Mellanvägg eller inte?

Sv: Mellanvägg eller inte?

till de som inte vet att hästarna står o balanserar upp sig/ lutar sig- kan jag rekommendera att åka efter ett släp med öppen övre lucka o studera.
Hästar som inte har ngt stöd alls lär få jobba hårt på en kurvig väg.

Den enda gången jag kör hästar helt utan mellanvägg är när jag kör sto med föl (av förklarliga skäl). Annar står väggen i, men snett. Har fungerat kanon på ALLA jag kört (även de som "inte kan åka med vägg öht" enl deras ägare)

... och just därför skaffade vi en transport där hästarna åker diagonalt - alltså på tvären. Fast det är ju lättare med små kusar ... :angel:

Dom transporterna är ju jätte bra. Skulle vilja ha en stor buss där han kan stå helt lös i! Men man är ju tyvärr inte gjord av pengar:(

MVH Russin8

Har en till anledning- när hästen har kolik o ska till sjukhus plockar jag bort inredningen.

Vi kör utan mellanvägg för att hästarna vill stå brett och hålla balansen. Med snedställd vägg så blir ju utrymmet fram fortfarande snålt.
Tycker inte det är någon vits att ha mellanväggen kvar (behöver inte utrymmet bakom) och kan man slippa ett skramlande föremål så varför inte.

LIA

Japp!! Min lutade sig mot mellanväggen.

Det gjorde han det oxå...

Att hästen lutade sig mot mellanväggen berodde nog mest på att den va ivägen när hästen skulle parera sig.

Det jag frågade va om någon sett hästar luta sig mot en vägg när det finns utrymme.

Sen finns det ju alltid undantag. Det är ju så med allt. Det är ju som jag skrev i början, det finns hästar som vill åka smalt. Har själv haft en sådan. Men det är mer som undantaget som bekräftar reglen.

MVH Russin8

till de som inte vet att hästarna står o balanserar upp sig/ lutar sig- kan jag rekommendera att åka efter ett släp med öppen övre lucka o studera.
Hästar som inte har ngt stöd alls lär få jobba hårt på en kurvig väg.

Nix, har åkt bakom en häst som stod utan mellanvägg och den stod då bra mycket stadigare än en som stod med mellanvägg...

MVH Russin8

Då ska ni mellanväggsfantaster få nåt att bita i.
Min hst står och väger på bakbenen, vevar med frambenet, har vid ett tillfälle fått benet över bommer varav ägaren tvärnitar o hon slår kullerbytta över bommen. Dock har detta inte påverkat hennes beteende.
Hon stökar nåt så pass med mellanvägg. JAg binder kort ner i bommen och framåt. Ibland med halsrem då binder jag ner halsen ca 2dm från bommen och har ett grimskaft i grimmanframåt så hon kan röra huvudet men inte höja halsen för mkt. har provat allt men hon sätter bakbenen under sig och så bär det igång.
Har kört utan mellanvägg de senaste åren, hon stökar då med men det är överkomligt. Ska nu låna ett Ifor Williams o flytta henne,
har ingen aning om hur det ska gå men den har mjuk mellanvägg så jag tänkte prova o köra med den. Dens om har legat bakom mig med henne i förstår vad ja menar. Släpet går hej vilt på vägen 650 kg häst som står och väger gör en del.
Grannen hade en som la sig mot mellan väggen o galopperade uppför ytterväggen.
Hur kan man köra med mellan vägg på en sån?
Är varken för eller emot kör helst med mellanvägg men vet att det inte alltid går.

Att hästen lutade sig mot mellanväggen berodde nog mest på att den va ivägen när hästen skulle parera sig.

Det jag frågade va om någon sett hästar luta sig mot en vägg när det finns utrymme.

Sen finns det ju alltid undantag. Det är ju så med allt. Det är ju som jag skrev i början, det finns hästar som vill åka smalt. Har själv haft en sådan. Men det är mer som undantaget som bekräftar reglen.

MVH Russin8

Som sagt...min lutade sig mot väggen

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama