Meningen med livet- meningslösheten

Har vi en själ och saknar livet mening?

• Vi har en själ

Röster: 43 42,6%
  • Vi har inte en själ

Röster: 23 22,8%
  • Livet har ett syfte och mening

Röster: 28 27,7%
  • Livet saknar syfte och mening

Röster: 41 40,6%
  • Livets mening är vin och mat

Röster: 26 25,7%
  • Livet är ett lidande att genomlida

Röster: 14 13,9%
  • Själen är som en fluffig ballong vi bär med oss alltid

Röster: 10 9,9%
  • JaggillarBenjaminIngrossoochblåttvintjohejmenfattarintefrågan

Röster: 5 5,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    101
Haha, true. Men först måste man gå igenom alla 1157 möjliga scenarion i huvudet. :angel:
Sambon sa i en diskussion häromkvällen, "amen nämn något som INTE har gått då, förutom grävmaskinen?!"

Då blev jag lite lätt tyst. :o

Du ser :D
Jag satte på en hasplåt på min bil för att förebygga de gånger "det går nog" faktiskt inte går, det brukar vara bilen som tar mest stryk annars :D

Jamen precis! Allt jag äger är försäkrat, annars kan man ju ge sig fan på att något händer med just den prylen som är oförsäkrad som sedan äter upp sparkontot och då kanske en tank går sönder strax efter och ja då är det väl bara att sälja hela jävla huset då.

Typ. :D

Min sambo är precis tvärtom - allt löser sig. ALLT. Alltså det kan generera till rena bråk. När min systerdotter var 4 och vi var barnvakt en helg så tyckte sambo och svärmor att ungen kunde vara med i vårt båtvarv. Jag protesterade och påpekade att det inte var ett lämpligt ställe för barn med all bråte som ligger överallt varvid de kontrade med att sambon och hans bror minsann vuxit upp med varvet och ingen av dem har ju dött. Jaja, ungen får följa med då. Vi hann vara där i cirka två minuter innan ungen ramlar över nämnda bråte och sätter handen på en rostig spik. :meh:

Det är också det där "äsch det går nog" som gjorde att han välte med vår 14 ton tunga grävmaskin när jag stod bredvid... :cautious: som sagt, hans "obryddhet" och positiva inställning driver mig till vansinne ibland.

Haha åh! :love: Bästa serien. "I'm a quitter, I come from a long line of quitters, it's amazing I'm here at all!"

Haha jag är som din sambo. Alltid "äsch det löser sig" "det går nog" "det händer inte mig/oss".

Jag tycker faktiskt att man ska ha väldigt mkt respekt för det. Jag kan bli så oerhört provocerad av den positiva psykologin, läste precis en artikel om hur negativt psykologi visst inte var så dumt alls. Jag är grunden gladlynt lagd och har tack vare det, klarat mig bra trots väldigt eländiga förutsättningar många gånger. Däremot är jag allergisk mot klämkäcka människor som försöker tvinga på andra sin klämkäckhet....hu.

Överdrivet positiva och klämkäcka människor tar fram det sämsta i mig :D Människan på AF som höll i något peppseminarium för långtidsarbetslösa var nog nära att börja grina pga mig. Vi tvingades se på en inspelning med någon motivationsmänniska som nästan dött på Everest och i samband med det sett ljuset (och pengarna som gick att tjäna). Vi skulle dela med oss av vad vi tyckte om det hela i gruppen och jag sa: "Totalt idiotiskt att riskera livet på ett berg för sitt egna egos skull" :p Det blev lite märklig stämning då, de innan hade tyckt att han kommit med SÅÅ bra tankar och idéer (rena plattityder och klyschor bara) :rofl:

Du ser :D
Jag satte på en hasplåt på min bil för att förebygga de gånger "det går nog" faktiskt inte går, det brukar vara bilen som tar mest stryk annars :D

Haha jag är som din sambo. Alltid "äsch det löser sig" "det går nog" "det händer inte mig/oss".

Man måste faktiskt ha ett välutvecklat konsekvenstänk och analysera sönder allt och sen inse att det kommer nog inte gå så då skiter man i det. :rage:

:D:D:D

(Hasplåt vore ju för övrigt utmärkt, jag som gärna förebygger!)

Man måste faktiskt ha ett välutvecklat konsekvenstänk och analysera sönder allt och sen inse att det kommer nog inte gå så då skiter man i det. :rage:

:D:D:D

(Hasplåt vore ju för övrigt utmärkt, jag som gärna förebygger!)

Naaaj! Man tänker igenom konsekvenserna, inser att det är 50/50, och sedan testar man :D

(Hasplåt är fantastiskt! Har sparat mig många tusenlappar. Har dock lyckats spräcka avgasröret ändå :( )

Överdrivet positiva och klämkäcka människor tar fram det sämsta i mig :D Människan på AF som höll i något peppseminarium för långtidsarbetslösa var nog nära att börja grina pga mig. Vi tvingades se på en inspelning med någon motivationsmänniska som nästan dött på Everest och i samband med det sett ljuset (och pengarna som gick att tjäna). Vi skulle dela med oss av vad vi tyckte om det hela i gruppen och jag sa: "Totalt idiotiskt att riskera livet på ett berg för sitt egna egos skull" :p Det blev lite märklig stämning då, de innan hade tyckt att han kommit med SÅÅ bra tankar och idéer (rena plattityder och klyschor bara) :rofl:
I samma klass som på Facebook de där som ska träna sin inre kondition och allt vad det heter. Bara en massa dravel och floskler.

Trots att jag upplevt att min själ varit skild från min kropp, så tror jag inte på det. Jag tror att min hjärna är lite konstig.

Jag blev skogsgrön. Men är tveksam då jag tidigare gjort något liknande test och blev där röd. Kanske beror på humör och väderlek hur man svarar?

Jag tror på någon form av själ och det känns betryggande.

Så barn är inte någon del i något som kan kallas mening.
.

För DIG nej, men för mig är det det. Och säkert för väldigt många andra då just barnen extremt ofta kommer upp som faktor när man sitter med deprimerade och frågar om självmordstankar/planer/försök. Av de som uppger en/flera anledningar att leva vidare är slående ofta barnen med som argument.

Nu tror ju jag inte direkt på någon mening med livet utöver att man lever men jag tycker det känns lite obehagligt att något utanför mig själv skulle utgöra meningen med mitt liv (tex barn eller ett djur). Om den saken försvinner, vad blir det då av min mening?

Att något utanför mig själv gör mitt liv rikare är en annan sak.

Usch nu slår du huvudet på spiken sådär brutalt igen O_o Exakt så är min känsla över att sonen blivit en så viktig del i meningen med mitt liv. Jag älskar honom så hjärtat värker men det är jäkligt skrämmande också. För nu har liksom en del av det som krävs för att jag ska existera (det är känslan även om det givetvis inte är så rent fysiskt) flyttats utanför mig. Jag fasar då och då inför tanken på hur det skulle vara att förlora honom. Inte bara på sorg-nivå utan även på en hurfasenskullejagöverleva-nivå. Djuren kan berika mitt liv nåt enormt och har så gjort genom väldigt jobbiga tider, men de har som du skriver berikat det, inte inneburit en risk att mitt liv skulle slitas ifrån mig när de dör.

Min pessimism och cyniska inställning gör alltså att jag garderar mig ordentligt mot olyckor. Inte att jag sätter mig i ett hörn och ger upp.

Tänkvärt inlägg! Jag ser mig själv som romantisk cyniker; jag drömmer lite om sagorna men rustar för krig. Typ :angel: Jag är ju precis som du när det gäller mycket, vissa tycker att jag "fokuserar på det negativa" men i mitt tycke vill jag vara förberedd för det värsta och hoppas på det bästa. För mig ger det trygghet att ha alla scenarion jag kan komma på genomtänkta och hellre ger jag det lite metjobb än att köra en "det går nog vägen"-stil. Jag kan avundas de som går genom livet med en det ordnar sig-mentalitet, men där är inte jag. Vetisjutton hur det hade funkat på akuten att ha den inställningen.. finns nog en anledning att jag gillar akutsjukvård. Utgå ifrån det värsta o jobba dig mot det bättre, typ.

För DIG nej, men för mig är det det. Och säkert för väldigt många andra då just barnen extremt ofta kommer upp som faktor när man sitter med deprimerade och frågar om självmordstankar/planer/försök. Av de som uppger en/flera anledningar att leva vidare är slående ofta barnen med som argument.

Usch nu slår du huvudet på spiken sådär brutalt igen O_o Exakt så är min känsla över att sonen blivit en så viktig del i meningen med mitt liv. Jag älskar honom så hjärtat värker men det är jäkligt skrämmande också. För nu har liksom en del av det som krävs för att jag ska existera (det är känslan även om det givetvis inte är så rent fysiskt) flyttats utanför mig. Jag fasar då och då inför tanken på hur det skulle vara att förlora honom. Inte bara på sorg-nivå utan även på en hurfasenskullejagöverleva-nivå. Djuren kan berika mitt liv nåt enormt och har så gjort genom väldigt jobbiga tider, men de har som du skriver berikat det, inte inneburit en risk att mitt liv skulle slitas ifrån mig när de dör.

.

Jag kan hålla med dig. Jag ser det som min förbannade plikt att hålla mig vid liv, inte bli överkörd osv. Men meningen med livet var/är inte att få barn (för mig) däremot är mina barn en del av det som ger mitt liv mening. Precis som min hund, partner, gott vin och mat. Men jag känner inte samma pliktkänsla mot rödvinet ska tilläggas. Jag katastroftänker ofta; vad gör jag om... det kan liksom inte bli värre än mina egenpåhittade skräckscenarion.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka