Men de fäller ju...alla redan :O

Sv: Men de fäller ju...alla redan :O

Får sälla mig till skaran med osedvanligt tidigt fällande häst.

Har haft min häst i snart 9 år, och han har alltid, varje år, varit väldigt sen med att släppa sin vinterpäls, oftast har det inte skett förrän slutet av april, och han har varit öm i pälsen, samt irriterad i samband med fällning alla de år jag haft honom. Har gett extra protein förebyggande, alltid uträknad balanserad foderstat, bra kondition på hästen osv osv men det har ändå varit så.

I år är det annorlunda. Han fäller som en TOK sen ett par veckor tillbaks, och har inte uppvisat några som helst symptom som tidigare - inte trött, inte öm i pälsen och inte irriterad alls i samband med borstning osv.

vad kan det vara som är annorlunda denna vinter? Jag ser ingen riktig logik i det hela.

Nu har mina också börjat fälla, samma tid i år som de senaste åren dock... (kollade bakåt i journalerna). Solen är enligt SMHI uppe nästan 9 timmar/dygn hos mig nu så det är inte så tidigt tycker jag... dessutom har det varit ordentligt milt senaste veckan eller så.

varken ljus eller mild argumentet har spelat roll i min bok på denna häst senaste 8 åren. så det torde inte vara förklaringen.

ok, jag har märkt stor skillnad på andra hästar med just ljus och temperatur. Det här är första året jag har hela gänget på lösdrift och hade räknat med en senare fällning faktiskt...

Då kommer det kanske inifrån (magen)? Hur som helst måste det ju vara skönt för hästen att slippa pälsen tidigare, och att inte vara öm :)

Intressant.. Inget annat som är annorlunda, mat, tillskott, mineraler av annat slag? Har ju en som fäller sent (fbl) oavsett kondition etc Tappar dessutom alltid framifrån o bakåt, magen sist i maj tom början av juni. Hade gärna sett att han kunde släppa mer o tidigare.

Den andra sätter knappt någon päls, lite tätare o längre strån bara men inget "ulligt"

Nä, inget är annorlunda som jag kan komma på alls. Han äter inte extra mineraler utom selen, pga värdena i grovfodret och det var samma förra vintern. Men det är väldigt skönt oavsett :)

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 673
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat