Sv: Granne som gör allt för att skrämma hästarna
*långt* (ursäkta)
Guuud va de här låter bekant!!! Precis så här har ja å min systrar oxå haft de.
De roliga i de situationen är att vi har ALLTID i alla år ridit på granngubbens mark, (gärden i träda, stubbåkrar, skogs vägar/stigar, samt en jätte fint grusad väg som endast leder till skogen)
Pappa har haft bra kontakt med honom och han har sagt att de går fin fint att vi rider där.
Tills de öppnade ett inackorderings stall en bit bort å helt plötsligt var de inte 3 hästar som passerade på hans mark samt på vägen förbi hans hus utan snarare 8 - 10!!!
Gammal sur gubbe som han är så ser han naturligvis inte skillnad på hästar å ryttare så han började ju på att ut å skälla å gapa på alla som redförbi, hitta på liknande skrämmande saker som du berättar om osv. även när vi red förbi...vilket ja väl lyckades ignorera ÄNDA tills han en dag vräkte sig i traktorn å kom körande i full kareta rätt i mot mig på min unghäst å min syrra på hennes alldeles nya vild djur te ponny. Var på vi blev tvungna att slänga oss 30 meter ut på hans sådda gärde!! Han stanná naturligtvis så där på lagom avstånd typ 5 meter bort å ut å skällde å hade sig. Ja va naturligtvis vansinnig så ja skällde tbx ganska ordentligt men de lyssna väl inte han på utan slängde sig i traktorn å hem igen.
Duktig flicka som ja e så red ja raka spåret hem te pappsen som gick raka vägen ner te gubb jäveln.
Pappsen han inte ens öppna munnen innan gubben började ursäkta sig med att han inte sett att de var vi osv osv...
pappa gav honom en jävla utskällning om att man inte jagar ngr hästar med traktorn oav vem de är som sitter på ryggen varpå han oxå påminde gubben om att de kan bli en väldigt tråkig historia om man med flit skrämt ut hästar på vägen ect lr överlag orsakat skada medvetet. (Nu rider vi åter igen var vi vill när vi vill, gubben vågar inget annat..ha ha..)
Vart ja ville komma me allt detta var... att om din granne uppenbart gör ngt ganska allvarligt för att skrämma hästarna så kanske man ska på minna honom av vad följederna kan bli!!
Försök ha en disskution med honom å fråga vad de är han vill uppnå med att skrämma hästarna. Vill han att du ska skada dig?? Oftast tänker inte såna här gubbar längre än vad näsan räcker, de tänker inte på vad som kan hända...
Nekar han till att han gjort ngt så förklara för honom att de kanske finns sådant han gör som han "inte" uppfattar som skrämande men som hästarna faktiskt blir rädda för... försök förklara vänligt som till ett barn ungefär...att skälla brukar bara göra det värre.
Lycka till!!