Mellanpudel

Philosophia

Trådstartare
I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga, verkar blir gamla och håller sig pigga och alerta även som äldre hund. Tanken förnyades igår när jag och G som egentligen bara känner sig trygg med andra vinthundar blev stormförtjust i en mellanpudel som vi träffade. Jag kan därför inte låta bli att tänka att mellanpudel skulle kunna vara något för oss. Jag vill ju gärna kunna ha med hunden på skidturer och en pudel som inte är kortklippt torde klara kyla mycket bättre än whippet.

Jag är egentligen inte alls intresserad av pälsvård, men borstar och badar om det behövs, utan det är oklippt hund som gäller, även om jag förstår att de behöver klippas med jämna mellanrum. Jag är inte jätteintresserad av hundträning, men tränade lite lydnad med min äldsta whippet, utan det är mest fysisk aktivitet som är aktuellt, som löpning, skidåkning, fjällvandring, skogspromenader till vardags. En kompis och familjemedlem för friluftsaktivitetet helt enkelt.

Kan mellanpudel passa oss trots att vi inte är så intresserade av mental aktivering och pälsvård?

Senast ändrad:
I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga, verkar blir gamla och håller sig pigga och alerta även som äldre hund. Tanken förnyades igår när jag och G som egentligen bara känner sig trygg med andra vinthundar blev stormförtjust i en mellanpudel som vi träffade. Jag kan därför inte låta bli att tänka att mellanpudel skulle kunna vara något för oss. Jag vill ju gärna kunna ha med hunden på skidturer och en pudel som inte är kortklippt torde klara kyla mycket bättre än whippet.

Jag är egentligen inte alls intresserad av pälsvård, men borstar och badar om det behövs, utan det är
oklippt hund som gäller, även om jag förstår att de behöver klippas med jämna mellanrum. Jag är inte jätteintresserad av hundträning, men tränade lite lydnad med min äldsta whippet, utan det är mest fysisk aktivitet som är aktuellt, som löpning, skidåkning, fjällvandring, skogspromenader till vardags. En kompis och familjemedlem för friluftsaktivitetet helt enkelt.

Kan mellanpudel passa oss trots att vi inte är så intresserade av mental aktivering och pälsvård?
Tror absolut en pudel skulle trivas med det livet. Ska du inte ställa så är det enkelt att hålla efter pälsen själv, jag skalade av det mesta på våran sommartid och lät honom se ut som en liten lufs vintertid då jag bara höll den på lagom nivå.

Tror absolut en pudel skulle trivas med det livet. Ska du inte ställa så är det enkelt att hålla efter pälsen själv, jag skalade av det mesta på våran sommartid och lät honom se ut som en liten lufs vintertid då jag bara höll den på lagom nivå.

Det låter ju lovande! Klippte du bara en gång om året då?

Jag lägger till fler frågor! :)

Är det något särskilt man ska vara obs på? Mentalitet? Hussen till mellanpudeln vi träffade igår sa att uppfödaren till hans pudel menade att det fanns en del rädslor hos mellanpudel.

Jag tyckte att G och pudeln fann varandra väldigt bra. Jag var särskilt imponerad över hur bra pudeln uppmärksammade G:s väldigt subtila signaler. Det är sällan andra än vinthundar som gör det, utan den hade ett väldigt mjukt och fint kroppsspråk som G uppskattade. Men det kanske var helt personbundet.

Min är inte renrasig men mestadels pudel, ser ut som en pudel och beter sig som andra pudlar jag/vi träffat. Hon är en av mkt få hundar som kommer bra överens med min kompis whippet. De älskar varandra! Springer runt i full kareta när de busar och pratar jättefint med varandra. Min är en mindre variant, mycket energi i liten kropp, hon hänger med på allt. Borstar henne bara när hon börjar bli långhårig och då typ varannan dag. Klipper henne typ varannan-var tredje månad, håller pälsen kort och lättskött. Hon behöver då ha täcke/overall ffa när hon är med i stallet men tycker ändå det är bättre att hålla henne kortklippt för både hon och jag hatar pälsvård 😅
20240918_191742.webp

Jag funderar också på mellanpudel som nästa hund och det är just pälsvården som gör att jag tvekar.
Som jag förstått måste man klippa nos och tassar ganska ofta även om hela hunden kan klippas mer sällan. Samt att en del får mycket öronproppar som behöver tas om hand.
Men då ny hund är flera år bort har jag inte kollat med någon som faktiskt vet, så jag har gärna fel!

Jag funderar också på mellanpudel som nästa hund och det är just pälsvården som gör att jag tvekar.
Som jag förstått måste man klippa nos och tassar ganska ofta även om hela hunden kan klippas mer sällan. Samt att en del får mycket öronproppar som behöver tas om hand.
Men då ny hund är flera år bort har jag inte kollat med någon som faktiskt vet, så jag har gärna fel!

Jag tyckte det var enkelt att hålla pälsen på kroppen kortklippt. Nosen fick pappa klippa för den tyckte jag var svår, går ju att lära sig annars 😊 öronen måste plockas (tyvärr, min avskydde det)

Och det ska stå öronhår och inte öronproppar... Autocorrect...
@pepp fattade som tur var :)

@pepp och @Silver Girl

Man ska inte hålla på och pilla med öronhåren om inte hunden har problem som gör att veterinären rekommenderar annat. Jag vet att man sa annat förr och att man höll på och rycka hår i förebyggande syfte, men det är inte bra då det riskerar att skapa inflammation och därmed problem i öronen! Jag klipper min hunds öronhår med trimmern (alltså det som sticker ut, inte ner i gången såklart!) när hon ändå klipps, låter det vara däremellan. Rengör öronen med medel nån gång om året efter behov.

Många pudlar (precis som väldigt många andra raser/hundar i allmänhet) har tyvärr problem med allergier vilket kan bland annat kan yttra sig som problem med öron, huden i övrigt (tex på tassar), irriterade ögon eller magproblem.

Jag klipper inte heller nos och tassar oftare. Klipper hela hunden kort när jag klipper och hon har skägg, man måste ju inte ha noshåren jättekorta bara för att det är en pudel, det bestämmer man ju själv.

@pepp och @Silver Girl

Man ska inte hålla på och pilla med öronhåren om inte hunden har problem som gör att veterinären rekommenderar annat. Jag vet att man sa annat förr och att man höll på och rycka hår i förebyggande syfte, men det är inte bra då det riskerar att skapa inflammation och därmed problem i öronen! Jag klipper min hunds öronhår med trimmern (alltså det som sticker ut, inte ner i gången såklart!) när hon ändå klipps, låter det vara däremellan. Rengör öronen med medel nån gång om året efter behov.

Många pudlar (precis som väldigt många andra raser/hundar i allmänhet) har tyvärr problem med allergier vilket kan bland annat kan yttra sig som problem med öron, huden i övrigt (tex på tassar), irriterade ögon eller magproblem.

Jag klipper inte heller nos och tassar oftare. Klipper hela hunden kort när jag klipper och hon har skägg, man måste ju inte ha noshåren jättekorta bara för att det är en pudel, det bestämmer man ju själv.

Tack för uppdateringen om öronen, detta visste jag faktiskt inte. Det var min uppfödare upplyste mig, men det var också typ 17 år sen 😁

Jag har en stor dvärgpudel (ligger precis på gränsen till mellanpudel). Bättre och lättare hund finns inte (jag är inte alls partisk 😇)

Jag borstar henne i stort sett aldrig. Väljer att hålla pälsen relativt kort året om.

Hon är klippt i en frisyr som jag har valt att kalla ”praktiskt”.

Tassar, ben och under magen rakas kort. Resterande av kroppen har längre päls. Nosen rakar jag också.

Rakar nos, tassar och under svansrot ca varannan till var tredje vecka. Under magen ca 1 gång/månad och kroppen typ var tredje månad.

Öronen har jag aldrig rykt. Kollar regelbundet att allt ser ok ut.

Min tränar jag ingen vidare seriös med. Vi ska faktiskt gå en rallylydnadskurs i vår, men jag är själv totalt ointresserad av tävling.

Vårt största intresse är att vara ute i skogen, gå upp på berg och i obanad terräng.

Pudeln är en bergsget som tar sig fram precis överallt. Jag själv blir betydligt fortare trött än hon, om vi nu säger så…

Min går lös utan problem, men en del Pudlar går på vilt. Pudel är ingen jakthund, men en del tycker tyvärr det är roligt att jaga.

Hon är väldens gosigaste och lugnaste lägenhetshund. Är ensam utan problem. Ligger alltid bredvid i sängen och soffan. Är med vid matlagning osv.

En pudel är en trogen följeslagare som är med på allt. Ensam kommer du aldrig att vara… Pudeln väljer oftast att vara i samma rum som ”sin” människa. Pudeln är ingen självständig ras, utan bunden till människan. Pudeln är alltid vid ens fötter - stor risk att snubbla över i stort sett hela tiden…

Min är med överallt, på stan, på tåg, i affärer … ja överallt där man får ha hund med sig. Hon är otroligt lätt på alla sätt.

En negativ sida med rasen är att de lätt går upp i varv. Nu är jag själv extremt lugn (jag stressar aldrig upp mig), men det är otroligt lätt att få pudeln ”övertänd”. Min har lärt sig att inne rusar man inte runt. Hon får fortfarande sina ryck, men jag är noga med att lugna ner henne.

En viktig sak att veta är att det är en hoppig ras. Jag har jobbat mycket med min, men hon hoppar gärna ”på” alla människor hon ser och vill slicka de i öronen. Jag har fått jobba mycket med att hon ska ignorera andra människor. Det går framåt. Möter vi människor som inte bryr sig om henne går hon lugnt och fint förbi (även i långlina). Möter vi däremot någon som säger ”åh, vilken fin hund, får jag klappa”? Blir hon lite väl exalterad och vill direkt hoppa upp och slicka vederbörande i örat…

Jag är oerhört nöjd med pudeln som ras. Dvärg tycker jag personligen är en lagom storlek. Min väger 6 kg, precis lagom.

Jag tyckte det var enkelt att hålla pälsen på kroppen kortklippt. Nosen fick pappa klippa för den tyckte jag var svår, går ju att lära sig annars 😊 öronen måste plockas (tyvärr, min avskydde det)
Nej öronen måste absolut inte plockas, tvärtom. Finns inga problem så ska man inte hålla på att plocka i öronen och riskera att skapa problem.

Jag har haft många pudlar i mitt liv och plockade bara på första egna av ren okunskap ”alla andra gjorde så då”.

@pepp och @Silver Girl

Många pudlar allergi?
Det är inget jag varken sett hört eller läst om att det skulle vara vanligt förekommande i rasen.

Blandar du ihop dom med bedlingtonterriern tex?

Jag är egentligen inte alls intresserad av pälsvård, men borstar och badar om det behövs, utan det är oklippt hund som gäller, även om jag förstår att de behöver klippas med jämna mellanrum. Jag är inte jätteintresserad av hundträning, men tränade lite lydnad med min äldsta whippet, utan det är mest fysisk aktivitet som är aktuellt, som löpning, skidåkning, fjällvandring, skogspromenader till vardags. En kompis och familjemedlem för friluftsaktivitetet helt enkelt.

Pudlar behöver generellt få tänka lite åtminstone för att ha ett så bra hundliv som möjligt men inte behöver du träna lydnad på klubben räcker att ta med en boll ut i naturen.
Göm bollen eller göm flera bollar och låt hunden söka och under skidturen kan du lämna en boll åka en bit och låta hunden springa och hämta den.
Det behöver inte vara uppstyrd träning à la brukshund med en pudel men dom mår bättre om dom får en uppgift och blir dessutom mer harmoniska i vardagen än av enbart fysisk motion.

Du kan klippa pudeln året om och använda tröja plus täcke på vintern, antar du gör samma med whippeten.

Pudlar orkar springa långa sträckor dom har perfekta kroppar för att springa och pälsvården är vad du gör den till.

Klipper du hunden kort regelbundet behöver du inte ens äga en borste då den är som vilken korthårig hund som helst.

Men ska du spara ut päls på hela kroppen eller olika partier behöver du karda igenom den varje vecka åtminstone. Inifrån och ut.

Pudlar är energiska hundar som syns och hörs.
På gott och ont.
Gott om du vill ha en förig alert lättlärd hund ont om du hade önskat en lugn promenadlimpa.

Du behöver inte träna på kontaktövningar eller motivation hos hunden utan det är bara gå rakt på vad ni ska träna , en pudel är alltid redo för en uppgift därav tycker jag inte det är riktigt schyst att bara ha den till fysisk motion som sagt, även om dom självklart inte kommer riva huset av bara fysisk motion :)

Många pudlar allergi?
Det är inget jag varken sett hört eller läst om att det skulle vara vanligt förekommande i rasen.

Blandar du ihop dom med bedlingtonterriern tex?
Nej det gör jag inte. Jag har sett många med allergi så det är väl delvis min personliga uppfattning, jag skrev för övrigt ”precis som väldigt många andra raser/hundar i allmänhet” så menar inte att de är mkt värre än nån annan ras, men allergi förekommer definitivt.

Nej det gör jag inte. Jag har sett många med allergi så det är väl delvis min personliga uppfattning, jag skrev för övrigt ”precis som väldigt många andra raser/hundar i allmänhet” så menar inte att de är mkt värre än nån annan ras, men allergi förekommer definitivt.
okej jag känner MÅNGA pudlar och har aldrig kommit i kontakt med någon som haft allergi nämligen.
Känsliga magar däremot förekommer men allergi är inget utbrett problem i rasen pudel.

Jag har haft storpudlar och även varit väldigt engagerad i rasklubben när det begav sig. Har träffat några pudlar med konstaterad allergi så min personliga erfarenhet är att det förekommer. Håller dock med om att det inte verkar vanligare än inom andra raser. Problem med magen, tex magkatarr, verkar vara ett mer utbrett problem som i alla fall jag hade velat kolla upp lite om jag skulle skaffa pudel igen.

Sista pudeln jag hade klippte jag bara i vardagsfrisyr och tyckte att det var väldigt lite pälsvård :) Men då var min jämförelse också med att hålla en pudel i utställningspäls och det är ett rätt krävande arbete. Jag rakade ner min ungefär 4 gånger om året, ibland helsnaggat och ibland i lite mer frisyr med hätta tex, och rakade nos och tassar kanske en gång i månaden då jag ville behålla pudelutseendet. Badade vid behov några gånger per år. Håller med om att man inte bör rycka öronhåret om det inte behövs. En av mina hade väldigt mycket hår i öronen och behövde ryckas regelbundet för att det inte skulle bildas svamp.

Tycker pudeln är en helt fantastisk ras och skulle gärna skaffa någon fler i framtiden. Då hade jag främst kikat på en mellan, tycker det är en lagom storlek på pudel och bland de jag träffat ofta väldigt trevliga mentalt. Rädslor finns dock hos alla storlekar så det är en fördel om föräldrarna gjort tex ett BPH tycker jag.

Min hade allergi, kvalster, hö och så var det nåt mer. Men har heller inte hört att det är vanligt.
Ja visst kan hundar av alla raser ha allergier men inom pudel är det ju faktiskt inte så att många individer har allergier.
Kamphundar och trubbnosar är raser där många individer har allergi.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 425
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 538
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 572
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka