Melodifestivalen 2018 - Deltävling 1

voltis

Trådstartare
På allmän begäran - här kommer årets första Mellotråd!! ;)

För nästa lördag är det dags för.....

MELODIFESTIVALEN 2018 - DELTÄVLING 1 :banana::banana::banana:
Vad vi har längtat och väntat, men nu är det bara en vecka kvar, och vi kan ju fördriva tiden tillsammans och börja lista och tippa första deltävlingens startfält.

Så vad tror ni om följande bidrag??

De tävlande lördag 3 februari är:

1. Sigrid Bernson – Patrick Swayze
Låtskrivare: Andrej Kamnik, Josefin Glenmark, Peg Parnevik, Sigrid Bernson

2. John Lundvik – My Turn
Låtskrivare: Anna-Klara Folin, John Lundvik, Jonas Thander

3. Renaida – All The Feels
Låtskrivare: Laurell Barker, Jon Hällgren, Peter Barringer, Lukas Hällgren

4. Edward Blom – Livet på en pinne
Låtskrivare: Edward Blom, Thomas G:son, Stefan Brunzell, Kent Olsson

5. Kikki Danielsson – Osby Tennessee
Låtskrivare: Sulo Karlsson, Kikki Danielsson

6. Kamferdrops – Solen lever kvar hos dig
Låtskrivare: Herbert Trus, Danne Attlerud, Martin Klaman, Kristoffer Tømmerbakke, Erik Smaaland, Kamferdrops

7. Benjamin Ingrosso – Dance You Off
Låtskrivare: Benjamin Ingrosso, MAG, Louis Schoorl, K Nita

delvling_kikki_gow-988x556.jpg


Programledare är i år igen: David Lindgren!



 
Nå vilka är då dessa artister och vad tror jag?

Sigrid Bernson - vet bara att hon varit med i Lets Dance flera gånger, men visste faktiskt inte att hon även sjunger! Så har inte så mkt förväntningar mer än att hon kanske borde dansa lite på scenen kanske? ;) Tror på ngt poppigt.

John Lundvik - skrivit låtar till både mello och utanför, och varit bakgrundssångare. Precis som med Sigrid så vet jag inte så mkt mer. Känns som att han säkert är proffsig och säker på scenen.

Renaida - kom sexa i Idol och tyckte hon var en jättebra sångerska. Men har inte hört ngt mer från henne efter det. Vet att hon är med i musikalen Aladdin dock. Hoppas på en bra låt gillar henne!

Edward Blom - känns som startfältets skojnummer, som jag inte kommer tycka är skoj. Har mkt svårt för honom överlag, så nej....

Kikki - behöver väl ingen presentation? Gissar på svensk country som hon kommer göra bra och säkert få mkt röster pga både svensk låt och att hon är hon. Ska ju vara ngt gammal goding med varje år ;)

Kamferdrops - dotterns favorit på förhand, hon gillar "jag trodde änglarna fanns". Skön röst absolut, men jag vet inte vad jag tycker om hennes masker... det är hårfint mellan cool och fånigt. Så vi får väl se!

Benjamin Ingrosso - han försöker igen alltså. Sist hade han väl en ok låt, och han sjunger ju bra... Jag har aldrig riktigt fallit för honom, men han känns väl i detta startfält som en förhandsfavorit??

Jag tror att Benjamin ligger bra till, även Kamferdrops, Kikki och kanske Renaida.
Om inte ngn av de mer okända har en kanonlåt!
Men helst inte Edward ;)
 
Jag har alltid gillat mello, men detta startfält tycker jag känns jättetråkigt faktiskt. Har ingen favorit, men är flera stycken som jag inte känner igen på rak arm heller så. Benjamin Ingrosso gillade jag dock inte sist han var med. Edward Blom tycker jag väl kan vara lite smårolig, men inte jättekul. Kicki.. nja. Vet inte ens om jag kommer kolla på lördag, får se, sitter kanske på ett tåg eller en buss då, vilket inte känns som någon katastrof (det hade det vart för några år sen :P).

//r
 
Stort tack voltis

Jag är så glad över att det är på gång.
Lite lätt besviken över första deltävlingen så här kommer min gissning innan jag ens tjyvlyssnat

Baserat på hur mycket röstare dom har från idol och lets dance så tror jag
Sigrid och Edward till final
Benjamin och Renaida till andra chansen.

Omvärderar när jag hört på fredag.

Just det, äter gör vi förståss, marinerade räkor, fruktfat och allmänt tapas. Undviker onödigheter.
 
Stort tack voltis

Jag är så glad över att det är på gång.
Lite lätt besviken över första deltävlingen så här kommer min gissning innan jag ens tjyvlyssnat

Baserat på hur mycket röstare dom har från idol och lets dance så tror jag
Sigrid och Edward till final
Benjamin och Renaida till andra chansen.

Omvärderar när jag hört på fredag.

Just det, äter gör vi förståss, marinerade räkor, fruktfat och allmänt tapas. Undviker onödigheter.

Oooh ja missade ju frågan om vad alla ska äta på framför tv:n :D
Vi försöker dra ner lite på sånt här hemma egentligen, men varit sjuk och inte kommit igång med träningen så på lördag slår vi nog till med både ostbågar och chips ;)
 
Ni har väl inte missat att det är nya regler vad gäller poängsättningen i år??
Att det i mello kommer användas samma poängsystem som i ESC, dvs ges det ut mer poäng totalt sätt, vilket i sin tur kommer att ge folket mer makt.

Läs mer på tex aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nojesbla...4dz0lg/folket-far-mer-makt-i-melodifestivalen

Vad tycker ni om detta?
Det funkar ju fint i ESC så varför inte känner jag. Även fast jag kanske inte varit en av de mest upprörda när folkets favorit inte vunnit pga. andra poängsättningar av juryn.
Oftast har ändå ngn av mina favoriter vunnit ;)
 
Såhär på förhand ser startfältet tråkigt ut, men enda jag ser framåt emot MF 2018 är bästa programledaren David Lindgren. Samt nyfiken på Jessicas Anderssons låt i deltävling 3.

Men för komma tillbaka deltävling 1, är jag glad Kampferdropz är med där, då blir otyget avklarat snabbt, förhoppningvis :yuck:. Men, ja Benjamin kan bli intressant med, han gjorde helt ok låt förra året enligt mig :)

Här hemma tradition att se MF :D
 
Tänkte sammanfatta lite av mina tankar inför deltävling 1 för att se tillbaka på senare:

1. Sigrid Bernson – Patrick Swayze
Generellt har jag väldigt svårt för låtar där man sjunger om en känd person. Med tanke på titeln misstänker jag att jag inte kommer gilla låten.

2. John Lundvik – My Turn
Efter lite efterforskningar har jag tagit reda på att låten är en ballad, jag gillar bra ballader. Jag har aldrig hört talats om artisten men förhoppningsvis kan han sjunga.

3. Renaida – All The Feels
Verkar vara en fartig låt med dans. Jag har ingen koll på artisten överhuvudtaget...

4. Edward Blom – Livet på en pinne
Alltså, nej, är inte Edward Blom typ mathistoriker? Vad har han i melodifestivalen att göra? + För att låten är på svenska.

5. Kikki Danielsson – Osby Tennessee
Första artisten i startfältet som jag hört förut. Men jag vet inte, jag tror tyvärr att Kikkis glansdagar gällande musik är förbi.

6. Kamferdrops – Solen lever kvar hos dig
Aldrig hört talas om. Tydligen ska en mask vara involverad? + För att låten är på svenska.

7. Benjamin Ingrosso – Dance You Off
Jag tycker Benjamin är bra artist - tyvärr brukar han inte sjunga låtar jag gillar.

Generellt
Ett startfält som för mig är mer eller mindre okänt, om det är bra eller dåligt återstår att se. Förhoppningsvis överraskar de med bra röster och framförallt bra låtar.
 
1. Sigrid Bernson – Patrick Swayze
Har hört klipp med henne och visst sjunger hon bra, men inget wow. Tror inte så mycket på den.

2. John Lundvik – My Turn
Aldrig hört talas om.

3. Renaida – All The Feels
Aldrig hört talas om den här heller :D

4. Edward Blom – Livet på en pinne
Alltså, värre ploj än Samir och Viktor :banghead: inte musik!

5. Kikki Danielsson – Osby Tennessee
Har hon inte råd att gå i pension? :down:

6. Kamferdrops – Solen lever kvar hos dig
Dotterns favorit. Jag gillar hennes röst men tycker scenjippot är lite överdrivet.

7. Benjamin Ingrosso – Dance You Off
Ska tydligen vara en uppföljare på förra årets låt? Han kan ju sjunga och är en ok artist, men jag tror att hans karriär kommer vara större som låtskrivare.

Generellt
Redan när artisterna presenterades konstaterade jag att Sverige inte har råd att arrangera ESC i år igen ;) jag har inga större förhoppningar på någon alls. Återstår att se om jag blir motbevisad ;)
 
1. Sigrid Bernson – Patrick Swayze
Nja... skulle vara för att jag gillar Swayze... men nä, tror inte på det här...

2. John Lundvik – My Turn
Sjunger väldigt bra. Hoppas att balladen inte är för tråkig!

3. Renaida – All The Feels
Har bara kollat klipp på YouTube. Sjunger bra men tror inte på det här.

4. Edward Blom – Livet på en pinne
Det här kommer bli jätteroligt! Älskar Edward Blom!! Kommer nog gå till final på ett eller annat sätt. Det är nog tillräckligt galet för det! Men har ju inget i ESC att göra.

5. Kikki Danielsson – Osby Tennessee
Suck... en självbiografisk svensk-country som handlar om Kickis liv... vem orkar lyssna? Inte jag! Här krävs en drick eller två för att stå ut! Kissepaus!!

6. Kamferdrops – Solen lever kvar hos dig
Stör mig extremt mycket på hennes låt om änglar... blää!!! Gillar inte alls henne sångstil...

7. Benjamin Ingrosso – Dance You Off
Detta kan nog bli bra! Han sjunger bra, dansar bra och kan göra båda samtidigt och tar sig inte i skrevet flera gånger per minut som de flesta andra killarna i hans ålder tenderar att göra. Gillade hans låt förra året och tror att det här är kvällens bästa bidrag!

Generellt
Min generella uppfattning om årets startfält innan jag hört nån låt är att allt är upplagt för att Mariette ska vinna och alla andra är med som underhållning på vägen dit. I år ska vi skratta och vara glada! Och sen skicka Mariette till Lissabon. Nån enstaka utmanare kanske kan dyka upp.
 
Jag tror att det blir en samling galet tråkiga låtar, men kommer ju vara tvungen att titta pga programledaren... Däremot i andra deltävlingen finns det lite som kan bli intressant.
 
Alltså Edward i ”När man festar så festar man rejält” var ju sjukt kul :rofl:
Alltid trevligt när man kan relatera till en låttext även :angel: MEN hela grejen med den var ju snubben som samplat och klippt ihop den. Edward borde ta hjälp av honom, annars fail
 
Första startfältet verkar ju inte superlovande... Alltså egentligen är jag mest nyfiken på Kamferdrops men eftersom hon sjunger falskt live så har jag inte för stora förhoppningar  :o:DKicki Danielsson, kommer nog de äldre gilla, Edward Blom oj vilken plojlåt det nog kan vara :D. Benjamin ingrosso är jag inget fan av, Sigrid vet jag knappt vem det är och de andra inte alls :cool:. Kommer missa eftersom jag jobbar kväll så får titta ikapp, därav heller inget att gotta på till heller :p.
 

Liknande trådar

Tjatter Höll på att glömma veckans viktigaste tråd! I morgon är det ju den sista deltävlingen för i år, vi kommer göra de sju sista bidragen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
11 138
Senast: Lavine
·
Äldre Ja ni läste helt rätt! 2018 års första Mellotråd är här!! :banana::banana::banana: Jag vet att ni har längtat ;) I morse presenterades...
Svar
7
· Visningar
881
Senast: MayGrace
·
Äldre Ja ni läste rätt!! Det är dags för den SISTA deltävlingen i melodifestivalen 2018! :nailbiting: Det är med skräckblandad förtjusning...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 269
Senast: Bison
·
Äldre Ja ni läste rätt, det är redan dags för deltävling 2 i melodifestivalen 2018! :banana::banana::banana: Jag hoppas, och tror att det...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
5 947
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp