Mellanstora sällskapshundar - ny ras behövs

Lejonelle

Trådstartare
Spinoff på tråden om spanska hittehundar. Det verkar ju som många (däribland jag själv) väljer att importera en hund för att man helt enkelt inte hittar det man vill ha bland de svenskfödda hundarna.

SKK har ju fört en uthållig kampanj mot blandrasavel och kanske delvis därför är den typen av hundar helt enkelt inte så vanliga här. Svenska blandisar är ofta småhundar eller stora kamp/brukskorsningar. Men det finns ju en efterfrågan (tydligen) på mellanstora hundar som inte är jakthundar eller extrema vallare typ border collie och som inte har krångliga pälsar typ puli.

Alla nya raser har kommit fram för att det finns ett behov. man vill ha en bättre jakthund, en mera uthållig grythund, en sötare sällskapshund. En del av de raser vi nu tycker är så självklara är inte särskilt gamla. Pågår det något arbete med att ta fram en svensk mellanstor sällskapshund? Borde det göra det? För/emot?

Om man borde jobba i den riktningen, vilka egenskaper ska man sträva efter? Vilka raser borde man utgå ifrån?

/Lejonelle

Sv: Mellanstora sällskapshundar - ny ras behövs

Jag tycker det är helt otroligt konstigt att många säger att de inte hittar någon renras som passar, med tanke på hur väldigt många raser det finns i världen.

40-50 cm, ingen lång päls, sällskapstyp (ej bruks, jakt eller vallare), sund typ som ej kräver kejsarsnitt etc.. ja, jag vet då inte vilken ras det skulle vara. Bullterrier, bulldogg faller på hälsokravet. Kelpie, BC på aktiveringskravet. Mellanschnauzer/pincher, springer spaniel är egentligen inga sällskapshundar utan behöver mer. Puli och pudel åker på pälsen. Kanske någon spets finns som skulle kvala in men då får man å andra sidan signalkänsliga hundar som skäller och fäller.

Eller har jag helt missat någon utmärkt sällskapsras som redan finns?

Det finns ju t.ex
*Bullterrier
*Mellanpincher
*Staffordshire bullterrier

Jag kan ju tycka att det behov som en springer har av aktivitet borde alla hundar få - oavsett om det är "sällskapsras" eller inte. I princip vill jag inte att någon ser sin hund enbart som sällskap, för det är ett taffligt liv att inte få mer stimulans.

Jag tycker alltså inte att vi behöver fler raser som bara kräver ett minimum av underhåll. Jag tycker istället att vi behöver fler blivande hundägare som inser sitt begränsade intresse, och umgås med de hundar som har hussar/mattar som hamnat i tidsknipa istället. Soffmyset får väl lösas med plychhund när de levande är hos sina ägare.

Senast ändrad:

Nu tror jag inte att Lejonelle med hundar som inte "behöver mer" menar att hunden bara ska ligga på sofflocket och att en plyschhund därför lika gärna skulle fungera. Snarare tror jag att hon menar en hund som nöjer sig med promenader, samt hänga med familjen på dagliga aktiviteter som att följa med till stallet osv.

Lejonelle: Jag tycker nog att det finns flera trevliga hundraser. Är man inte ett lydnadsfreak samt har möjlighet att släppa sin hund lös och låta den springa utan risk för att den blir påkörd, så tycker jag faktiskt att Whippet eller Faraohund är bra raser, trots att de har mycket jakt i sig. Att Pudeln skulle innebära mycket pälsvård håller jag inte med om (de behöver ju inte ha dallasfrilla ;) ). De fäller inte och är faktiskt mycket, mycket trevliga hundar. Pigga och intelligenta! Kan man tänka sig en något mindre hund så är Dvärgsnauzern och Kinesisk nakenhund mycket trevliga (men då är vi ju inne på småhundarna förstås).

En annan ras är Perro sin pelo del peru (som finns i tre olika storlekar. Dessa är ju förvisso s.k. urhundar och kan vara lite egensinniga, men vad jag har hört från folk med dessa hundar så är de trots detta utpräglade sällskapshundar.

Vad gäller att avla fram en ny sällskapsras så är åtminstone jag oroad för den nya rasens hälsa. Jag tycker att det verkar som om de raser som är allt för framavlade drar på sig allt för många sjukdomar och defekter. Men jag har ingen aning om jag har något belägg för den hypotesen.

Philosophia skrev:
Nu tror jag inte att Lejonelle med hundar som inte "behöver mer" menar att hunden bara ska ligga på sofflocket och att en plyschhund därför lika gärna skulle fungera. Snarare tror jag att hon menar en hund som nöjer sig med promenader, samt hänga med familjen på dagliga aktiviteter som att följa med till stallet osv.

En springer som får följa med på dagliga aktiviteter och promenader är en nöjd hund. Det enda som behövs ytterligare för ett fullt liv är lite daglig hjärngympa. Detta tycker jag är ett minimum som alla hundar bör få. Tycker man att det är för mycket kan man enligt mig låna in en hund då och då för soffmys och/eller promenader och lek, men man bör inte äga en hund. Att hitta hundar som nöjer sig med lite är lätt - men är det rätt? Jag vill hellre puffa för att alla hundar ska få ett rikt liv, även om de inte kräver det.

Jag har definitivt inget emot springer spaniel men jag uppfattar den som en apporterande fågelhund. Inte som en sällskapshund. Är det fel? Och nej, jag tycker inte att dagliga promenader, aktiviteter och hjärngympa är för mycket. Det är inte det tråden handlar om utan om det fattas en ras i det svenska utbudet, eftersom så många inte hittar vad de söker.

Så min grundpoäng är - de raser som redan finns och som är framtagna för ett visst syfte "urvattnas" därför att många vill ha sällskaps- och familjehundar. Istället för att förstöra det avelsarbete som generationer före oss har lagt ned på att göra t ex springer spaniel till en utmärkt apporterade fågelhund så kan man ju fundera över vad kunderna vill ha och försöka matcha den efterfrågan.

Är det en konstig fråga eftersom jag får en massa svar som antyder att det är jag som inte förstår vad en hund behöver?

/Lejonelle

Senast ändrad:

Hejsan :)
Jag är mera oroad för hälsan hos de raser som redan finns framavlade. Ser man på hundar i de länder där aveln sköts av hundarna själva så främjar det naturliga urvalet en hundtyp lite av det slag som jag är ute efter. En mellanstor "hundig" hund utan extrem exteriör åt någondera hållet.

Faraohund, perro sin pelo och för all del även den spanska podenco är hundar av samma typ, men de avlas ursprungligen för jakt (små podenco även för gryt) och det är rasens syfte. Basenji kan man kanske stoppa in i samma kategori, vet ej särskilt mycket om vilket villebråd de är framtagna för.

Whippet är ju framavlad för att vara en snabb tävlingshund och detta har styrt aveln.

Pudel - visst är det urtrevliga hundar men faller i samma kategori som andra pälshundar enligt min mening. Visst går det att klippa ned dem precis som de övriga pälshundarna. Fortfarande uppfyller de inte det kriterium som jag ställde upp i första inlägget: "mellanstor sällskapshund utan krånglig päls".

/Lejonelle

Jag kanske har fel angående bullterrier men har fått för mig att den ofta har svåra förlossningar och kräver kejsarsnitt, pga valparnas stora huvuden. Om detta även gäller staffen vet jag inte, vet du?

Mellanpinscher är förvisso en trevlig allround lagom stor hund utan krånglig päls. Skulle du kalla den en sällskapshund? Jag har uppfattat den som ganska tuff i temperamentet och mera åt brukshållet men kan ju ha fel i detta.

/Lejonelle

Precis! Du har lyckats beskriva min hund på pricken:bow:
Bessy är en korsnings tik, schäfer/border collie och har allt som är positivt hos båda raserna och inget av det negativa. Den 27 Oktober så blir hon 10 år, och vi har haft henne sen mars 2004 då var hon 7 år. Hon är en omplacerings hund som vi hittade på annons på nätet. (blocket tror jag) Hennes ägare hade en handikapad dotter och hade inte tid med henne längre. När vi fick henne så sa ägaren att hon kunde sitt och ligg, att hon hade försökt lära henne skall men att hon inte kunnde skälla. Hon hade prövat på agility, inga problem med att vara själv, andra hundar, åka bil, barn, katter, hästar.... det lät perfekt tyckte vi. Och det är det, vi har ALDRIG haft några problem med henne. :love:
Schäfern är ju lättlärd och det är Bessy oxå. Sitt, ligg, ner=spela död, sitta upp o vinka (båda tassarna) Ner och o samtidigt klia sig om nosen, rulla runt, snurra runt... allt det funkar prickfritt idag och nu kan hon skälla, både på ljudkommando och på tyst tecken. Att befästa en ny grej tar ca 4 dagar från första introducering. :D
Bessy är lagom stor 60cm och tecknad som en schäfer med kort mjuk glansig päls Hon är jätte pigg, mer som om hon var 5-6år än dom 9 som hon faktiskt är, hon följer med mig när jag cyklar till stallet, när jag rider, går på stan och hon är nästan alltid lös. Hon skulle aldrig gå fram till en främmande människa om inte jag sa att hon fick, skulle aldrig sticka. Har flera gånger dyckt upp rådjur, harar, katter m.m och om inte jag säger till då tittar hon bara på dom, piper lite men gör inget. Och om jag sänder iväg henne efter, då springer hon i en stor cirkel tillbaka till mig.
Man skulle ju kunna tro att hon borde vara överaktiv eller blir knäpp om hon inte får jobba, det blir hon inte! Vi är inte med på några kurser eller sysslar med något sådant, hon går ut en snabbis på morgonen ca kl 5. (Husse åker till jobbet då) Sen går jag ut med henne igen runt kl 10-11 och då går vi lite olika långt, ibland är vi ute ca 1timme ibland så går vi bara runt huset (beror på vad man gör den dagen) Sen är vi ut igen ca kl 16 och sista rundan ca 21.
Bessy älskar min katt, han brukar bo hos oss på sommaren och hos mamma resten av året. Alla trodde att dom skulle bråka eftersom katten aldrig träffat hundar förut (8år kastrerad) men eftersom Bessy är så väldresserad så kunde jag bara säga till henne att vara stila så katten fick undersöka henne först. Nu så kan hon ligga i soffan brevid honom, (ca 1m) hon sover och han spinner.:smirk:

Nu kanske det framgår att jag älskar min hund väldigt mycket och att hon faktiskt är den allra bästa hunden i världen... Även fast Bessy är en ängel och jag skulle utan problem kunna låta en 7 åring gå ut själv med henne, så är det så att jag e mycket konsikvent och jag kräver mycket disiplin. När Bessy gör rätt så får hon massor av beröm och kärlek men gör hon fel så rättar jag henne fort. Försöker att alltid vara så rättvis jag kan. Jag har aldrig sett mig själv som en schäfermänniska, inte en möjlighet att jag skulle ha en schäfer...:D Men jag har aldrig ångrat att vi skaffade Bessy:love: :love: :love:

Dalmatiner då!!!
Mellanstor hund, "normal hundig" kropp, lätt kort päls och trevliga hundar utan jakt... Kan vakta men då bara säga till att nån kommer!
Vi har bestämt oss för en Dalmatiner pga av detta;)

Många mellanhundar passar väl till det du skrivit. Promenader, följa med på aktiviteter och kanske stallet mm
Jag som har schnauzer tycker mina passar utmärkt till det.
Sen kan hjärngympa behövas på alla hundar. Men inte blir mina jobbiga för de inte fått de. De är så nöjda att få följa med ut, vara med på gården, få promenader. Ja, bara få vara med.
Sen iofs låter jag de inte bara gå och "dra", jag tränar också. Men jag tränar ju inte varje dag.
Sen, varför måste en sällskapshund ha en lättskött päls? Vill man inte göra något när man ska ha en sällskapshund ;)

Jag skulle inte rekommendera en pincher till någon som inte har intresse av att aktivera hunden mer än bara dagliga promenader. Det är smarta hundar som kan vara ganska tuffa i psyket. Vår kille blir kokko om han inte får jobba ordentligt.
Det är hundar som även ÄLSKAR att vara med överallt och trynar gärna i soffan, men det kan krävas jobb för att få pinchern att bli så pass lydig att den KAN vara med överallt. Man kan få trixa en hel del innan man hittar alla knappar och motivationen. Gör man väl det är de oslagbara! :D Helt enkelt mycket hund i en lite mindre förpackning.

Det var ungefär som jag trodde alltså. Ingen direkt sällskapshund (vilket förstås inte alls betyder att den inte kan vara ett utmärkt sällskap och en jättetrevlig ras).

Det här med storlek har man olika uppfattning om har jag märkt :) I min småhundsvärld är dalmatiner en stor hund med sina c:a 60 cm. Men det är klart att allt beror på vad man jämför med :D
Men i övrigt stämmer alltihop - klassad som sällskapsras, kort päls, "normal" kroppsbyggnad etc.

En sällskapshund måste förstås inte ha en lättskött päls men om man söker en pälsras finns ju redan flera lämpliga i mellanstorlek t ex bedlingtonterrier.

Min ursprungsfråga återigen: Finns rasen jag frågar efter och om den inte gör det, borde den tas fram, eftersom det verkar finnas efterfrågan?

whippet passar in perfekt.

annars shiba, eurasier, amstaff, keeshond, d/s gårdshund, korthårig chowchow, mexikansk nakenhund (xolo).

Dom flesta utländska (speciellt spaniorer) är ju vinthunds (mestadels galgo) korsningar.
Sen tycker inte jag att någon ras förtjänar att bara få gå promenader eller lyffsa runt på gården och i stallet som enda aktivering. Många raser är framavlade för jakt med det gäller ju också att sätta regler för jakten, jag har hund av jaktras men vist fasen kan jag kalla in henne om det skulle vara så. Det finns border collies och schäfrar för att inte tala om dobermanns som sticker efter allt dom ser...

Senast ändrad av en moderator:

Lejonelle skrev:
Jag har definitivt inget emot springer spaniel men jag uppfattar den som en apporterande fågelhund. Inte som en sällskapshund. Är det fel?

Helt riktigt är springer en stötande och apporterande hund (inte bara fågel), men det gör inte att de inte kan användas till annat. Att man köper en springer och använder den till agility istället för stötjakt t ex gör inte att anlagen försvinner, och för hunden går det på ett ut. Den får använda hjärnan och kroppen, vilket är det viktiga.

Vad jag menar med mina föregående inlägg är att det finns massor med hundar som passar in på din ursprungliga beskrivning - och springer är en av dem. Det går inte att få fram en ras som nöjer sig med mindre eftersom en spaniel är nöjd bara de får vara med. De klättrar inte på väggarna om du skippar långpromenaderna och hjärngympan. Dock tycker inte jag att det är ett långsiktigt liv för någon hund.

Jag tänker inte ge mig in på att föreslå lämpliga raser i din kategori - det finns det andra som kan bättre. Men rent krasst så finns det redan massor med raser världen över, många fler än jag kan hålla reda på. Du ratar raser för att de är si eller så pga av sitt ursprungsanvändande, men tycker att spanska hittehundar fyller dina krav. Vad har de för ursprung? Allt vad du kan säga om dessa blandraser är vad de har för fenotyp - genotypen har du ingen aning om. Om du gjorde likadant med rashundarna, nämligen såg till individen, skulle du hitta lämpliga kandidater i alla raser.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Min sambo och jag ska/vill skaffa vovve nästa år, något jag längtat efter länge och nu har tillfället när vi kan vara hemma med valp...
2
Svar
35
· Visningar
3 779
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar