Mellanvägg eller inte?

Sv: Mellanvägg eller inte?

Det verkar inte som om du har varit med din pappa o kört hästar.
Vad han menar med brett är knappast 170 cm.

Sen åker hästarna med betydligt större komfort i lastbil (lika bra som vi) än i släp som kan kränga mm.

Men 170 cm är väl bredare än släp med mellanvägg?

Och jag har väl helat tiden skrivit att hästarna åker bättre i lastbil.

MVH Russin8

Jag har mellanvägg just för att förebygga att han ska tappa balansen. Göra det lättare för honom. Sen tror jag att man kan anpassa det efter sin häst. Har man en liten shettis som man vet är stadig på benen och har åkt mycket transport kanske man väljer att inte ha mellanväggen. Men efter som att min häst iaf inte är ovanligt stabil, tvärt om lite fummlig och ramlig, så har jag mellanvägg när jag kör honom.

Jag tycker att om hästen kan stå med mellanvägg så ska de göra det också.

Den är bra för deras balans och kan stötta sig på den i skarpa kurvor osv. Bara för att man kör med mellanvägg betyder ju inte det att hästen inte har ngn plats, beror ju helt på vad man har för kärra.

Ni som kör utan mellan tycks ju tro att våra hästar (vi som kör med mellanvägg) inte har ngn plats att stå på, att det inte kan få ngn bra balans, men vad är dte för kärror ni har i så fall??

Klart att hästen har plats trots att det finns en mellanvägg, klart att hästen kan ta spjärn ändå.

Bye!

Du är väldigt snabb att konstatera faktum som om varje situation vore den andra lik...
En bekant till mig fick kast på bilen med väggen i men åt sidan, väggen tog smällen och den gick inte att använda igen, blev sned i fästena. Hade hon inte haft väggen där så hade hästen förmodlien ramlat och det hade varit troligare att hon landat i diket.
Du har säkert rätt i att det är svårare att få ut hästen med väggen i men den risken tar jag om jag har större chans att inte hamna i den situationen öht.

Är du säker på att hästen inte kunnat hålla balansen bättre utan mellanvägg i ett sånt här scenario.

En som inte längre vet var mellanväggen är.

"kl"
Lånar mitt eget svar.
När jag läste igenom den här tråden slog det mig en sak. Det verkar som om de flesta av er kör för fort med bil o hästsläp. Det är sladdar hit, krängningar dit. Kraftiga inbromsningar. :mad:
Ta och prova på att köra lungt istället. Visst kan olyckan vara framme då spelar det ingen roll om det är mellanvägg eller ej i. Men den uppfattningen man får när man läser här gör mig mörkrädd. Stackars hästar.

Vi har gjort scenarion eller delat med oss av erfarenheter.

Om det dyker upp en älg- kraftig inbromsning.
Sthlmsbilister som "tjuvar" allt avstånd som man har till framför varande.

Russin.
Mina hästar har urtymme som jag har skrivit tidigare i tråden -mer än halva framtill o halv mellanvägg med 3/4 bom.

Vi kör ju som bekant(?) utan mellanvägg, i första hand för att hästarna vill ha det så. Dom står brett mitt i transporten och håller balansen själva. Dom märks inte, även om det kränger till någon gång.
En gång blev jag tvungen att tvärnita från 70 till noll (utan egen förskyllan). Hästen stod lugnt med fötterna in under frambommen och undrade va i h*lv*t* jag höll på med. Så att kraftiga inbromsningar är inget argument för mellanvägg.

Vid kraftig gir eller påkörning från sidan beror det på. Om inte rörelsen är större än att hästen kan parera, behövs den ju inte. Tvärtom hämmar den hästens reflexmässiga rörelser. Blir rörelsen så stor att hästen kastas omkull/mot en vägg, skulle den kanske gjort nytta. Samtidigt så är ju en sådan transport snedlastad och stjälper mycket lättare om rörelsen är åt fel håll.

Så sammantaget tror jag att det är mindre risk vid tillbud om hästen åker brett utan mellanvägg. Om den sedan själv vill ha det så, får den som den vill.

LIA

Jaha? För jag tycker att man ska åka utan mellanväg. Fast sen tycker vi ju inte lika.

Vi har gjort scenarion eller delat med oss av erfarenheter.

Om det dyker upp en älg- kraftig inbromsning.

Russin.
Mina hästar har urtymme som jag har skrivit tidigare i tråden -mer än halva framtill o halv mellanvägg med 3/4 bom.

Men då tycker vi ju till hälften lika. Vi vill båda att dom ska stå brett.

MVH Russin8

Jag har inte sagt ngt annat, men inte hela bredden o behöva stå i spagat. Jag kallar det för fläkning.

Men det blir ju inte så. Dom ställer sig ju inte så. Dom ställer sig på diagonalen. Och om man kör utan mellanvägg kan dom ställa sig som dom tycker är bäst. Och varför skulle dom behöva stå i spagat. Dom ställer väl inte hovarna längst ut mot väggen?

MVH Russin8

mitt ena sto fick panik du jag körde henne smalt, då va hon van att åka med bred bom, nu kan hon inte stå med bred bom utam måste åka utan mellan vägg nu står hon som ett ljus, obs! var det rak väg så stod hon snällt med bred bom men skulle vi svänga så lät det som hon skulle sparka sog ur transporten. min transport är gjord så att man kan ta bort 3/4 av mellanväggen hon har alltså frandelen kvar om ni fttar vad jag menar. jag har en kyling appolo med förberedd fronturlastning:rofl:

de flesta hästar står bäst utan mellanvägg, detta att dom skulle luta sig mot den är så dumt, har någon någonsin sett en häst stå och luta sig mot en vägg?

MVH Russin8 som inte använder mellanvägg

Japp!! Min lutade sig mot mellanväggen.

Dom står nog med fötterna mot väggen för dom får dom inte längre ut. Tror inte att dom tar stöd med fötterna mot väggen.

MVH Russin8 som fortfarande inte har mellanvägg

Det gjorde han det oxå...

Senast ändrad:

Lite off topic men jag måste bara berätta om en av min pappas gamla jobbarkompisar som hade kört med sin häst i släp, och nån "smart" kille hade sett (den lilla) luckan framför henne och lagt sig där och bromsat in lite halvkraftigt. Hon ville inte bromsa så pass kraftigt med tanke på hästen, så det blev en törn på bilen framför och föraren blev såklart skitsur. Det braiga med den storyn är iaf att hon fick rätt och blev inte betalningsskyldig, för det var bilisten framför som hade gjort felet.

Japp!! Min lutade sig mot mellanväggen.
Det gjorde han det oxå...

till de som inte vet att hästarna står o balanserar upp sig/ lutar sig- kan jag rekommendera att åka efter ett släp med öppen övre lucka o studera.
Hästar som inte har ngt stöd alls lär få jobba hårt på en kurvig väg.

Min pappa jobbade under många år som hästransportör, han körde hästarna så brett som möjligt. Och om det gick så ställde sig hästarna bakofram och på tvären.

... och just därför skaffade vi en transport där hästarna åker diagonalt - alltså på tvären. Fast det är ju lättare med små kusar ... :angel:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama