Men skritten då?

Sv: Men skritten då?

Om man kan samla skritten blir ju igångsättningar o fattningar mkt bättre.

Precis:bow: Med många övergångar och att "använda" även skritten
får man även mkt bra halter, där hästen kliver in naturligt.

Men man får se upp med att inte (som kan vara lätt gjort) rida med för lite energi, det ska vara energi fast man arbetar i och ur skritt!:idea:

Men man får se upp med att inte (som kan vara lätt gjort) rida med för lite energi, det ska vara energi fast man arbetar i och ur skritt!:idea:
Nu när jag satte igång val. för sjuttielfte gången så bjöd han inte i skritten- ville vara långsam, men det har vi fått ordning på nu. Både ökad o samlad. Det krävs ju en viss spänst i båda.

Bjudning kanske är rätta ordet?
Jag har ibland rätt lite energi (har t o m övat för att få väldigt lite energi eftersom det varit så extremt åt andra hållet tidigare) i skritten. Men bjudningen finns där ändå, därför känns det inte som att det gör något.

Bjudning kanske är rätta ordet?
Jag har ibland rätt lite energi (har t o m övat för att få väldigt lite energi eftersom det varit så extremt åt andra hållet tidigare) i skritten. Men bjudningen finns där ändå, därför känns det inte som att det gör något.

Håller helt med! :bow: Och jag har haft lite samma problem, hästen var otroligt olydig och oriden i skritten, hon använde hela sin kropp till att hänga i tyglarna och "brasa" iväg framåt, på bogarna. För att få ordning på detta har jag (på tränares inrådan) minskat tempo (tror jag det blir) och idag är hon otroligt mycket mer välriden. Vi har haft samma plan och tänk i traven och även där har det gett resultat.

Det finns egentligen hur mycket som helst att träna i skritt. Förut var det många som ansåg att skritten blev förstörd av för mycket arbete på kort tygel, men det har de flesta insett inte stämmer.
Jag rider speciellt mycket skrittarbete under vintern då underlaget inte alltid lämpar sig för andra gångarter.
Mycket skolor, växlar mellan skolorna, varierar böjningen, varierar tempot, varierar steglängden, varierar spåret det sker på osv. Det finns mängder av varitationer om man bara tänker lite på det.
Skrittarbetets stärkande effekt märks tydligt efter ett tag. Det förbättrar inte bara skritten utan alla gångarter.

Jag rider en herre på vilken skritten är hemskt viktig innan jag kan gå vidare och jobba honom i högre gångarter. Därför börjar jag varje ridpass med att skritta länge (typ 20 min) på lång tygel, där jag lägger in serpentiner, halter, öppnor osv men utan att använda tygeln. på så vis kan jag få ett väldigt ärligt tramp och en fin bjudning - han är aldrig rädd att jag ska dra/störa i munnen och han kommer igång på ett fint sätt. Så fort det strular i trav eller galopp så saktar jag av och går tillbaka till skritten. Den är med andra ord en mycket viktig gångart för oss och jag jobbar mycket i den eftersom det krävs på just den hästen.

Självklart måste man vara fölsam i handen, som alltid men du måste ju erkänna att halspendlingarna påverkas av tygeln. Rid på lång tygel, korta tygeln och skritta en liten bit med hästen i form och ge därefter lång tygel igen. Jag lovar att du får en förändring.

Mycket skritt på lång tygel, på olika underlag och i backar, vid ren uteritt. Även mkt skritt på lång tygel vid dressyr- och mark(cavaletti)-arbete.

Rent ut sagt, en hel del skrittarbete, där jag svänger, böjer, flyttar, "gasar o bromsar" med kropp och sits.

Skolor, sidförande, ställningar, omställningar och halvhalter tycker jag får hästen att "vänta" på en om man just har problem med att hästen älgar iväg. För övrigt skrittarbetar jag inte hästar under 5-6 år på kort tygel. Då blir det mer att man bara tränar skritten i övergångar/kortare stunder osv. Så fort hästen hamnar där den ska övergår jag i travarbete.

Senast ändrad:

Jag har fått lära mig att skritten är den gångart som lättast blir förstörd om man trixar med den allt för mycket, precis som Centaur skrev.
Jag brukar jobba hästen mycket i lägre form i skritt och plocka upp hästen endast korta sträckor. Jag skrittar ofta med längre tygel och väljer att med samlande jobba hästen i de andra gångarterna istället. Lösgörande övningar í skritt gör jag också i en mer öppen form. Innan jag ska övergå till annan gångart samlar jag upp skritten i några steg. Lite luddigt förklarat, men anyway.

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 412
Senast: Sar
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg