Sv: Medryttarkontrakt
Jag tog ett vanligt fodervärdskontrakt och la till och drog ifrån lämpliga delar. Jag skrev också att om medryttaren orsakar skada på häst eller utrustning genom oaktsamhet eller genom att inte följa de regler som satts upp fick denne betala dels veterinär och dels övriga extra kostnader som uppkommer i samband med skada/sjukdom tills hästen är frisk igen. Utrustning skrev jag skulle ersättas med likvärdig utrustning. Jag tog exempel som att om medryttaren leder hästen i pannluggen istället för grimma och grimskaft och hästen sliter sig och då skadar sig så får medryttaren stå för alla kostnader. Eller om de lägger på sadeln och går därifrån utan att spänna fast den och sadeln åker i backen och hästen trampar på den.
Det har inte varit några problem att få de medryttare vi har haft att skriva på utan de har sett det som självklart att de betalar om något sådant skulle hända eftersom de då har varit vållande.
Tack och lov har vi inte haft några incidenter och reglerna vi har satt upp har följts utan några problem.
Det är viktigt att man funderar på vad som är viktigt för en själv. Här omkring har vi enormt bra ridvägar men det förutsätter också att man inte förstör för då är ju risken stor att man inte får rida där mer. Detta tog jag också upp så att inte medryttaren tex skulle rida på skogsvägarna när det var för blött så att det blev skador. Jag tog också upp att man inte får galoppera över fält, vi har många kaninhålor ute på fälten här och jag vill inte vara med om en häst med ryttare som störtar för då finns kanske varken häst eller ryttare mer.
Lycka till med ditt kontrakt!