Jag har varit på ett tvådagars läger med ridning (islandshäst) och yoga. Fick en jättetrevlig valack som tydligen kunde vara lite lat. Så jag var lite bestämd från början, och det behövdes inte mycket, och han gick fram fint. Fick lite tips hur han skulle ridas, lätt i handen och inte bromsa med sätet. Han var en naturlig töltare och bara gick när han väl startat. Helt underbar att rida, trav och galopp var också helt rena och trevliga gångarter. Har varit med på junior-SM för några år sedan med ägarens dotter.
Och då händer det som bara händer i hästböcker eller serietidningar - ägaren frågar om jag inte vill bli medryttare på den fina hästen!
Tydligen kan inte alla rida honom, förutom på turridning där han är supertrygg, då han kan vara väldigt seg och testa en del när han går själv. Eller så sitter de och spänner sätet så han inte töltar.
Så från september ska jag rida en gång i veckan. Ska bli spännande att se hur han är att rida ut på själv. Går det inte bra i början finns det fler medryttare (på andra hästar) och inackorderade man kan få sällskap av.