Jag har nyligen börjat som medryttare på en häst som pga skada hos ägaren stått still ett ganska bra tag. Så har fått lite som "uppgift" att bygga muskler och få igång hennes kondition osv.. Har nu ridit två gånger i veckan i ett par månader men tycker inte att det händer något, och börjar känna lite "press" liksom att jag måste få fart på muskelbyggandet (eller hur man ska uttrycka det) för att inte få "sparken" som medryttare..
Det jag gör är att jag ena dagen i veckan försöker få till någon form av klättring, vi har inte jääättebra klättringsmöjligheter men finns ett par hyfsat branta backar som vi både skrittar och travar i (har inte vågat galoppera uppför ännu, men det beror på min egen rädsla så det kommer framöver). Andra dagen försöker jag få till antingen ett pass på banan (vi har egentligen inte tillgång till paddock men får låna av en tjej några km därifrån ibland) eller mycket kondition ute, trava och galoppera längre sträckor och lite intervaller så. Försöker även tänka på att rida på olika underlag – tex både asfalt, grusväg, skogsstig och "terräng", alltså utanför stigen så hon får lyfta lite på benen..
Men som sagt, tycker inte att det händer något. Jag är lite nybörjare, har bara ridit i två år och detta är min första medryttarhäst. (Vilken ägaren såklart vet om) så alla tips om hur jag kan tänka för att bygga muskler är välkommet!
Trivs så himla bra i detta stallet och med hästen, så vill verkligen få det att funka!