Men vad i helv..e

P

prince77

Fick en chock. Skall sälja en av hästarna och min veterinär åker bort så tanken var att hon skulle besiktiga hemma hos henne men det kostar 1100kr(!) själv betalar jag endast 400kr. Är 1100 verkligen en normal summa för en vanlig enkel besiktning hemma?

Du kan ju jämföra vad ATG tar för samma besiktning(dvs utan rtg) utan att resa ut. Visserligen är förutsättningarna då bättre eftersom rörelsekontrollen görs på ett bra underlag vilket få djurägare kan erbjuda.
PL

400 kr lät väldigt billigt. Får du verkligen kvitto på det...

Det är ingen orimlig summa.
Blir besiktningen "enda ärende" veterinären har åt det hållet, så får man ju som kund betala allt "extra" såsom mil, inställelsearvode osv själv.

Det syns ju om man är flera i stallet som "delar" på veterinären vid tex en vaccination.
Då delar man ju på allt utom själva vaccinet.

Jag vet också att veterinärerna häromkring försöker "samla ihop" fler kunder på ungefär samma ställe när det inte är ngt akut. Dels för att vissa av dem är juste och vill hålla ner kostnaden för den enskilde hästägaren, och dels för att veterinären själv inte ska behöva spilla för mkt dyrbar tid på att åka bil fram och tillbaka.

men om jag förstod dig rätt skulle du åka hem till veterinären och då lät det ju onekligen dyrt om du i vanliga fall betalar 400:-...

Besiktade vår Welch Mountain ponny i våras,
som skulle säljas.
Fick betala 1100:- för det.
Det gjordes hemma på våran gård.

Besiktat två ggr, bägge på klinik.

Den ena (privat klinik) gick på 800 kr + moms.
Den andra (ATG) gick på ungefär samma (minns inte exakt siffra).

Att få ut DV att vaccinera en häst går på en tusenlapp omd et är enda ärendet, så jag vill inte VETA vad en besiktning skulle kosta på hemmaplan

Ursäkta, men är det på nåt sätt DYRARE att anlita en distriktare än en "vanlig" veterinär,och i så fall;varför??

:o

Japp dte är ofta så dyrt när man lagt på resersättning med mera. Jag vet.Bsiktade pållan för 1 månad sen när jag köpte henne. Och dte gick på 850. (bara 1 mils avstånd)

men dte beror på vad du vill göra för besiktning. Om du ska köpa en eller sälja så vill du ofta ha en ordentlig genomkänning över hela hästen samt böjprov,ridtest m.m Detta behöver du ex inte om du ska besiktga för att ta försäkring. Då kollar den oftast bara igenom hästen lite och dte blir billigare.

Besiktigade min häst när vi köpte henne, på hemmaplan, för 880 kr, men då vaccinerade vi henne också (110 kr för vaccinet)

Tycker att 1100 kr lät billigt... Jag betalade drygt 1400 kr för ett år sedan och då åkte distriktarn ut. Strömsholm skulle ha några tior mer, även fast man åker dit med hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat