Mellanvägg eller inte?

Sv: Mellanvägg eller inte?

Det är stor skillnad på att köra dem i en LASTBIL.
Där åker de på tvären o eller på bredden.
Ume har oxå ett släp för bakåtlastning.

Om man har ett stort släp, plastnederdel ELLER flyttar mellanväggen, kan de stå brett med bak.

Har du inte sett hur de gör vid kurvtagningar- jo parerar med kroppen.
Mina hästar tar stöd både med fram o bakfötterna mot väggarna. Sen står de så.

Ska de stå i spagat eller:confused:

Vad händer med en häst som står på snisken utan stöd vid en tvär inbromsning?

Min häst står utan mellanvägg för hon måste stå brett med sina bakben och det är inte några som har sagt "oh vad brett hon står med sina bakben" när vi har stannat, väl framme.
Jag tror också att är hästarna bara vana vid att åka utan mellanvägg så har den troligtvis inget problem med kurvtagningarna (låter för övrigt som du kör fort i kurvorna...)
Tycker inte alls det känns osäkert utan mellanvägg...
/C*

Jämför med annan last, det finns väl ingen som lastar ett släp med 500 kg tung last och inte surrar den??? Vad händer om lasten börjar kana? En häst som står på hela transportens bredd känns för mig väldigt osäkert att köra med...

--------------------------------------------------------------------------------
Tror du på fullaste allavar att en mellanvägg kan hålla upp en häst på 500 kg?

Och sen är det väl en väldig skillnad på att köra 500kg dövikt och att köra en häst. Jag hoppas verkligen att du tycker det, annars tycker jag synd om hästarna som måste åka med dig...

Men varför skulle det vara osäkrare att hästen kan stå stadigt? Än att begränsa utrymmet för den så den inte kan parera?

Bra!
Men de hoppryttare från både S. o D har sina hästar på tvären o ganska trångt.

Själv har jag en som väger drygt 800 o185 cm.
Det blir väldigt sidvindkänsligt eftersom den har långa ben o har sin tyngdpunkt högt upp.
Den som bara väger drygt 600 känns inte alls så o är lätt som en plätt;)

Så måste det ju vara bättre för hästen att kunna bredda sig och på det sättet sänka sin tyngdpunkte, jätte enkelt?! Du pratar mot dig själv...

Trevlig ton...

Jag vet inte vad du har för släp men min mellanvägg kan troligtvis hålla upp en häst på 500 kg förutsatt att den är fäst med bommar bak även när jag kör med den åt sidan (3/4 & 1/4 bom). Den kommer förmodligen inte hel ur en olycka men om väggen knäcks och min häst förblir någorlunda hel så har den ju fyllt sin funktion.
Jag kör gärna med väggen åt sidan om hästen tycker det är bekvämt men jag vill inte köra helt utan vägg.

Jag jämför självklart inte en häst med en död last, men faktum kvarstår, en häst är 500 kg lastvikt som i händelse av olycka förmodligen blir död vikt eftersom en häst knappast kan parera om du kör i diket och definitivt inte kan parera om du måste tvärbromsa!

Det finns hästar som vill stödja sig på väggen och det finns hästar som vill stå brett, och de som vill stå brett står givetvis bra utan vägg ända tills det HÄNDER NÅT. För då finns det ingenting att ta stöd på och jag lovar dig att du får svårt att hålla bilen på vägen den dagen 500 kg häst välter i transporten för att du fått sladd på en hal väg eller behövt tvärbromsa för en älg.

Jag anser fortfarande att dom står säkrare brett. Dom står stadigare. Kör jag i diket eller måste tvär bromsa så gör en mellanvägg varken från eller till.

Ber om ursäkt för tonen, va inte meningen:o

Om det är så att man står om kull med släpet så är det bra mycket lättare att få ut hästen utan att det är en mellanvägg som är ivägen.

Jag har en värmlandsvagn.

Du är alltså av den uppfattningen att mellanväggen håller ihop släpet eller stadgar upp det?

Jag har bom fram och bom bak och det borde väl stadga mer än en mellanvägg som går längs med, eller?

Senast ändrad:

Utan att verka dryg nu så måste jag säga att värmlandsvagnen har den absolut sämsta mellanväggen på den svenska släpmarknaden och du har förmodligen rätt i att den inte skulle göra till eller från. Min mellanvägg är en tung och hög historia med stålram runt hela och ytterligare en ytterram som även går upp "över" väggen, svårt att förklara, ska se om jag hittar en bild.

Men jag vill ju fortfarande inte ha mellanvägg. Min pappa som jag skrev om förut körde hästransport buss, nästan bara trav hästar. Dom utgick från solvalla. Du får ursäkta men jag lyssnar nog hellre på en som har som yrke att transportera hästar än en som bara har egna åsikter.
Han har nog mer erfarenhet än vad du har. Så du kan köra dina med mellanvägg som jag anser är förkastligt så kör jag mina utan som du anser är farligt.

Sen den mellanväggen jag har i mitt släp ser ut som väldigt många andra märkens. Jag tror att jag förstår hur du menar att din ser ut. Men jag tycker inte att det förändrar något.

MVH Russin8

Jag anser också att hästarna i de flesta fall står bättre utan eller med flyttad mellanvägg då de kan bredda sig ordentligt och ställa sig på tvären. Jag har transporterat många unghästar och små hästar lösa i vagnen och samtliga har ställt sig bak och fram, inte en enda stod på "vanlig" plats i släpet.

Dock är jag inte hästtransportör utan bara en vanlig människa med egna åsikter ;) Men tycker Russin8 har en stor poäng i det hon säger.

Jag anser också att hästarna i de flesta fall står bättre utan eller med flyttad mellanvägg då de kan bredda sig ordentligt och ställa sig på tvären. Jag har transporterat många unghästar och små hästar lösa i vagnen och samtliga har ställt sig bak och fram, inte en enda stod på "vanlig" plats i släpet.

Dock är jag inte hästtransportör utan bara en vanlig människa med egna åsikter ;) Men tycker Russin8 har en stor poäng i det hon säger.

Igentligen är ju vanliga transporte fel konstruerade. Man skulle ju faktiskt köra hästarna baklänges:)
Det finns ett släp som man kan göra det med.

MVH Russin8

Men tycker Russin8 har en stor poäng i det hon säger.

Det tycker jag med. Men alla tycker vi såklart olika.

Jag har inte jättestor erfarenhet, men jag har många gånger hört att hästar som åker lösa åker väldigt bra, då de ställer sig som de passar dom. Att åka brett (helt utan mellanvägg) måste väl vara det som mest liknar att åka lös, bortsett från att de inte kan vända sig och åka baklänges.

Ullis

Du får givetvis tycka precis vad du vill.
Jag motsätter mig inte det faktum att hästarna kan bredda bättre om de står utan vägg, men tycker fortfarande att det är osäkert att ge ett stort djur som väger mycket så mycket fri yta att "fara omkring på" OM DET HÄNDER NÅT.

Din pappa är säkert en duktig transportör, men jag har fortfarande åkt åtskilliga mil i både stora och små lastbilar och konstaterat att hästarna använder sig mycket av väggarna i kurvor.
Håller absolut med om att de åker bättre baklänges, ofta är ju niohästarsbussarna byggda så att 6 står framläges och 3 baklänges eller tvärtom.

Och ett viktigt kriterium för mig när jag väljer släp är just en stabil och rejäl mellanvägg, köper man en värmlandsvagn eller annat släp med dålig vägg så får man skylla sig själv.

Jag tror inte att vi kommer att kunna komma överens om det här. Men jag hävdar fortfarande att en person som har det som yrke att transportera hästar borde veta vad han pratar om.
Och har du sett hästar luta sig mot en vägg? Att dom kommer åt väggen i en transport när det svänger beror ju på att dom inte kan komma undan den. Den står ju för nära, om dom kunde bestämma själva så skulle dom inte ställa sig nära väggen.

Tittar inte på mellanväggen när jag köper släp, eftersom jag inte använder den.

MVH Russin8

Glömde:o

Du skriver att "far om kring" i släpet. Du tror alltså på fullaste allvar att hästen står säkrare för att den står trångt.
Det är ju falsk säkerhet. Då skulle du behöva surra fast hästen. Annars gör en mellanvägg ingen skillnad

Nu ska jag försöka förklara vad jag menar på ett mkt tydligt sätt.

Om jag får sladd på bilen eller måste bromsa el liknande
två scenarion

1. hästen står utan mellanvägg, tappar balansen (och kom inte och snacka om att parera för det finns ingen häst i världen som kan parera en sån sak om den så står i spagat!) vikten som förskjuts i transporten gör att jag tappar kontrollen över bilen och hela ekipaget hamnar i diket, kanske välter det kanske går det bra beroende på hur terrängen ser ut.

2. Hästen står med vägg, tappar balansen, hamnar på väggen som kanske knäcks (förutsatt att man har ett släp med rejäl vägg) och hästen får förmodligen ont. Jag klarar att hålla bilen på vägen och reda ut situationen.

Mitt sunda förnuft säger mig att för mycket "lös" vikt i ett släp = inte bra. Det går utmärkt att köra utan vägg SÅ LÄNGE DET INTE HÄNDER NÅT!

Så resonerar jag.

Om du får ett så kraftigt kast att hästen knäcker mellanväggen så åker du i diket ändå. Det är för stora krafter i rörelse.

Men om du nu åker i diket med transport med mellan vägg, då har du mycket svårare att få ut din häst ur släpet.

MVH Russin8

Om jag får sladd på bilen eller måste bromsa el liknande
två scenarion

1. hästen står utan mellanvägg, tappar balansen (och kom inte och snacka om att parera för det finns ingen häst i världen som kan parera en sån sak om den så står i spagat!) vikten som förskjuts i transporten gör att jag tappar kontrollen över bilen och hela ekipaget hamnar i diket, kanske välter det kanske går det bra beroende på hur terrängen ser ut.

Hästen själv väljer sitt sätt att stå på om den får möjlighet och då står den bäst och mest stilla. Nej, den står inte i spagat men den kommer att ställa sig så den har enklast att parera i svängarna. Hästen själv kommer, i ett olyckstillfälle, att sträva efter balans.

2. Hästen står med vägg, tappar balansen, hamnar på väggen som kanske knäcks (förutsatt att man har ett släp med rejäl vägg) och hästen får förmodligen ont. Jag klarar att hålla bilen på vägen och reda ut situationen.
En bekant erfor, med en specialgjord vagn för stora körhästar (och nu pratar vi rejäl konstruktion som är sällsynt i moderna vagnar) att när olyckan väl var framme slet hästarna inne i vagnen sönder inredningen. De rejäla rörkonstruktionerna var bortslitna ur sina fästen både i golv och tak, mellanväggen var visserligen hel men låg över den ena hästen och den andra var över det...Endast körskicklighet gjorde att bekanten kunde behålla ekipaget på vägen för vagnen var i kaos. Turen gjorde att inredningen inte skadade någon av hästarna...förutom några skrapsår...med tanke på hur det såg ut därinne kunde det ha slutat mycket värre...

Så, när olyckan väl är framme hänger det på ens egen hastighet och körskicklighet om det ska gå väl eller ej...Vid transport av sto med föl kör man ju helt utan mellanvägg och med fölet löst.

Personligen vänjer jag mina unghästar att åka både med och utan mellanvägg och min erfarenhet är att det är lugnast utan mellanvägg...:cool:

Jag har också haft en hel del problemhästar där transportering har varit ett litet trauma och endast hos dessa har jag mött på att dom lutar sig hårt mot en av väggarna (oftast ytterväggen men i ett fall mellanväggen).

Jag tycker att det är säkrare att köra UTAN mellanvägg. Då kan hästen stå hur brett med benen den vill, och kan vrida sig lite för att parera bättre. Det är ju större riskt att den tappar balansen om hästen måste stå tätt ihop med benen. Pröva själv vad som är enklast.

Min tränare har en transport där hästen åker sidvärtes och lite baklänges. Det är ett utan de bekvämaste sätten för en häst att åka. Men nu har ju inte allad en lyxen att vi kan skaffa oss ett sådant släp/lastbil...

har någon någonsin sett en häst stå och luta sig mot en vägg?

En liten parantes i sammanhanget bara, men jag har faktiskt träffat en häst som helst stod och lutade sig mot väggen i transporten. Hon växlade mellan att luta sig mot mellanväggen och att luta sig mot sidoväggen, men lutade sig gjorde hon, hela resan. Hon var löjligt lättlastad och stod lugnt och stilla och tuggade hö under transporten, hon verkade helt enkelt tycka att det var det bekvämaste sättet att resa. Men så var hon en ganska egen liten dam på de flesta sätt också... :D

men om man ska ha en mellanvägg och flytta den åt sidan? alltså jag fattade inte vad Axel menade, jag har ingen egen transport så det får ju bli en som man hyr på macken. Mellanväggen står ju lös ja, hur menar du att man surrar fast den i något? Fattar inte det här med alla bommar heller. Men jag har för mig att det finns ett till hål i marken så att man kan flytta mellanväggen och stoppa ner den där pinnen där med?? eller???

Det verkar inte som om du har varit med din pappa o kört hästar.
Vad han menar med brett är knappast 170 cm.

Sen åker hästarna med betydligt större komfort i lastbil (lika bra som vi) än i släp som kan kränga mm.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama