jag uppfattar en tränare.
Två tränare kan ha samma skills, men det är den som är bäst på att förmedla sitt budskap och motivera ryttaren som kommer ge mest effektivt resultat.

Vad som uppfattas som "motivera ryttaren" är ju däremot något som också kan skilja massor pga personkemi! :p

Jag och en tjej i stallet red på samma lektion för samma tränare (vanlig dressyrtränare). Hon uppfattade tränaren som hård, precis vad hon behövde tyckte hon! Jag uppfattade tränaren som lite mesig och tjatig (alltså papegojevarning, två kommandon som upprepades jämt), ganska anmärkningsvärt för att ha varit på samma lektion med samma övningar för samma tränare! ;)
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Vad vill du få ut av en ridkurs i Akademisk/Klassisk Dressyr? Vad är det viktigaste?

Kommunikationen med tränaren?
Är viktigt att kommunikationen är bra. Vi ska prata "samma språk".

Att ni når framsteg just den dagen?
Framsteg vet jag inte. Att vi kommer någonvart är viktigt. Att få ytterligare en byggsten. Det beror helt på vilken dagsformen är och vad vi tränar på just då.

Att lektionen/lektionerna är händelserika och att man får träna på en massa olika saker?
Nej att träna en massa olika saker är inte viktigt alls. Jag vill att tränaren ska titta på oss och se vad han tycker är lämpligt att träna just för dagen.

Att man får träna på en sak så att den sitter bra?
Nej inte så den sitter bra, men om vi provar någonting nytt vill jag få en känsla för hur det ska vara så att jag kan fortsätta träna detta hemma.

Är det okej att träna ett helt pass i endast skritt om det är nödvändigt?
Ja visst.

Är det okej att arbeta hästen vid hand ett helt eller ett halvt pass istället för att rida?
Ja visst.

Hur mycket får tränaren lägga sig i ditt val av utrustning?
Tränaren får självklart ha synpunker, men det är någonting vi diskuterar i så fall. Har inte varit med om att vi haft olika åsikter i frågan om utrustning.


Vad är målet med att du går en kurs?
Att vi ska utvecklas och att få inspiration.

Hur mycket tränar du hemma till nästa kurs?
Tränar på som vanligt.

Hur långsiktig är din plan med ridningen?
Oj, svårt att svara på. Jag har vissa mål jag satt upp för mig och hästen. Delmål efter vägen. Men hur lång tid det tar att nå målen spelar ingen roll. Om vi inte når ända fram till målen gör det ingenting heller. Jag får hela tiden en starkare häst med allt högre ridbarhet och det är härligt.

Hur mycket får du ut av att sitta enbart på läktaren?
Mycket. Det är nyttigt att titta på andra. Speciellt ekipage som jag följt ett tag.

Är det värt att betala för att sitta där?
Ja, men som fotfolk tycker jag inte det ska vara dyrt.

Hoppas på givande svar från er. Det kan hjälpa både ryttare och tränare.
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Har du skrivit ner dina mål med ridningen, pratat med tränaren om dem eller är det bara något du har i huvudet för dig själv? Tror du att man lättare kan nå ett mål om de finns nedskrivna och är väl genomgångna teoretiskt?
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Har du skrivit ner dina mål med ridningen, pratat med tränaren om dem eller är det bara något du har i huvudet för dig själv? Tror du att man lättare kan nå ett mål om de finns nedskrivna och är väl genomgångna teoretiskt?

Jag har iaf skrivit ner mina! :p
Och försöker uppdatera delmål månadsvis ett par månader i förväg, men det kan ändras massor under träningens gång.
När man ska rida mycket på egen hand tycker jag det är mycket givande! Och när man inbillar sig att man inte kommer någon vart kan man titta tillbaka på vad vi faktiskt hunnit öva på under en månad! :idea:
Med mål känns det också lättare att inte fastna i tragglande av vissa övningar, för har man ett slutmål är det lättare att dela upp i att träna olika pusselbitar och känna att man kommer någonvart med träningen även om man är låångt ifrån målet ett pass! :o
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Jag tänkte roa mig med att svara ur tränar-synpunkt... :)

Kommunikationen med tränaren?
Kommunikationen är för mig A och O för att en relation mellan ryttare, häst och tränare ska bli fruktbar. Jag måste hela tiden försöka förstå ryttarens tankegång, och ryttaren måste våga säga till när jag är obegriplig eller om hen tycker jag är ute och cyklar. Jag har gärna en dialog, samtidigt som det ju måste finnas ett förtroende från ryttaren att vilja följa en tankebana jag har en bit för att se om det kan vara rätt väg att gå. Det är inte alltid det är glasklart från början vad som behöver göras och ibland märker man att det inte fungerade, och här kommer ju dialogen med ryttaren in i bilden igen, och med en gemensam dialog kan man komma vidare. Det är en balansgång, jag har svårt att se varför en ryttare som ska tala om för mig hur hen ska rida ska 1. betala för det 2. slösa på min tid och engagemang.

Att ni når framsteg just den dagen?
Jätteviktigt! Inte alltid att man nått hela vägen fram, men att ryttaren i alla fall har förstått syftet med övningen, och förstår vilken känsla man ska leta efter för att kunna jobba vidare på hemmaplan.

Att lektionen/lektionerna är händelserika och att man får träna på en massa olika saker?
Det här hänger ju rätt mycket på hur långt ekipaget har kommit. I början kan det bli enklare pass med färre antal övningar medan det senare mycket väl kan bli så att man ett pass bara går igenom diverse olika saker för att stämma av och lägga till nya aspekter på övningarna och då hinner man ju helt klart med mer. Det hänger också på hästen, en del hästar behöver få "börja om" och förstå att ett pass på ridbanan inte behöver betyda stress - och då är det få övningar som gäller.

Att man får träna på en sak så att den sitter bra?
Jag vill att eleven ska ha förstått övningens syfte, och fått en känsla för vad det är vi söker. Sen behöver det inte sitta perfekt.

Är det okej att träna ett helt pass i endast skritt om det är nödvändigt?
Absolut, om jag kan få ryttaren med på det hela vill säga. Jag tvingar inte en ryttare att skritta om hen prompt vill trava, men jag förklarar min ståndpunkt och försöker då anpassa travarbetet så det motarbetar det jag vill uppnå genom skrittarbetet så mycket som möjligt. Beroende på ekipage kan jag ibland bli tuffare och vända på steken och istället kräva kvalitet i traven som jag vet att de inte klarar av eftersom de inte tagit sig tid till skritten och på det viset visa min poäng med att låta lite tid gå åt till skrittarbetet. Ibland finns det också hästar som behöver få trava lite för att kunna slappna av, och då anpassar jag mig till det och återkommer till skritten senare, och försöker då få eleven att förstå att hen bör träna på hemmaplan på att gå in på ridbanan och bara koppla av så att den inte förknippar ridbanan med "springa omkring" utan är mentalt avslappnad redan från början.

Är det okej att arbeta hästen vid hand ett helt eller ett halvt pass istället för att rida?
Helt ok, men det är inte min specialitet och det säger jag. Men jag bidrar gärna med att vara ett par extra ögon och för en öppen dialog.

Hur mycket får tränaren lägga sig i ditt val av utrustning?
Jag försöker undvika att lägga mig i elevens val av utrustning, men jag vill helst att elever har en viss betsling t.ex. Jag lägger mig också i när det kommer till stigläderlängd och tillpassning av utrustning som jag tror att det är något som hästen antingen fara illa av eller kommer förbättra resultatet för ekipaget.

Vad är målet med att du går en kurs?
Att alla elever ska gå därifrån med en känsla av förtroende för den egna förmågan att arbeta vidare med det vi tittat på under kursen.

Hur mycket tränar du hemma till nästa kurs?
Något av det tråkigaste som finns är när en elev återkommer gång efter gång och inte har tränat ett smack sedan sist. Att det händer någon gång ibland är förståeligt, men det finns de som faktiskt aldrig tränar på det vi gör mellan gångerna, och det brukar också synas på resultatet...

Hur långsiktig är din plan med ridningen?
Mitt mål med undervisningen är att eleverna får egen luft under vingarna och dels har kunskapen som behövs - eller vet hur de ska få den - och vågar tro på sin egen förmåga att utbilda sin häst så att jag i stort sett blir överflödig. Att få komma ut till ett ekipage där ryttaren berättar om upptäckter de gjort sedan sist och vad de har gjort för att använda sig av kunskapen är en fröjd! Ibland är eleven sådan redan från början, andra gånger behövs jag som coach för att komma dit. För mig är hur som helst undervisningen långsiktig, jag vill helst inte ha "engångselever".

Hur mycket får du ut av att sitta enbart på läktaren?
Som elev kan jag få ut jättemycket av att sitta på läktaren, men jag föredrar oftast att titta på de som kommit längre. Ibland kan även andra ekipage ge intressanta nya insikter men det är oftast specialfallen som intresserar mig i så fall.

Är det värt att betala för att sitta där?
En liten slant betalar jag gärna, men inte mer än 2-300kr (för en duktig tränare), handlar det om mer pengar vill jag också ha mer tillbaka i form av intressanta föreläsningar etc.

Hur ska en bra kommunikation vara mellan tränare och ryttare tycker du?
Öppen och med förtroende och respekt för varandra.

Vänligt eller mer aukoritärt, resonera om sakerna en längre stund eller klart och koncist en snabb genomgång?
Min utgångspunkt är alltid att vara vänlig, jag vill ha en dialog och är ingen übersturmbahnführer. Jag är inte sådan att jag trivs med att stå i mitten och domdera. MEN, med tiden har jag också lärt mig att det finns lägen där det fyller en funktion att pusha en ryttare och mata den med information och uppgifter. Det kan bero på att ryttaren behöver "komma till ridning", eller att jag behöver köra över en mental spärr ryttaren har - det kan t.ex. vara "jag kan inte galoppera" - där man genom att mata med information får ryttaren att plötsligt upptäcka att hen t.ex. galopperar.

Bildligt språk eller mer med ord?
Både och, bilder hjälper ofta ryttaren att hitta känslan, men det får inte ersätta konkreta ord, däremot kan det vara olika faser i utvecklingen som avgör om det är bilder eller ord som står på schemat.

Och nej, jag försöker inte göra reklam för mig själv genom att skriva det här, jag ska snart ha barn och har varken tid eller lust att ränna land och rike runt och ha lektioner och kurser. Bara så moderatorn vet och kan andas ut. *ler*

Det var nyttigt, jag fick tänka till lite om hur jag egentligen resonerar!
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Har du skrivit ner dina mål med ridningen, pratat med tränaren om dem eller är det bara något du har i huvudet för dig själv? Tror du att man lättare kan nå ett mål om de finns nedskrivna och är väl genomgångna teoretiskt?

Målen har jag pratat med tränarna om. Inget vi har nedskrivet. Men träningen läggs upp efter våra förutsättningar hela tiden och så kommer vi så långt vi kommer.
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Tusen tack för åsikter från "andra sidan", det är mycket nyttigt att höra både elever och ryttare. Många bra infallsvinklar som överensstämmer med mitt sätt att se på det hela. Speciellt den delen när man ska undervisa en ryttare som aldrig tränar mellan kurstillfällen eller lektioner. Hur kan man motivera någon att träna sin hemläxa om de gång efter annan kommer tillbaka utan att ha gjort den? Vissa rider inte för att ha ett mål, medan jag gärna vill att de har det.
Och hur motiverar man ryttare som faktiskt gått bakåt i sin utbildning sen senaste gången för att de inte vågar ta ansvaret på sina egna axlar utan säger "men jag kaaaan inte rida om inte duuuuu är med" eller "alltså, det funkar om jag inte har nån som står och tittar på, tänk om det blir fel (eleven har mkt dåligt självförtroende och gör rätt men vågar inte tro på det och struntar hellre i att göra en övning)?
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Speciellt den delen när man ska undervisa en ryttare som aldrig tränar mellan kurstillfällen eller lektioner. Hur kan man motivera någon att träna sin hemläxa om de gång efter annan kommer tillbaka utan att ha gjort den? Vissa rider inte för att ha ett mål, medan jag gärna vill att de har det.

Jag försöker förmedla att det är viktigt att man har kontinuitet och konsekvens i träningen hemma, men lämnar till syvende och sist över ansvaret för ryttarens utbildning till ryttaren själv. Det är bara hen som kan ansvara för sin egen ridning, jag kan bara vara en guide på vägen.

Och hur motiverar man ryttare som faktiskt gått bakåt i sin utbildning sen senaste gången för att de inte vågar ta ansvaret på sina egna axlar utan säger "men jag kaaaan inte rida om inte duuuuu är med" eller "alltså, det funkar om jag inte har nån som står och tittar på, tänk om det blir fel (eleven har mkt dåligt självförtroende och gör rätt men vågar inte tro på det och struntar hellre i att göra en övning)?

Det här är ju ganska vanligt. Jag försöker bygga upp ryttarens förtroende för sin egen förmåga, ger olika övningar och peppar och visar att "ser du, du kan ju!". Det tar lite tid men det går att få i alla fall lite självgående i de flesta osäkra ryttare. Ofta handlar det om att man inte har kunskap att tolka hästen (eller att man tror att man inte har kunskapen), man är rädd att göra fel, att det man gör ska förstöra hästen.

Många gånger hjälper det att ge dem enkla mentala verktyg för att hantera osäkerheten när den uppstår, och det är ofta den här typen av elever jag - efter att man gett ut och arbetat lite med sådana verktyg - pushar på och driver till ridning genom att jag helt enkelt "tar över" och ger rena kommandon där protester viftas bort. Det viktiga då är ju att man faktiskt når till ett resultat som är positivt för ryttaren.

Man får mata in att "det gör inget att du gör fel, det är inte fel att göra fel! Enda felet man kan göra är att inte lära sig av misstagen." och mata in det som ett mantra så att eleven förhoppningsvis förstår att det GÖR INGET om hen gjort fel på en övning hemma - vi reder ut nästa gång vi ses.
 
Sv: Meningsfull ridkurs

Nu blir det här lite OT och knapplån, som vanligt :D

Just det här hur man tacklar elever som har en föräldraorienterad approach ("jag kan inte", "gör du" etc) är ju väldigt olika.

Jag brukar igenom hela mina lektioner (som jag håller) ställa frågor, guida. Låta eleven själv komma på (och ge mig sina svar på de frågor jag ställer, mina frågor är genomtänkta och guidande), istället för att jag säger rätt ut vad jag vill (kommandon). Ibland kan det behövas förslag på riktningar, men jag vet ju faktiskt inte exakt vad som är det bästa för min elev. Visst har jag troligtvis större kunskap om biomekanik och mer erfarenhet på vissa områden, men jag guidar eleven så att den inte blir tillsagd hur den ska göra, utan att den upptäcker själv vad som är bäst/smidigast/minst energikrävande (för den personen!).

Jag försöker att få så mycket som möjligt att bli sant för min elev. Jag har mina sanningar och eleven har sina sanningar. Jag guidar eleven till nya sanningar, men de behöver inte alltid vara de samma som mina. Ofta lär jag mig mycket under lektionens gång, ibland lika mycket som eleven, även om det är helt olika saker vi lär oss.
Hela mina lektioner går åt till att göra eleven så oberoende av mig som möjligt. Jag vill stärka den till att inte behöva mig ;)

Mitt sätt att jobba kan vara ganska frustrerande för vissa, som vill ha lösningarna serverade (och det ger jag inga, utan jag guidar eleven att själv hitta lösningarna). Dock brukar arbetet ge många aha-upplevelser under vägens gång när de vågar prova och vågar lita på sig själva. Kommer man själv fram till en förändring brukar inte det vara lika nedslående (självförtroendeknäckande) som om någon säger till en att man gör något "galet".

Det här med om de inte gjort sin "hemläxa" ser jag som ett bevis på att de inte behövt det då. Man gör helt enkelt det man känner att man har behov av. Någon som gör en sak utan känsla, ser jag hellre att den lyssnar till sin känsla att den inte behöver/bör göra det. Vad det än är så är det helt ok för mig. Om den inte gjort saker hemma är det ett symtom på något annat. Antingen för att den saken inte är sann för personen, eller för att lektionerna kanske inte har samma syfte som man som tränare vill att lektionerna ska ha. Eller så är orsaken någon helt annan.

När jag själv är elev har jag svårt att göra saker sanna för mig själv direkt, men det är mycket (men inte bara, lite är för att jag är så envis också ;) ) för att jag sällan träffar på personer/tränare/mentorer som jobbar på ett sådant vis (utan det är mer "här, prova mitt sätt!"). Personer som jag dock vill lära mig av och också lärt mig mycket av. Dock har det varit mer en variant av intensivträning, korvstoppning. Sedan har jag i lugn och ro jobbat under längre tid på egen hand, fått smälta allt nytt och göra det till mitt eget (göra saker sanna för mig själv, det som känns bra för mig). Jag är en väldigt krånglig elev (och svarar därför inte rakt av på de frågor du skrivit för jag är inte direkt någon standard-elev ;) ) och med vissa av de lärare/mentorer jag lärt mig mest av, har vi båda varit väldigt frustrerade på varandra ett tag, men arbetet har också bjudit på många skratt.
Jag kan nog säga att kommunikationen är det allra viktigaste, därifrån kan man ta det vidare till allt det andra. Jag är villig att prova allt möjligt, bara kommunikationen finns där och att jag inte bara får kommandon utan att vi (jag och tränaren) kan föra en dialog och prova oss fram. Vissa gånger har jag och tränaren bara helt enkelt fått konstatera att våra förförståelser (det vi känner till/är sant för oss sen tidigare) är såpass olika att vi inte kan påverka varandra åt något håll utan vi tycker olika i frågan och lämnar det därför därhän.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och...
2
Svar
26
· Visningar
2 843
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp