Medryttarhäst + rida lektion?

M

mesklover

Jag har planer på att skaffa medryttarhäst då jag känner att lektionerna på ridskolan inte ger mig så jättemycket. Snart måste jag dessutom bestämma mig för om jag vill fortsätta rida lektion i höst. Jag står då inför dilemmat att jag inte har råd att både rida lektion och ha medryttarhäst. Hur har ni gjort eller hur skulle ni göra? Skulle ni lägga ner lektionsridningen och bara rida medryttarhästen eller skulle ni göra både och? (Visserligen är ju detta inget alternativ för mej men vill höra argument för och emot)

Sv: Medryttarhäst + rida lektion?

Om det hade varit jag så hade jag nog hellre skaffat medryttarhäst om ridskolan inte längre gav mig något. Dessutom får man lära sig enormt mycket som medryttare. Lära sig saker som man inte alls får på ridskolan..

Det beror ju såklart på hur du trivs på ridskolan, om du tycker att du inte får ut något alls av att rida lektion så är det ju bortkastade pengar, men om du känner att du vill ha ut mer än du får av enbart lektioner så skulle jag ha gått kvar en termin eller två och haft det paralellt med medryttarhästen.

Det är ju en kostnadsfråga med, men har man råd att gå kvar OCH skaffa medryttarhäst så tror jag att det är den bästa kombinationen. Sen är det klart att man inte behöver hålla på att gå parallellt i all evighet. För en del kanske det räcker med en eller ett par terminer, andra fortsätter längre.

Anledningen till att jag hade valt att gå kvar är att det kan vara bra att veta att man hittar en häst som man passar bra ihop med och som man kan fortsätta att rida ett tag. Om man inte hittar någon som passar eller om det inte varar så länge så kan det ju bli ett uppehåll som kanske inte är så kul. Dessutom tror jag att många hästägare uppskattar att man tränar regelbundet och vill utvecklas. Så kan man ju, om det funkar och om ägaren är med på det, träna privat med medryttarhästen sen.

(jag gick kvar på ridskolan i två år efter att jag började som medryttare, då fick jag rida så mycket jag ville. Jag slutade på ridskolan i höstas när jag köpte min medryttarhäst, för att ha pengar att lägga på tex träningar)

Jag gör både och... och lite till!
Just nu rider jag:
2 gånger på ridskola
1 gång på medryttarhästen
och 4 gånger på "tillridnings"hästen

Dock så har jag turen att få rida medishästen helt gratis... Evigt tacksam mot hans ägare!

Det beror ju såklart på hur du trivs på ridskolan, om du tycker att du inte får ut något alls av att rida lektion så är det ju bortkastade pengar, men om du känner att du vill ha ut mer än du får av enbart lektioner så skulle jag ha gått kvar en termin eller två och haft det paralellt med medryttarhästen.

Det är ju en kostnadsfråga med, men har man råd att gå kvar OCH skaffa medryttarhäst så tror jag att det är den bästa kombinationen. Sen är det klart att man inte behöver hålla på att gå parallellt i all evighet. För en del kanske det räcker med en eller ett par terminer, andra fortsätter längre.

Anledningen till att jag hade valt att gå kvar är att det kan vara bra att veta att man hittar en häst som man passar bra ihop med och som man kan fortsätta att rida ett tag. Om man inte hittar någon som passar eller om det inte varar så länge så kan det ju bli ett uppehåll som kanske inte är så kul. Dessutom tror jag att många hästägare uppskattar att man tränar regelbundet och vill utvecklas. Så kan man ju, om det funkar och om ägaren är med på det, träna privat med medryttarhästen sen.

(jag gick kvar på ridskolan i två år efter att jag började som medryttare, då fick jag rida så mycket jag ville. Jag slutade på ridskolan i höstas när jag köpte min medryttarhäst, för att ha pengar att lägga på tex träningar)

Håller helt med dig där, som sagt är det ju kostnadsfrågan som ställer till det. Jag trivs egentligen väldigt bra på ridskolan och jag utvecklas ju även där, men längtar efter att ha EN häst att rida, istället för nya hela tiden.
Det är synd att det ska vara så dyrt att rida på ridskola (ridskolan jag rider är vad jag vet den dyraste där jag bor, men det är även där jag ridit sen jag började rida och jag är med i ungdomssektionen osv, så jag kommer aldrig lämna den helt)

Just nu känner jag att om jag hittar en bra medryttarhäst som jag trivs med så får jag helt enkelt göra så att jag bestämmer mig då, ser hur det känns osv. Just nu är jag så kluven, vill ju ha båda (lektionsridning och medryttarhäst) men tyvärr måste jag ju välja =/

Både och är den bästa kombinationen, tycker jag. Men det låter trist att ni byter hästar hela tiden på ridskolan, finns det ingen tävlingsgrupp eller liknande du kan rida i där man har samma häst hela tiden?

Både och är den bästa kombinationen, tycker jag. Men det låter trist att ni byter hästar hela tiden på ridskolan, finns det ingen tävlingsgrupp eller liknande du kan rida i där man har samma häst hela tiden?

Jo, jag håller med, även om jag förstår syftet med att byta hästar hela tiden. Tyvärr har min ridskola inga såna grupper :(

Hade jag varit i din sits så hade jag tagit medryttarhäst om jag hade haft någon att träna för regelbundet, annars ger det inte alltför mkt om man bara ska rida själv, man lägger till med mkt ovanor :O

Hade jag itne haft nån tränare på medryttarhästen hade jag varit kvar på ridskolan.

Prata med din ridlärare, eller den som är ansvarig för hästfördelningen. På min ridskola fick man önska hästar och en del hade samma häst väldigt länge.

När man börjar rida så är det ju väldigt lärorikt att ha olika hästar, men när mna ridit lite längre så tycker jag att det kan vara ganska jobbigt att byta för ofta. Vi hade normalt en häst i 4 veckor, och det var först 3-4 veckan som man riktigt hade lärt sig hästens sätt och kunde rida riktigt bra och öva på detaljerna. Så jag hade nästan alltid samma häst i 8-16 veckor, det tyckte jag var bra.

Jag tror att de kan vara väldigt tillmötesgående om du pratar med dem, att du kanske inte vill fortsätta om du måste byta så ofta. Men å andra sidan så måste ju de andra också få en chans att rida den hästen, vissa hästar är ju mer populära och då kan det ju bli lite tjafs om det bara är du som får rida den. Ni kan säkert komma på något sätt som funkar bättre för er båda.

Hade jag varit i din sits så hade jag tagit medryttarhäst om jag hade haft någon att träna för regelbundet, annars ger det inte alltför mkt om man bara ska rida själv, man lägger till med mkt ovanor :O

Hade jag itne haft nån tränare på medryttarhästen hade jag varit kvar på ridskolan.

Jo det är lite det jag är rädd för, att jag skaffar mig ovanor och sådant. tränare hade varit det bästa, det visar sig om möjligheten finns när jag hittat mig en medryttarhäst :)

Prata med din ridlärare, eller den som är ansvarig för hästfördelningen. På min ridskola fick man önska hästar och en del hade samma häst väldigt länge.

När man börjar rida så är det ju väldigt lärorikt att ha olika hästar, men när mna ridit lite längre så tycker jag att det kan vara ganska jobbigt att byta för ofta. Vi hade normalt en häst i 4 veckor, och det var först 3-4 veckan som man riktigt hade lärt sig hästens sätt och kunde rida riktigt bra och öva på detaljerna. Så jag hade nästan alltid samma häst i 8-16 veckor, det tyckte jag var bra.

Jag tror att de kan vara väldigt tillmötesgående om du pratar med dem, att du kanske inte vill fortsätta om du måste byta så ofta. Men å andra sidan så måste ju de andra också få en chans att rida den hästen, vissa hästar är ju mer populära och då kan det ju bli lite tjafs om det bara är du som får rida den. Ni kan säkert komma på något sätt som funkar bättre för er båda.

Jo, får försöka göra det. Som det är nu har vi samma häst 2 gånger i rad, alltså dressyr dressyr och sedan markarbete och hoppning. På min ridskola verkar dom tänka tvärtom, nybörjarna brukar ha samma hästar 5 gånger irad, sen efter något år får man ha ny häst varje vecka och sen samma häst 2 ggr irad. Fast jag tror att de olika ridlärarna gör lite olika, och ridlärarna har nog lite olika åsikter om det där med att ha samma häst fler gånger. Min ridlärare tycker envist att man ska rida olika, men som sagt, får försöka tjata :angel:
Det jag däremot tycker är orättvist är att en tjej i min grupp får alltid ha sina "favoriter", eller ja, snarare dom få hästarna hon vågar rida. Men jag däremot som är ganska rädd då och då (var med om en ridolycka för lite mer än ett år sedan) måste välja olika hästar, vet inte om det beror på att jag är yngre och borde våga mer eller vad det är, lite irriterande iallafall..

Jag hade skaffat en medryttarhäst, och sen ridit privat på den! Man lär sej så mycket mer att rida privat än att rida på ridskola.

Jag hade skaffat en medryttarhäst, och sen ridit privat på den! Man lär sej så mycket mer att rida privat än att rida på ridskola.

det är precis därför jag är så pepp på medryttarpålle! får se helt enkelt om jag hittar nån bra :)

Jag rider på ridskola och privat. 1 dag på ridskolan i specialgrupp + 3-4 dagar i veckan privat. Själv tycker jag det är superkul att rida för tränare så jag tappar lätt lusten när jag rider själv på ridbanan med medryttarhästen. Därför känns det viktigt för mig att fortsätta där, ha kul och samtidigt bli bättre! Dessutom är det roligt att rida så många olika hästar ;)

Men om jag var du och inte hade råd med båda skulle jag nog försöka hitta en medispålle att träna för intruktör med. Man lär sig ändå väldigt mkt att rida privat och det är ju mer frihet.

Hade jag inte hittat nån häst som var perfekt hade jag valt ridskolan. Det är ju ganska bekvämt att alltid ha en häst att rida, medryttarehästen kan ju bli sjuk osv.

Man ska aldrig vara tvungen att rida en häst man inte känner sig bekväm med, du betalar dyra pengar för att rida där och då ska man också ha ett visst inflytande. Tar de inte hänsyn till hur du vill ha det så är de inte värda pengarna. Jag hade en häst som jag verkligen inte funkade med, och jag vägrade att rida den mer. Det var aldrig några problem med det. De lektioner som jag red henne var blev det ingen ridning utan det blev bara dragkamp och till slut så orkade jag bara inte med det och då var det skritta runt och vänta på att lektionen var slut ungefär.

Jag har ridit många svåra hästar och tycker det är bra med lite utmaningar och hitta olika sätt att jobba på, men detta handlade enbart om kemi, vi funkade inte och då såg jag ingen som helst anledning att rida henne när det fanns 20 andra hästar.

Många tror att man inte kan ställa några krav på en ridskola, att man i så fall blir ombedd att byta klubb. Men i de flesta fall kan man enas om det mesta och hitta lösningar som funkar för båda parter. Man är trots allt en betalande kund.

När jag skaffade medryttarhäst så red jag kvar på ridskolan första året. Det funkade bra.
Sen valde jag att sluta på ridskolan, ungefär på grund av samma andledningar som du nämner. Jag red då lite privat på medryttarhästen. Det är att rekomendera.
När jag sen började plugga så fanns det varken tid eller pengar att göra både och. På grund av min relation till medryttarhästen valde jag att fortsätta där, dock utan träningar.
Konsekvenser av detta är att jag stått still i min utveckling inom ridningen, samt att jag lagt på mig ovanor. Samtidigt har jag lärt mig så oerhört mycket om allt vad som innebär att ha häst mer än ridningen.

Så jag rekomenderar varmt en medryttarhäst. Ridskolan är inte lika rolig.
Om du värderar din ridning och vill utvecklas så se till att ha tillgång till en tränare, annars är det nog klokt att stanna kvar på ridskolan trots allt.
Men vill du lära dig mer om hur det är att ha häst samt få möjlighet att lära känna en häst på riktigt, så är medryttarhäst helt rätt vare sig du har tillgång till en tränare eller inte.

Fundera över vad du värderar mest samt vad du har för möjligheter. Ett annat hett tips när du letar häst är att du inte bara ska trivas med hästan utan också med hästägaren. Det är mycket lättare och roligare så!

Själv kommer jag spara pengar och mer pengar för att kuna få till träningarna igen och komma tillbaka i min ridning!

Jag skulle leta reda på en bra och trevlig medryttarhäst med möjlighet att rida privatlektioner för instruktör på regelbundet. Säg en lektion varannan vecka räcker låååångt när man dessutom sitter på en privathäst som man kan träna "fritt" på övrig tid.

Man ska aldrig vara tvungen att rida en häst man inte känner sig bekväm med, du betalar dyra pengar för att rida där och då ska man också ha ett visst inflytande.

Det har du helt rätt i, som tur är finns det bara en häst på ridskolan som jag verkligen inte klarar av, ett sto som från början var galopphäst men hamnade på ridskolan. Hon är till salu nu och har varit i ett år ungefär, just för att hon inte trivs (sparkar mot de andra hästarna och skulle egentligen behöva en enda ryttare, och inte 2 nya varje dag, 7 dagar i veckan). De andra hästarna är helt okej att rida på, men som sagt är det just det att jag vill ha en häst att rida på, att kunna lita på den hästen och på så sätt bli bättre.

Ska absolut ta mig tid att hitta en medryttarhäst som jag kan träna för tränare med. Problemen är att alla hästar jag hittar står 2 mil minst, utanför stan och vissa tar uppemot 900 kr i månaden för att man ska få rida 2-3 gånger i veckan :confused: Blir ju mycket dyrare än att rida på ridskola (och jag betalar ändå 4000 kr per termin...

Det jag saknar är också en häst att ta hand om, borsta, rykta, putsa utrustning, gosa med osv, det gjorde man ju som skötare när man avr liten men nu blir det liksom borsta, sadla, tränsa, rida, sköta av och sen åka hem...

Ingen här som bor i Uppsala och behöver medryttare? :D

Kan bara hålla med, de träningar jag haft för privattränare på mina medryttarhästar har gett mig så otroligt mycket mer än mina terminer på ridskolan. Lärde mig mångfalt mer på en halvtimme jämfört med 20 timmar på ridskolan.
Tycker TS ska satsa på det.

Det är tyvärr dyrt med medryttarhäst. I alla fall i storstadsområdena.
Men om du slår ut det på vad du betalar per gång du rider på medryttarhäst respektive ridskolan så är nog medryttarhästen ändå billigare.

För 4000 kr på ridskolan så antar jag att du bara rider en gång i veckan? På medryttarhästen får du rida 2-3, det blir en ganska stor skillnad trots allt! :)

Angående avstånden till alla hästar så är det jobbigt om det inte finns fungerande kommunikationer.
Jag vet att det kostar att ta körkort (om du inte redan har?) men det underlättar något oerhört och ger en mer valmöjligheter!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud