Mendelsk klyvning

falukorw

Trådstartare
Läser om en sjukdom som verkar ha kommit upp inom min ras. Där står det om "strikt Mendelsk klyvning". Vad innebär det? Jag har aldrig förut hört det uttrycket.

Sv: Mendelsk klyvning

Det här är en enkel förklaring från min biologibok:

Utklyvning är när en egenskap som man inte kan se att föräldrarna har, visar sig i avkomman. Ett exempel är när en rödblommig honförälder av ärta korsas med en rödblommig hanärtförälder och avkomman, dvs. ärtväxten i nästa generation får vita blommor. Ett annat - kanske enklare att förstå - är när två brunögda föräldrar får ett blåögt barn. Föräldrarna är då förstås heterozygoter (En individ som har två olika alleler för en egenskap).
Anm: Alleler är varianter av ärftliga anlag som hos människan kan påverka t.ex. hårfärg, ögonfärg eller blodgrupp.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 582
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit