Melassfritt lucernhack?

cactuspower

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, melassfritt lucernhack. Var får man tag på det? Vilka märken finns? Green power säljs inte längre där jag tidigare köpte det utan har bytts ut mot en sort som heter Equsana, men detta fick jag se innehåller melass.

Sv: Melassfritt lucernhack?

Equsana Lucern innehåller melass och Equsana Alfa är melassfritt. Så tar de hem det ena så be dem ta hem det andra med.

Fast det stämmer inte helt Equsana Alfa Blend innehåller också melass. Däremot är Alfa Gold och Alfa Omega melassfria.

*kl*

Jag fodrade också med Greenpower Alfalfa tidigare, just för att jag ville ha melassfritt. Men när jag tittade runt nu så verkar det som att Equsana Alfa Blend, som alltså innehåller melass, har högre smrp/MJ-kvot än de andra melassfria sorterna. Näst högst kvot har Equsana Lucern. Suck.. varför måste de alltid göra om fodret när man väl hittat något som funkar och hästen dessutom tycker om att äta.. :p

Helt rätt... Tänkte bara på de två Lucern och Alfa omega som är de enda Equsana som finns bland våra ÅF än så länge.

*kl*

Hur kommer det sig att den melassfria sorten har lägre smrp/MJ-kvot än den med melass? Jag inbillade mig att den melassfria skulle kunna få högre kvot, men det stämmer tydligen inte. Den melassfria har även högre MJ per kg foder än den med melass. Någon som kan förklara för en som trodde hon visste..? :p

Pratar alltså om Equsana-sorterna fortfarande.

Nu vet jag inte vilket märke det är på lusernen som min åf har, men det märket använder olja som bindningsmedel i sin melassfria lusern. Det borde ju göra att MJ är högre och att kvoten blir lägre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama