Men de fäller ju...alla redan :O

-Catherine-

Trådstartare
...japp, precis så verkar det vara, mina hästar fäller päls.

Just nu är det 12 minusgrader ute och en hel del snö, väldigt mkt vinter alltså. Trots det verkar mina hästar fälla päls. Gammelponnyn fäller rätt rejält medans halvblodet mer måttligt. Shettisen verkar dock förstått att det kan vara läge att behålla pälsen ytterligare en tid.

Men de andra två, varför i hela friden fäller de päls redan nu? Inte kan jag erinra mig att de börjat fälla så här tidigt förr om åren, då har de inte börjat förrän tidigast i början på mars.

Är det den märkligt "sena" vintern som stökat till det kanske, det blev ju egentligen inte riktig vinter förrän nu i januari istället för oktober/november som normalt?

Har ni märkt av ngn tidig pälsfällning på era hästar?

Sv: Men de fäller ju...alla redan :O

Pälsfällningen är delvis ljusstyrd, och det har ju blivit ljusare och ljusare ända sedan jul. Inget konstigt, alltså. :)

Jag tror knappast att hästarna kommer att byta ut så mycket päls att de kommer att frysa, de allra flesta verkar ha ett ganska bra överskott, åtminstone såpass att det räcker gott nedåt -10 eller så... ;)

Fullblodet i stallet har fällt ett bra tag nu, och nordisen började nu till helgen.

Aha, skönt att höra att det är fler som har börjat fälla iaf, då behöver jag kanske inte oroa mig för att det är ngt fel med mina två "fällare" :)

Mina började fälla för ungefär 1-2 veckor sedan. Jag blev lite fundersam, för det är ganska tidigt. Men vi har haft runt -1 - -5 grader kallt de senaste veckorna men man tycker inte det vore för "varmt" för att börja fälla...
Det är fem shettisar jag har som går ute dygnet runt (det har varit så skönt den här vintern när det varit den här temperaturen då har de kunnat vara ute precis som de gillar mest) men som sagt, det är lite konstigt...

Skönt o höra att man inte är ensam om det :)

Nordisen har börjat fälla för ett litet tag sedan. Får se när han är klar i år, förra året hade han väl fällt av helt när det var dags att sätta ny päls :D

Som min, han hade sommarpäls i 2 veckor när vinterpälsen började. Nu fäller han väl för att han ska hinna få av den innan 15 juli.

Min börjar alltid fälla när de första solstrålarna kikar fram här efter den mörka vintern, alltså slutet på januari. Han började fälla igår och då var det -24 grader... så temperaturen spelar ingen roll!

Mina började fälla för någon vecka sen. Inte så jättemycket än men ponnyn lär ju behöva en stund för hon ser ut som en brun björn :D

Som min då :D Hade fällt klart i början av juni, började sätta vinterpälsen igen efter midsommar... Märkte i helgen att han börjat fälla, så snart är man återigen täckt av vita små hår...

Är inget konstigt alls att dom fäller nu... Vet förra året att Araben jag hade då började i januari/februari skiftet.

Min har börjat fälla för ca en vecka sen,inte mycket alls,men några strån blir det vid varje rykt. Han går på lösdrift,och har gjort hela förra året,Som sagt så styrs det efter ljuset,och inte kylan.

Det komiska i det hela är att nu i veckan ska vi få kallare än vad vi haft under hela tiden,runt -24 grader. Har varit runt -10 som max enstaka dagar,hade hoppats på att slippa den där riktiga kylan i år,men nu kommer den visst endå,bara hoppas att inte pälsen får för sig att börja rasa av nu då! :p

Mina började fälla så jag märkte det bara nångar dagar efter att det vänt med ljuset.

Och här går jag runt och är nojig över att hästen inte börjat tappa päls förrän nu :angel: Han brukar börja fälla runt årsskiftet, men i år kom han inte igång förrän denna veckan (igår egentligen).

Och här går jag runt och är nojig över att hästen inte börjat tappa päls förrän nu :angel: Han brukar börja fälla runt årsskiftet, men i år kom han inte igång förrän denna veckan (igår egentligen).

Samma här. Ny häst i år och jag bara går och väntar, men näää ingenting. Gamlingen började alltid direkt efter nyår och höll på till midsommar ungfär :angel:

I och för sig är det bara två av de 15 hästarna i mitt stall som fäller, så jag gissar att min nya är mer "normal" i sin fällning.

Min har med börjat släppa vinterpälsen!!
Speciellt nordsvensken. Varmblodet verkar hålla lite på sin! =)

Mina fäller för fullt, gör det alltid så här års.. Vi har -8 till -13 och snö :)

Min gubbe började fälla i början av januari. Men han brukar det, ibland redan vid lucia.
Brukar vara klar till midsommar ungefär;) Sen sätts ny päls i juli

Min häst började fälla lite för en vecka sen. Hon är trots att hon inte är klippt, den häst med kortast päls i stallet.

*lånar sista knappen*

Tack för alla svar!

Det är intressant att få läsa att det verkar vara mer eller mindre praxis att fällningen kommer igång såhär års. Jag har inte reagerat på att mina gjort det så tidigt förr om åren bara, och när de väl börjat fälla så har de liksom "smugit" igång..inte som nu, pang-bom! :)

Jag var lite orolig runt advent/jul då det verkade som att min arab började fälla men det avtog efter någon vecka. Skitkonstigt... Nu fäller bara min 4åriga paint som förra året fick värmeslag av pälsen på våren, så jag hurrar över att han är först iår!

Även jag har märkt av fällning på en av 3 hästar. Det är inte så att håren ryker vid rykt, men eftersom han är konstantskimmel har det börjat dyka upp en mängd stickelhår och den svarta hästen blir lite gråare för varje dag.

Kanske fäller de andra lika mycket - men eftersom de inte har hans färg märks det inte. :p

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 733
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka