Mellan trav...??

J

jjeg

Vad är skillnaden mellan arbetstrav och mellantrav.....:confused:
Kan någon förklara ...vi har nämligen suttit och funderat / disskuterat om detta jag och mina vänner...och faktiskt var ingen riktigt säker ...Ökad trav och samlad trav var vi överens ...men just detta med mellantraven...

Sv: Mellan trav...??

Mellantrav skjuter dom ifrån med bakbena ordentligt och måste sätta under sig, det ska inte gå så mycket fortare än arbetstrav.Ska se ut som dom typ "spatserar:P?" fram.
Och dom ska också gå rejält i "uppförsbacke"

Nja, att skjuta ifrån med bakbenen är väl inte riktigt riktigt - då sänker ju hästen ryggen. ;)
Skillnaden mellan arbetstrav och mellantrav är kort sagt att steget är något längre i mellantrav men takten densamma som i arbetstrav.

Immer

Men har för mig att jag sett någon film någon gång att "formen" huvudets "placering" ...nej hur F-n ska jag förklara..;)....inte är lika i arbetstrav som mellantrav...måste kolla mina filmer...tror det var i någon av alla Bo .T filmer....Återkommer om detta...

skillnaden är stor. det är längningen av steget som ska visas, dvs hästens förmåga att växla längning, - ej tempot....

hur är det med ökad då? är inte takten densamma då också?

Fitness skrev:
hur är det med ökad då? är inte takten densamma då också?
Ja det är just detta jag menar...Hästen ska öka längningen men behålla takten....Det förstår jag...MEN hur skiljer man på dom ...sinsemellan.....:confused: ..

i mellantrav ska hästen bara länga steget men inte ha något svävmoment, det ska den däremot i ökad trav. Det är iaf så jag har lärt mig att skilja på dem...

Mellantrav är väl borttaget i lättare program och kallas istället "..förlängd steglängd", detta innebär alltså att det ska vara samma takt och påskjut men hästen ska ta längre steg.
Om man ska vara korrekt ska det inte vara något svävmoment i mellantraven som det är i ökad.

Senast ändrad:

Förlängda steg är steget före mellantrav, mellantraven kräver mer tydlig skillnad från traven än vad de förlängda stegen gör. Dock ska takten vara samma som i arbetstraven men stegen ska bli längre o rundare.

Jag pratade med h*n som bla. är ansvarig till att denna ändring skedde för något år sedan. Anledningen till att det ändrades var att många yngre ryttare förstod inte att det var steglängden som skulle ändras och inte farten i mellantrav. Med andra ord skulle förlängd steglängd och mellantrav vara samma sak och bara en förtydling. Men jag kan ju ha missuppfattat h*n.

Vad jag har hört av både dressyrdomare, o dressyrdomarutbildare, på träningar osv så är det som jag sa innan.. o om det inte skulle vara som jag sa, vf står det då förlängda steg i LC:2 o mellantrav i LB:1 2006? :confused:

Många orutinerade ekipage rider de här lätta program och det ändrades/står så för att förtydliga för fram för allt de yngre ryttarna, i högre klasser förutsätts man förstå skillnaden.

Förlängda steg är steget före mellantrav, mellantraven kräver mer tydlig skillnad från traven än vad de förlängda stegen gör.
Detta innebär alltså att mellantrav är "svårare" än förlängd steglängd. Mellantrav finns bla. i svenskt fälttävlans program för lätt klass och förlängd steglängd i FEI:s program för enstjärning fälttävlan, FEIs program ingår ju i en svårare klass och är ett svårare program. Då låter det lite konstigt i mina ögon att mellantraven skulle vara snäppet svårare när det ingår i lättare program.

Jag ska ta och kolla mina böcker mm vad det står där...;)

Går dom i uppförsbacke är det ju självklart att dom går i form:smirk:

Det är bra, det är ju mycket möjligt att jag tolkat fel. Men det var så jag förstod det när jag pratade med denna domare (är fö. mvs domare och domarutbildare, och känd inom "dressyrsverige") eftersom jag har problem med både hästarna jag haft just ang. det här med mellantrav och vi pratade en del om det både innan och efter att man ändrade till förlängd steglängd (detta ändrades för några år sedan, 3-4 kanske? eller?)

Men fälttävlansprogrammen är ju inte så svåra... Lc o Lb är också lätta klasser, o många små ungar rider dom. Varför står det då förlängda steg i LC:2 2003 o mellantrav i LB:1 2006 OCH LB:1 2003? Det om något skulle ju vara förvirrande... Hade det inte vart nån skillnad hade man förmodligen skrivit samma i båda programmen, eller hur?!

*knapplån*

Jag har också uppfattat det som att mellantrav och förlängd steglängd skulle vara samma sak, bara att man ändrade till förlängd steglängd för att det skulle bli mer lättbegripligt...

Men jag håller med om att det vore oerhört dumt att ha två olika benämningar på det om definitionen är den samma.

Oliviaaa skrev:
Går dom i uppförsbacke är det ju självklart att dom går i form:smirk:

Visst. Men om de skjuter ifrån med bakbenen går de INTE i form :smirk: Många missuppfattar sprättande framben och tror att det är det som är ökad trav/mellantrav, men ser inte att bakbenen kommer långt, långt efter.....

Immer

Immer skrev:
Visst. Men om de skjuter ifrån med bakbenen går de INTE i form
Immer

Men jag menar inte att dom ska "paddla". När jag tänker på skjuta ifrån tänker jag på att hästen lyfter bakbenen högt och sätter under sig..

Men när en häst gör mellantrav värför "spatserar" dom med frambenen då?

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 901
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024