U
Jag antar det är lite utmanande att kombinera kommersiella betalningslösningar och näthandelssystem med att man samtidigt ska följa ett så detaljerat regelsystem kring både vad som får säljas, hur det ska prissättas och sedan också administrera ett förmånssystem parallellt med det. Utan att säga något om vad som är orsaker i det individuella fallet. Jag gissar att de hellre lägger på en extra säkerhetsmarginal åt andra hållet än riskerar att det blir fel.Min recept specificerar tydligt att det är utanför förmånen men ibland får apoteas system det om bakfoten ändå och uppger det först som kostnadsfritt. Det är alltså inte en slarvig läkares fel i mitt fall utan systemet har väl någon bugg.
Det som är konstigt tycker jag är att ibland lägger de in en typ betalningsbekräftelse via klarna som jag måste godkänna inom 48 h för att ordern ska hanteras (precis som de gör med läkemedel som tillverkas på beställning där de inte vet priset vid beställningstillfället) och ibland makulerar de den bara från ordern och ber mig beställa igen om jag vill ha den trots att den kostar vad jag hela tiden räknat med att den ska kosta.