Medryttarhäst + rida lektion?

Sv: Medryttarhäst + rida lektion?

tyvärr är det ofta dyrt med medryttarhäst, men det finns guldkorn. (jag fick ha min i stort som jag ville och betalade inte en krona. Ägaren var glad att någon red hästen. Jag red honom i 2,5 år och sen köpte jag honom när hon inte skulle ha kvar honom längre)

Sen är det oftast svårare i städer, ett gott tips om du inte har körkort är moped. Om du inte har eu-kort finns ju 30 mopeder som kan vara ett bra sett att ta sig till stallet iaf när det är bra väglag. Det kan ju göra att du kan leta häst lite längre bort än runt knuten.

Det är tyvärr dyrt med medryttarhäst. I alla fall i storstadsområdena.
Men om du slår ut det på vad du betalar per gång du rider på medryttarhäst respektive ridskolan så är nog medryttarhästen ändå billigare.

För 4000 kr på ridskolan så antar jag att du bara rider en gång i veckan? På medryttarhästen får du rida 2-3, det blir en ganska stor skillnad trots allt! :)

Angående avstånden till alla hästar så är det jobbigt om det inte finns fungerande kommunikationer.
Jag vet att det kostar att ta körkort (om du inte redan har?) men det underlättar något oerhört och ger en mer valmöjligheter!

Lycka till!

Jo det är klart, men har hittat många som tar under 500 kr per månad, och har hästen uppstallad på cykelavstånd från mig men så ska man ju övertyga om att man är bäst lämpad för uppgiften också :)
Yes, en lektion i veckan blir det, visserligen rider jag i en grupp med 8 pers istället för 10 som är det normala, så det kostar ju ett par hundra extra men som sagt, medryttarhäst blir ju i slutändan billigare.

Körkort skulle jag gärna fixa men just nu, när jag pluggar, har jag inga pengar till det :( Ska försöka leta i stallen som ligger någon km från där jag bor, finns flera stycken privatstall + att min ridskola som också ligger där har drygt 10 privathästar... skam den som ger sig :P

tyvärr är det ofta dyrt med medryttarhäst, men det finns guldkorn. (jag fick ha min i stort som jag ville och betalade inte en krona. Ägaren var glad att någon red hästen. Jag red honom i 2,5 år och sen köpte jag honom när hon inte skulle ha kvar honom längre)

Sen är det oftast svårare i städer, ett gott tips om du inte har körkort är moped. Om du inte har eu-kort finns ju 30 mopeder som kan vara ett bra sett att ta sig till stallet iaf när det är bra väglag. Det kan ju göra att du kan leta häst lite längre bort än runt knuten.

Jag är lite avis på en kompis som har det så underbart, hon får rida hur mkt hon vill och betalar inte ett öre, visserligen är hästen en gammal travare som inte är så begåvad, men ändå :)

jo, moppe är inte alls ett dåligt alternativ, mina kompisar tar mig dock inte på allvar när jag nämner det :P

Hej! Jag är en tjej på 12 år som har ridit ca 2 år på ridskola. Tycker ni att jag borde försöka hitta en medryttar häst?? Jag vill jätte gärna ha en men jag kanske har ridigt förlite :confused:.

Jätte tacksam för svar :)

Hej! Jag är en tjej på 12 år som har ridit ca 2 år på ridskola. Tycker ni att jag borde försöka hitta en medryttar häst?? Jag vill jätte gärna ha en men jag kanske har ridigt förlite :confused:.

Jätte tacksam för svar :)

Jag vet ju inte hur duktig du är och så men jag skulle nog rida ett par år till på ridskola innan jag skaffade medryttarhäst. Ett annat alternativ är att du hittar en välutbildad häst som du kan rida på ett par gånger i veckan (kanske med ägaren som hjälper dig) och samtidigt rider kvar på ridskola. :)

Jag vet ju inte hur duktig du är och så men jag skulle nog rida ett par år till på ridskola innan jag skaffade medryttarhäst. Ett annat alternativ är att du hittar en välutbildad häst som du kan rida på ett par gånger i veckan (kanske med ägaren som hjälper dig) och samtidigt rider kvar på ridskola. :)

Kan inte annat än att hålla med, hade ett par kompisar när jag var i den åldern som slutade på ridskolan efter ca 2 år och som skaffade foderhäst och det är inte en enda som håller på med hästar idag. Jag tror inte att det är bra att börja rida runt helt på egen hand (alltså utan att rida för tränare regelbundet) när man inte ridit så länge. Det är många som inte alls har rätt kunskap och som tappar väldigt mycket när de slutar så tidigt.

Men detta alternativet tror jag är bra, att rida hemma på en duktig läromästare och antingen träna regelbundet på den hästen eller på ridskola. Men när man inte ridit mer än två år tror jag det är bra att rida olika hästar, som på en ridskola.

Till TS: Min häst verkade kanske inte perfekt när jag började, det var en islänning med inte så rena gångarter, men vi har utvecklats massor ihop, han kan massor och är faktiskt en riktigt fin häst, vilket jag kanske inte trodde när jag skulle börja. Man kan hitta riktigt bra hästar billigt och bra också med lite tur.:D

Till TS: Min häst verkade kanske inte perfekt när jag började, det var en islänning med inte så rena gångarter, men vi har utvecklats massor ihop, han kan massor och är faktiskt en riktigt fin häst, vilket jag kanske inte trodde när jag skulle börja. Man kan hitta riktigt bra hästar billigt och bra också med lite tur.:D

Det är just det jag vill! Hitta en häst jag kan utvecklas tillsammans med! Den dagen jag får ett jobb ska jag leta häst att köpa, men just nu funkar det inte. En medryttarpålle som kan utvecklas med mig känns som det bästa just nu :)
Appropå ingenting, hur länge red du (andra får gärna också svara) innan du skaffade egen pålle? Reagerade lite när jag fick höra om en tjej i stallet som hade ridit på ridskola typ 4 år innan hon fick en egen ponny, tycker det låter väldigt lite...Jag skulle kanske klara av en egen häst nu, men det är först efter nästan 10 års ridning på ridskola (visst beror det på hur duktig hästen är men ja, en häst kräver i vilket fall som helst en hel del kunskap)

Det beror antaglingen på hur länge du har ridit och hur mycker du kan. Om du fortfarande har saker att lära tycker jag du borde fortsätta att iaf rida inför instruktör! Men om du blir medryttare kanske du kan spara pengar och rida inför instruktör lite ibland :)

Visst är det kul när man känner att både hästen och man själv utvecklas, det är det som gör ridningen så kul, man är aldrig fullärd. Tror mycket väl att du kan hitta en sån häst du med.

Jag började rida på ridskola när jag var 5 år, sen har jag ridit på ridskola tills i december nu i vinter. Jag har varit med min syster och ridit på hennes medryttarhäst och på en annan häst i stallet. Jag började väl följa med lite då och då (kunde bli allt från några gånger om året till en gång i veckan) när jag var 13 kanske. (jag är 19 nu) och när jag var 15 började jag rida syrrans sköthäst regelbundet, kanske två gånger i veckan. Då red jag fortfarande på ridskolan en gång i veckan. Hösten 06 (när jag var 16) frågade en i stallet om jag ville börja rida en häst hon hade köpt som sällskap till sin. Det var Godhi!
Jag fick rida honom så mycket jag ville och jag fick lära mig rida islandshäst, vilket jag inte gjort innan. Håller fortfarande på och lär mig, det tar lång tid, men nu har vi kommit jättelångt tycker jag själv.
Jag har en träningslogg och när jag går tillbaka och läser om hur det var för bara ett halvår sedan så är det stor skillnad.
I höstas pratade ägaren om att hon skulle sälja och frågade om jag ville köpa honom, först tackade jag nej, tänkte att lilla jag kan ju inte äga en egen häst, jag kan inte tillräckligt och skulle aldrig ha råd eller tid.
Men sen så skulle hon skicka iväg honom på prov till en kompis och då blev det ju på riktigt, min lilla Godhi skulle säljas, och då började jag räkna på det ekenomiska om jag skulle ha råd. Pratade med ägaren och hon väntade med att skicka iväg honom, så jag fick bestämma mig. När jag hade räknat lite på det så hade jag bestämt mig. Så jag köpte honom.:D Och det ångrar jag inte en sekund. Sen har jag tur som kan ha honom så billigt, stallplatasen kostar inte mycket, eftersom det är dem som har min systers sköthäst och jag har hjälpt till en del hos dem.

Håller själv med om att det skulle kosta mycket med både medryttarhäst och ridskola (spec som ja bor i sthlm...). Men nu gör jag det ändå, fast jag har haft den enorma turen att hitta en liten ponny som jag får rida hur mycket jag vill, helt gratis :) Jag funderade ett tag på att ta lektioner med medisen, men ja har ju ändå ridit på ridskolan så länge och så vill man inte dissa alla kompisar som man bara träffar där. Sen är det ju som någon sa att man kanske av någon anledning slutar vara medryttare och då får man ju inte rida förrän man hittar en ny, och det skulle vara vääääldigt hemskt(enligt mig iaf, inga hästar på kanske flera månader:cry:)
Nu vet jag inte vad du bor och vad dina saker kostar och så men för mig skulle de ha blivit annars;

Ridskola:10 500kr/år (kanske lite mer, men ungefär)
Medryttarhäst:500-1000kr/månad

Tycker det skulle vart onödigt, även fast ja inte själv betalar. Men ja tycker att om du hittar en billig häst så kan du ju fortsätta me ridskola, annars kanske du kan ta lektioner med medryttahästen. Det kostar nog iaf lite mindre än ridskola(eller?):banana:

Jag skulle ta medryttarhäst, men se till att rida lektioner på den för en bra instruktör :)

Om du hittar en bra medryttarhäst, och kan rida för tränare med den så vore det kanske något.
Annars skulle jag byta ridskola. Är du inte nöjd och inte tycker att den ger något så kanske det finns någon annan som är bättre.

Jag själv har gått från att ha medryttarhästar i många år, till att börja rida lektion igen på en bra ridskola. Det har gett mig massor, jag tror att allt hänger på vilken ridskola eller instruktör du har.:)

Av erfarenhet kan jag säga att för att det ska ge något att vara medryttare såvida du vill komma frammåt med ridningen så ska hästen vara välutbildad, gärna ett snäpp högre än din nuvarande ridnivå, sk läromästare.
Dessutom bör du få rida lektioner för tränare på medryttarhästen för som någon nämnde tidigare i tråden så skaffar man sig lätt ovanor som man inte upptäcker själv.

Om du däremot väljer att fortsätta vid ridskolan så ställ krav på utbildningen. Du betalar för att lära dig något inte lalla runt ridning. Frågor man ska ställa sig är: Är jag i rätt grupp, är de i min grupp på samma nivå som jag i ridningen, vill de frammåt? Säg ifrån vad du tycker / känner till läraren som leder lektionen så denne vet vad du vill med ridningen. De har kanske något annat förslag. Du skriver inget vart du är ridmässigt så det är svårt att veta vad du söker men en specialgrupp istället för vanlig lektionsgrupp kanske kan vara något.

Har intrycket att de flesta ridskolor ändå strävar efter att ha några mer välutbildade hästar ofta tillridna av personalen så det är kanske inte där problemet ligger. Du kan ju alltid fråga ridskolan vad deras hästar ligger på för utbildningsnivå så vet du vad du söker i medryttarhästväg.

Lycka till!

Grejen är det att när jag köpte häst så saknade jag en tränare som rättade och hjälpte mig även fast det gick skitbra så ville jag ha hjälp. Det är roligt ich rida på fri hand men om man vill som jag och siktar högre på tävlingar så måste nån träna en. Därför har jag nu en privattränare som koster en del. Men du vill ju bli medryttare men jag kan tänka lite samma där att man inte direkt har någon som kan hjälpa en. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud