Sv: Men skritten då?
jag skrittar nästan alltid på lång tygel. jobbar i skritten gör jag endast korta stundar. tex mellan övergångar till andra gångartar eller i skolor. min häst har en naturligt bra skritt och jag "gör" inget med den. är ju väldigt många som säger att skritten blir förstörd snarare än bättre av att nötas för mkt...
Fast det här tror jag bara gäller vissa ridstilar alt. fullständigt är en myt
Om hästen har stöd i handen och inte är riktigt "ärlig" i formen, då tror jag 1. Att den lättare döljer det i trav eftersom den håller huvudet stilla i trav och kan fixera/spänna ryggen utan att det behöver märkas nämnvärt till en viss gräns. 2. Att den ar såpass bra bjudning i galopp att det till viss del kompenserar.
Tvärtom det här påståendet har jag fått lära mig att skrittkvaliteten kan förbättras avsevärt. Förstår såklart att man väljer att inte "göra så mycket åt" den om man redan tycker att man har en bra skritt, samtidigt kan det ge ganska mycket att jobba i skritt. Då tycker jag det är tråkigt om man i princip undviker det.
Lateral skritt = dålig (passartad) diagonal skritt med bra bjudning =bra (okej, lite förenklat, men i stora drag så). Diagonalisera skritten kan man lära hästen. Har den även en "ärlig" överlinje och sökning framåt/nedåt utan att använda handen som femte ben, då kan det bli riktigt bra.
Själv skrittjobbar jag av naturliga skäl ganska mycket. Enda nackdelen jag kan se med det är att hästen tycker det blir tråkigt med alldeles för mycket skrittjobb, den måste vara så koncentrerad utan action!
Variation är det bästa, men själva jobbfokuset försöker jag lägga till skritten. Det hästen inte kan utföra från marken kan den inte utföra från hästryggen (nåja, skillnad om man själv inte vet hur man ska få den göra en viss sak från marken men däremot från ryggen) och det den inte kan göra i skritt kan den inte göra i trav osv. När steget före däremot sitter kan man helt plötsligt få en skjuts framåt även i traven.
Det jobb jag gör är att försöka få till en bra böjning på volt, bra sökning framåt/nedåt, smyga in ett par stegs öppna, rida med sluta-tänk men någon riktig sluta tror jag inte vi har fått till än- man skulle kunna sammanfatta det som att jag mixtrar lite med att flytta bogar och bakdel, träna halter och lite olika tempon/tygellängder. Just att hålla koll på hela hästkroppen utan att för den skull få en massa spänning/motstånd i hästen är nog svårare än man tror just i skritt... Många ben att hålla koll på i 4-takt!
Min häst har f ö också bra skritt (enligt en dressyrtränare på lägre nivå och en tjej som pysslar med gångartsridning för islandshästar... så iofs vet jag inte hur skra källorna är i dressyrsammanhang) och det känns snarare som att den blir bättre ju mer jag jobbar i skritten än tvärtom.