Men skritten då?

Urigurien

Trådstartare
Jag tycker vi ofta pratar en massa om övningar i trav & galopp, men vad gör ni för att få bra skritt? Hur hittar ni en skritt med aktivitet och mjukhet men utan att takta eller älga iväg...?

Hur får ni era hästar att arbeta rätt och bli lätta i handen i skritt?

Övningsförslag?

Sv: Men skritten då?

jag skrittar nästan alltid på lång tygel. jobbar i skritten gör jag endast korta stundar. tex mellan övergångar till andra gångartar eller i skolor. min häst har en naturligt bra skritt och jag "gör" inget med den. är ju väldigt många som säger att skritten blir förstörd snarare än bättre av att nötas för mkt...

eftersom min häst är så van att skritta på helt fri tygel går han lugnt och rytmisk med bra övertramp. klart att en häst som alltid hålls på kort tygel får problem om den plötsligt får fri tygel. tror det bästa sättet att få en bra skritt är att rida ut i skog och mark på lång tygel och gå i lite backar så hästen får ta i med bakbenen. och sen köra många övergångar mellan halt-skritt-trav-skritt-trav-halt osv.

Jag gör samma övningar som i traven. Tex slutor, serpentiner, avsaktningar (halter i skritten då) till exempel. När jag rider förösker jag mest stärka hästen, få henne gymnastiserad och lydig och jag börjar alltid i skritt med en övning. För min hästs del är det så att det som inte funkar i skritt funkar inte i en högre växel heller. Medan man på andra hästar kanske får börja i trav eller galopp för att sen gå ner i skritt och göra övningen.

Sålänge man inte får hästen i rätt form genom att dra ner huvudet så förstörs inte skritten om man rider med korta tyglar.

Jag göra i stort som du! Oppnor och slutor, böjer och rider rak, lägger energi på att få hästen att skritta med långa steg.

*kl*
Jag har jobbat mkt i skritt med div övningar men noga med att inte bromsa hästen i med kortare tyglar utan tänka framåt med handen och inte bakåt.
För min del är det lättare (för mig) att börja med en övning i skritt för då hinner jag med o korrigera både mej och häst.
Sen går jag upp en gångart och övar där.

Bra övningar är bla att rida på en fyrkant. I hörnen gör du halvvändningar på bakdelen resp. framdelen. Är fyrkanten stor kan man även göra en halt mitt på varje sida. Kan varieras med trav på sidorna.

Tempoväxling även i skritt funkar bra på min häst. Rid sakta du kan (utan dragkamp, många halvhalter) och öka sedan och läng ut tygeln till fri skritt och sedan tillbaka igen.

Skritt-Halt-Skritt (gärna ett bestämt antal steg) etc. är en bra övning där du ska få hästen att reagera snabbt och lyssna.

Öppnor och slutor givetvis.

Men även mkt skritt på lång tygel ut i skogen.
Variera övningarna och gör dem inte för länge i taget utan som en del av uppvärmningen.

Senast ändrad:

tror det bästa sättet att få en bra skritt är att rida ut i skog och mark på lång tygel och gå i lite backar så hästen får ta i med bakbenen. och sen köra många övergångar mellan halt-skritt-trav-skritt-trav-halt osv.

Håller med. Samt skritta (ingen såsig skritt, marschera mer!) mycket på lång tygel. Som Centaur också gjorde.

Är oxå upplärd som Centaur, men man bör träna skritten oxå. Annars blir det svårt att rida på tygeln på tävling:D

Variera mellan fri-ökad-mellan o några steg i samlad.
Bra att hästen inte lär sig- så fort man saktar av så får den pusta.

Har hästen väldigt bråttom eller skrittar illa- rid lite öppna.

ja som jag skrev så måste man självklart kolla så att skritten funkar även på kort tygel, men det är inga långa sträckor som skrittas på tävling, det är oftast mellan andra gångartar. så det räcker med att skritta en halv långsida i taget typ. less is more. ;)

Jag har lärt mig på samma sätt som du. Skritta på långa tyglar om du inte ska göra ngt särskilt. Jag brukar checka av att skritten fungerar även på kort tygel så gott som varje ridpass. Då brukar jag köra den klassiska mellan-ökad-mellan och kanske ngn övning typ skolor eller liknande. Inget nötande utan en snabb check bara. Annars resonerar jag som så att fungerar det i skritt och trav så brukar det funka även i skritt om hästen bara har en bra bjudning, vilket den ofta får genom att man skrittar mkt på lång tygel. Att skritta på korta tyglar för mkt förstör enligt mig skritten även om hästen går frivilligt i en korrekt form eftersom hästen i skritt använder halsen väldigt mkt och det ges ingen möjlighet till detta då du rider på korta tyglar.

Så tänker jag :)

Att skritta på korta tyglar för mkt förstör enligt mig skritten även om hästen går frivilligt i en korrekt form eftersom hästen i skritt använder halsen väldigt mkt och det ges ingen möjlighet till detta då du rider på korta tyglar.

Så tänker jag :)

Men man följer ju med pendlingen i underarmarna givetvis, likaså i galoppen annars låser man ju hästen och då är det väl inte så konstigt om man förstör gångarterna :confused:

Exakt! Man måste fortsätta tänka fram och följa hästen i rörelserna på kortare tygel, klart den bromsar upp och kortar steget annars..

Då du säger rida så sakta man kan, menar du då att takten och tempot dras ned, eller bara tempot? Eller bara takten?

Kl

Har lärt mej som centaur, axel mfl. Knappast aldrig fått jobba i skritt tidigare.

Men det är ändrat och jag jobbar nu en hel del även i skritt och med övergångar från skritt givetvis. När jag började med det märktes det att hästen inte var van vid skritt annat än när det "braaaa, lite paus":angel: Jag var lite försiktig med att jobba i skritt.

Men nu kan jag arbeta en stund nästan varje dressyrpass i skritt och bla jobba med rakriktningen, samt vändningar, skolor osv.

Om skolorna inte fungerar går ajg tillbaka ibland och börjar ur skritt en stund, sen trav och sen galopp.:idea:
Det är lättare att hitta vad man gör och vilken effekt det har, att hinna med att tex "felsöka", i skritt.

Man måste förstås följa med hästens rörelser och inte låsa. Har bara haf thästar med mycket bra skritt så pass o liknande är aldrig ett problem, ens om hästen är taggad i arbetet. Fin ren skritt.

Men inte jättelång stunder utan växlar gångarter o arbete osv ganska mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror lite på hästens och ryttarens kunskaper ;)

Fick göra den övningen någon gång i min och hästens "början" tillsammans och från början var det nog bara frågan om att försöka skritta så långsamt man kunde... Inte många steg i taget men som variation. Fick en "taggad" häst av den övningen.. som blev uppmärksam på hjälperna och det är nog en stor del av syftet.

Nu kortar jag endast så att takten bibehålls och endast tempot dras ned, men det beror ju på att hästen orkar och att jag har verktygen..

Tidigare skrittade jag mycket på lång tygel, men numera gör jag oftast bara det i slutet av passet. Det var min tränare som föreslog att jag skulle arbeta hästen mer i form i skritten, även när jag skrittar fram. Anledningen är att spara tid att lösgöra, då min häst kan vara ngt stel innan hon kommer igång. Skrittar då i låg i formen.

Jobbar skritten gör jag när jag rider ut. Serpentiner, skänkelvikning, skolor...

Hästen har alltid haft en bra skritt med god framåtbjudning. Tycker inte det har förändrats till det sämre nu när hon inte får gå lika fritt som för ngt år sedan, snarare tvärtom. Tidigare betydde skritt=paus:D och hon kortade steget lite automatiskt när form begärdes och det var svårare att öka. När hon är mer van vid skritt i form tar hon gärna ut steget mer och är lättare att länga samt att hon blir lösgjord mycket snabbare.

jag skrittar nästan alltid på lång tygel. jobbar i skritten gör jag endast korta stundar. tex mellan övergångar till andra gångartar eller i skolor. min häst har en naturligt bra skritt och jag "gör" inget med den. är ju väldigt många som säger att skritten blir förstörd snarare än bättre av att nötas för mkt...

Fast det här tror jag bara gäller vissa ridstilar alt. fullständigt är en myt :p
Om hästen har stöd i handen och inte är riktigt "ärlig" i formen, då tror jag 1. Att den lättare döljer det i trav eftersom den håller huvudet stilla i trav och kan fixera/spänna ryggen utan att det behöver märkas nämnvärt till en viss gräns. 2. Att den ar såpass bra bjudning i galopp att det till viss del kompenserar.

Tvärtom det här påståendet har jag fått lära mig att skrittkvaliteten kan förbättras avsevärt. Förstår såklart att man väljer att inte "göra så mycket åt" den om man redan tycker att man har en bra skritt, samtidigt kan det ge ganska mycket att jobba i skritt. Då tycker jag det är tråkigt om man i princip undviker det.
Lateral skritt = dålig (passartad) diagonal skritt med bra bjudning =bra (okej, lite förenklat, men i stora drag så). Diagonalisera skritten kan man lära hästen. Har den även en "ärlig" överlinje och sökning framåt/nedåt utan att använda handen som femte ben, då kan det bli riktigt bra.

Själv skrittjobbar jag av naturliga skäl ganska mycket. Enda nackdelen jag kan se med det är att hästen tycker det blir tråkigt med alldeles för mycket skrittjobb, den måste vara så koncentrerad utan action! :p Variation är det bästa, men själva jobbfokuset försöker jag lägga till skritten. Det hästen inte kan utföra från marken kan den inte utföra från hästryggen (nåja, skillnad om man själv inte vet hur man ska få den göra en viss sak från marken men däremot från ryggen) och det den inte kan göra i skritt kan den inte göra i trav osv. När steget före däremot sitter kan man helt plötsligt få en skjuts framåt även i traven.

Det jobb jag gör är att försöka få till en bra böjning på volt, bra sökning framåt/nedåt, smyga in ett par stegs öppna, rida med sluta-tänk men någon riktig sluta tror jag inte vi har fått till än- man skulle kunna sammanfatta det som att jag mixtrar lite med att flytta bogar och bakdel, träna halter och lite olika tempon/tygellängder. Just att hålla koll på hela hästkroppen utan att för den skull få en massa spänning/motstånd i hästen är nog svårare än man tror just i skritt... Många ben att hålla koll på i 4-takt! :angel:

Min häst har f ö också bra skritt (enligt en dressyrtränare på lägre nivå och en tjej som pysslar med gångartsridning för islandshästar... så iofs vet jag inte hur skra källorna är i dressyrsammanhang) och det känns snarare som att den blir bättre ju mer jag jobbar i skritten än tvärtom.

Senast ändrad:

Jag har också skrittat mycket på lång tygel, mest av rädsla att störa/förstöra skritten. Men min tränare tyckte att vi skulle arbeta med utgångspunkt i skritten, få till bättre framåtbjudning, samt att få hästen att förstå att skritt inte bara betyder vila.
Måste säga att ju mer vi jobbar med skritten, desto bättre blir allt annat också. Mindre framtung, ärligare kontakt med bettet, mer framåtbjudning etc.
Plus att jag hinner med att beakta varje fotisättning. Igår fick jag träna på att med sittbenen känna varje steg, tror det ger mig bättre känsla för när det är diagonalt/lateralt.
Då jag mest red på lång tygel gick det bara utför, emd muskler, framåtbjudning, kommunikation etc.
Såklart att hon får gå lång o låg med jämna mellanrum också, men nu uppskattar hon de stunderna mycket mer.
Svammel i solsken...

Om man kan samla skritten blir ju igångsättningar o fattningar mkt bättre.

jag håller med Centaur
Och hästen skrittar som den är tränad, ryggen får man loss med galopp och klättring i en öppen form

Rids hästen i de andra gångarterna på hjälperna och har rätt kontakt med bettet så går det att skritta så också.

Däremot kan DU lära dig rätt kontakt med bettet i skritt - men då behövs tränare :)

För hänger hästen i handen så är du en del av problemet

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 412
Senast: Sar
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg