Men herregud!

P

PontiLove

Var på ridskolan och tränade hoppning idag. Det är en tjej (Vi kan kalla henne Mia) Som går i samma grupp som mig, blir bannemig förbannad på henne! Först börjar det när vi bygger banan:
Jag: -Kan du hjälpa mig att bära ett hinderstöd till oxern?
Mia: -Det får du väl göra själv, dom är så j*vla tunga.:eek:
Jag: -Just därför behöver jag hjälp med dom två sista hinderstöden.
Då går hon väl med på det, men inte frivilligt precis. :crazy:
Hon rider en jättefin ponny som hoppar allt och har egen motor och ÄNDÅ har hon spö OCH sporrar och sitter och hackar på den stackars hästen hela tiden:eek: När vi rider fram så slår hon hästen fast den gör allt hon ber om. Hon gör det bara när ridläraren inte ser på (Och det är ju VÄLDIGT synd). När hon står still medans dom andra hoppar och ber den att går framåt och hästen går framåt så får den stryk för att den gjorde som hon sa :eek:. Och hon har alltid spöt in mot väggen så att ridläraren inte ska se :crazy:. Det värsta var ju ändå när hon hade hoppat och istället för att klappa hästen så tar hon SPÖT och slår hästen på halsen med :cry: Och sen när lektionen är slut så klagar hon över att han var så springig :eek:Jag var bara tvungen att berätta :eek:

Jag har inget emot ridskoleryttare (Jag själv är ju det:D)

// En upprörd PontiLove

Sv: Men herregud!

eller säga till människan direkt. Ibland får man ta konfrontationer - särskilt när det gäller ett djur som inte kan berätta själv..

jag tycker som ovanstående, säg till henne högt (så att ridläraren hör) så får hon försöka klara sig ur situationen... tycker det är hemskt när folk bara sitter och bankar på sina hästar. Var inte själva filosofin med ridningen att bli ett med hästen? För hästen lär ju knappast "vilja bli ett" med någon som slåss...:crazy:

säg åt henne och berätta för ridläraren nästa gång då,annars kan hon ju forstätta så där om ingen gör något

och jag vet att det kan kännas jobbigt så om du inte törs säga något själv be någon vuxen kanske dina föräldrar prata med ridläraren
hoppas hon blir rädd och tar till sig det bara

det här är väl inte svaret på din fråga,men tänkte bara berätta att min medryttare går på ridskola en gång i veckan, och när hennes grupp rider så MÅSTE de ha sporrar och spö, ridläraren tycker det ingås i deras hästutrustning. En tjej hade inga sporrar då fick hon nite vara med på lektionen utan fick åka och köpa sig ett par.

Som jag ser det, så innan man hinner kosta tyglarna så har ridskolehästarna redan gjort det instruktören bett dem om, så jag tycker inte ryttaren ritkigt lär sig, och många ridskoleelever, dock inte alla, när de kommer ut till ett privatstall och blir medryttare är det en hel bit de måste missat att gå ignom på ridskolan. Så mycket runtokmring hästen, självklara saker de aldrig höt talats om. mer teori på ridskolan!

Jag ska nog säga till ridläraren eller säga högt eller nåt.

Jag tycker synd om hästen:( och om hästen är bra och verlkligen försöker göra som tjejen vill så ska hon ju fan inte slå den......:mad: om hon fortsätter så kommer ju hästen skita i vilken hon gör sen och då blir det ingen rolig häst,, den kommer bli tjurig och inte lyssna på några hjäper sen.. när jag va 9 så fick jag en gammal ridskolehäst och hon tyckte det va livet att komma ut på landet sen så hon blev typ bortfjäskad så hon kom inte i hagen eller nått typ. jag tycker du sna prata med ridläraren så hon får reda på det. :(

Säg till ridläraren, eller ännu hellre tjejen ifråga.

Det enda du kan göra är väl som alla säger, säga till ridläraren. Allra helst när alla ser på, för hon känner ju uppenbarligen ingen skuld för det hon gör men du kan få henne att känna skam.

Haha omg. En sån tjej har jag också varit med om. eller en och en. tre stycken. exakt likadana spömissbrukare. Och att dem är otrevliga är inget ovanligt. Bara att ryta och gasta o gorma och nedvärdera dem små svinen. ursäkta uttrycken. men man ska inte låta sådana människor komma undan. :bump::cool:

Hade ett par liknande ungj*vlar i mitt förra stall, spöade och drog i hästarna så fort ridläraren såg bort...
Det vi alla gjorde var att ropa högt med chockad röst när man såg någonting och sedan prata med ridläraren om saken.
Ungarna själva förnekade allting när man pratade med dom och ignorera oss totalt.
Kan tillägga att "ungarna" var mellan 14-16 år gammla

usch va trött man blir på sånna människor... Det finns alltid nån som anser att hästen är ett redskap och ingen kompis. Ta upp det med ridläran.

Väldigt oroväckande att inte ridläraren har upptäckt detta. Hur ouppmärksam kan man va? För det första så måste väl ridläraren se att sporrar intebehövs på den hästen, för det andra så kan man inte gömma ett ridspö en hel lektion och för det tredje vad är det för fel på föräldrarna?!

Folk som är med på era lektioner måste väl ha uppmärksammat detta och inte minst ridläraren. Hade jag varit som du hade jag sagt ifrån - stackars hästen!

Jag skulle tagit ett spö och smällt till henne så fort hon gjorde något bra!!
Så fick hon känna hur det känns att aldrig få beröm

Jag skulle tagit ett spö och smällt till henne så fort hon gjorde något bra!!
Så fick hon känna hur det känns att aldrig få beröm

det skulle inte jag gjort men jag förstår vad du menar jag skulle däremot som någon sagt innan säja till henne högt så att ridläraren hörde eller någon annan vuxen som jobbar eller så där så att hon får ett litet prat. men såna ungar brukar inte lysna i alla fall. Man måste ha riktigt bra koll och säja vad som är rätt och fel hela tiden.

och som någon annan sa om ponnyn gör allt som man vill varför skulle hon både ha sporrar och spö ridläraren måste väll ha lite koll på vad hästen behöver och hur eleverna är sen innan??

Jag blir så irreterad när man ser något sånt här har sätt det förut, men då var det en hingst som skulle åka transport och han hade en annan hingst brevid sig så han stog inte stilla och fick ett jätte sår på benet dom stannade vid andra stallet och tog ut honom och bara spöa på honom med piskan då vart jag tår färdig och inget kunde jag göra, stakars krake.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 681
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar