Medryttarkontrakt

H

Horserider

Hej allesammans!

Ni som har kontrakt till Era medryttare, kan jag få en mall av Er? Försöker klura ut någonting men det ser alldeles tomt ut.

Hur gör Ni exempelvis:
* Vid skador som hälta? Fortsätter medryttaren att betala?
* Vid skador/trasig utrustning som medryttaren orsakat?

:bow:

Sv: Medryttarkontrakt

Lite klumpigt formulerat av mig, men jag menar slarv som uppenbart är medryttaren. Så som att den efter ridning är blockhalt.

Jag hittade dock massa bra kontrakt på bukefalos när jag sökte (klumpigt). Om man ändå skulle bli bättre på att söka innan man lade ut en tråd. :o:grin:

Lite klumpigt formulerat av mig, men jag menar slarv som uppenbart är medryttaren. Så som att den efter ridning är blockhalt.

Så om hästen råkar snubbla och blir blockhalt så ska medryttaren stå för kostnaderna, eller? Hittar du en medryttare som accepterar det så skriv gärna i tråden och berätta...

Du fattar nog principen bättre än vad du själv tror. Även om blockhalt kanske inte är det bästa exemplet tycker jag att det är självklart att om en medryttare rider/förstör utrustning på ett väldigt olämpligt sätt ska denna ersätta detta med en självriskkostnad vid exempelvis akut veterinärvård. Det hade även jag gjort som medryttare. Att kunna bevisa det är ju dock en annan femma.

Tack och ha en bra dag.

Jag tog ett vanligt fodervärdskontrakt och la till och drog ifrån lämpliga delar. Jag skrev också att om medryttaren orsakar skada på häst eller utrustning genom oaktsamhet eller genom att inte följa de regler som satts upp fick denne betala dels veterinär och dels övriga extra kostnader som uppkommer i samband med skada/sjukdom tills hästen är frisk igen. Utrustning skrev jag skulle ersättas med likvärdig utrustning. Jag tog exempel som att om medryttaren leder hästen i pannluggen istället för grimma och grimskaft och hästen sliter sig och då skadar sig så får medryttaren stå för alla kostnader. Eller om de lägger på sadeln och går därifrån utan att spänna fast den och sadeln åker i backen och hästen trampar på den.

Det har inte varit några problem att få de medryttare vi har haft att skriva på utan de har sett det som självklart att de betalar om något sådant skulle hända eftersom de då har varit vållande.

Tack och lov har vi inte haft några incidenter och reglerna vi har satt upp har följts utan några problem.

Det är viktigt att man funderar på vad som är viktigt för en själv. Här omkring har vi enormt bra ridvägar men det förutsätter också att man inte förstör för då är ju risken stor att man inte får rida där mer. Detta tog jag också upp så att inte medryttaren tex skulle rida på skogsvägarna när det var för blött så att det blev skador. Jag tog också upp att man inte får galoppera över fält, vi har många kaninhålor ute på fälten här och jag vill inte vara med om en häst med ryttare som störtar för då finns kanske varken häst eller ryttare mer.

Lycka till med ditt kontrakt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 880
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar
  • Tuggbensfavoriter