Medryttaren ramlar av och jag är orolig, för hästen!

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har en medryttare på nordis sen ett tag tillbaka, nån dryg månad. Hon har ramlat av två gånger, och Vania har sprungit hela vägen hem. Vilket har vart rätt långt över bilvägar osv.

Detta gör såklart mig väldigt orolig med alla vägar och att springa den långa biten!
Hon springer aldrig ifrån mig om jag ramlar av.

Vania är en mycket snäll häst men testar såklart, det har vart lite sidoskutt som slängt av medis.
Jag vet inte om jag vill riskera mer faktiskt.
Jag kan ju inte säga att hon inte får ramla av, det är ju lite svårplanerat.

Hon har ju ridit ett bra tag och känner ju hästen en liten del iaf.
Jag vill ju kunna lita p åatt hon inte flyger och hästen springer hem hela vägen.

Vad göra? :crazy:

Sv: Medryttaren ramlar av och jag är orolig, för hästen!

finns det fler hästar i stallet? isåfall kan man ju säga att hon inte får rida ut ensam.. eller springer hästen ifrån resten av flocken också?

Hon rider inte ut själv nuförtiden vad jag vet.
Vania springer ändå, dock aldrig när jag rider.

hon kanske ska rida lite mer hemma på henne så de lär känna varandra å hästen litar på henne?
om hon nu stannar med dig så måste det väl ha något med det att göra?

förstår till fulla att du är orolig över hästen!!!!

hmm, måste hon rida ut då? kan inte du hålla i den biten.. eller vill hon jättegärna rida ut? isåffal kan hon väl hålla sig inärheten av gården(?) och inte rida över vägara och sånt?

nordisar,nordisar,nordisar....:p

min är lika dan,så fort nån annan sätter sig på ryggen,så sticker hon,eller bara håller på att jävlas..

tror det är en egenskap som dom har! :angel: ;) :D

hon kanske ska rida lite mer hemma på henne så de lär känna varandra å hästen litar på henne?
om hon nu stannar med dig så måste det väl ha något med det att göra?

förstår till fulla att du är orolig över hästen!!!!

hmm, måste hon rida ut då? kan inte du hålla i den biten.. eller vill hon jättegärna rida ut? isåffal kan hon väl hålla sig inärheten av gården(?) och inte rida över vägara och sånt?

Till er båda.
Man måste rida över en bilväg för att komma nånstans.
Vania är mycket svårriden och jag vill inte att hon rider i paddocken.
Det får hon inte. Jag vill inte riskera att allt mitt jobb förstörs på något sätt.

Så det är uteritter som gäller.
Får väl leta om jag hittar nån medryttare som kan säga ifrån när hästen testar...

nordisar,nordisar,nordisar....:p

min är lika dan,så fort nån annan sätter sig på ryggen,så sticker hon,eller bara håller på att jävlas..

tror det är en egenskap som dom har! :angel: ;) :D

Visst är det så... Suck:D

Är hon inte bestämd annars med hästen? Var ser du att det brister i övrigt i hanteringen?

Tack o lov har jag ridit en nordis som var helt underbar och tog hand om sina ryttare, henne kan man kalla för mycket snäll. :love:

Hon kanske kan ha en halsring så hon har nåt extra att hålla i?
Lite lättare att sitta kvar då.

Annars kan du kanske longera henne så hon får träna upp balansen.
Är ju bra träning öhvt.:)

Är hon inte bestämd annars med hästen? Var ser du att det brister i övrigt i hanteringen?
Bestämd är hon säkert, hon rider ofta med några andra i stallet och de säger att det är inget problem. Och vania är en snäll häst att rida ut på. Jag vet inga andra brister i hanteringen sådär..

Hon kanske kan ha en halsring så hon har nåt extra att hålla i?
Lite lättare att sitta kvar då.

Annars kan du kanske longera henne så hon får träna upp balansen.
Är ju bra träning öhvt.:)

Jag vill inte att hon longeras runt på min häst, det får hon träna på på sin egen. Jag tror inte hon har dålig balans.
Men man måste vara bestämd mot Vania.

Hon väger en hel del mer än mig och jag vet inte hur det påverkar när hon rider.

Usch, jag orkar inte oroa mig för detta.
Jag vill inte att Vania blir påkörd.

Förhoppningsvis behöver jag inte medryttare om ett tag när jobbet lugnat sig så då sköter jag allt själv. Men det är ju skönt att ha lite hjälp ibland.

om det hade vart min häst så hade jag sagt upp medryttaren. För det verkar ju inte finnas någon lösning då du inte vill hon ska rida på banan.

Men om hon redan är bestämd så tror jag att du får väldigt svårt att hitta en medryttare till Vania och som lär känna henne tillräckligt väl för att hon ska stanna kvar hos henne när hon ramlat av.
Förmodligen stannar Vania kvar hos dig av anledningen att du haft henne såpass länge som jag har för mig att du har haft.

Oj, jag fattar att du blir orolig! Jobbigt med den stora vägen och allt! Vad säger din medryttare om att hästen sticker hem då?

Du har ingen möjlighet att följa med och "gå brevid" ett par ggr? Eller att ni går ut tillsammans - du, din häst och din medryttare? På så sätt kan hon ju träna sig så hästen inte springer hem? (jag tänker att din häst säkert sköter sig "bättre" om du är med?) Jag är själv medryttare på en väldigt bestämd nordisdam (:love: ) och jag jobbar mycket både från marken och på ryggen med henne för att befästa att det är jag som bestämmer (hon är världens bussigaste och finaste häst att rida, men har tydligen ibland tidigare helt enkelt vänt och gått hem med sina ryttare om hon inte vill vara med längre, så jag vill veta att hon stannar om jag säger till henne :rofl: ).

Om medryttaren promenerar med Vania och tränar henne på att stå still/lyssna, eller att hon skrittar ute när du är med och kan stoppa hästen om hon trillar av så kanske ni kan få det att fungera? Bara en idé? Såklart är detta tidskrävande, men om ni testar ett par ggr och det ger resultat så kanske det kan vara värt tiden? Din medryttare blir tryggare och du blir inte av med hjälpen, typ...

Nu vet jag ju inte alls vad som gör att hon är svårriden och så, så om detta inte passar alls så strunta i mig :), tänkte bara berätta hur jag gör... Det är ju ett jätteansvar jag tagit på mig som medryttare och jag vill att både hästen, ägaren och jag ska kunna vara trygga och säkra så långt det går.

Bestämd är hon säkert, hon rider ofta med några andra i stallet och de säger att det är inget problem. Och vania är en snäll häst att rida ut på. Jag vet inga andra brister i hanteringen sådär..

Jag vill inte att hon longeras runt på min häst, det får hon träna på på sin egen. Jag tror inte hon har dålig balans.
Men man måste vara bestämd mot Vania.

Hon väger en hel del mer än mig och jag vet inte hur det påverkar när hon rider.

Usch, jag orkar inte oroa mig för detta.
Jag vill inte att Vania blir påkörd.

Förhoppningsvis behöver jag inte medryttare om ett tag när jobbet lugnat sig så då sköter jag allt själv. Men det är ju skönt att ha lite hjälp ibland.

tycker inte du ska lägga ut en tråd och be om råd ifall du ändå bara avfärdar alla tipsen. att hon inte ens får longeras på din häst? som kan hjälpa.

om du nu inte vill hon ska bli påkörd, kanske du borde ta hand om din häst helt själv, istället för att klaga på din stackars medryttare..

Nån dryg månad räcker inte för att få samma kontakt med hästen som du har, eller ens lära känna hästen väl.

Ge henen tid och säg att hon får hålla sig
A) inom stängsel (ridbana)
eller
B) rida ut i skogen men då inte korsa någon bilväg.

Så länge det här är dte enda problemet du har med din medryttare dvs.

Jag har en medryttare på nordis sen ett tag tillbaka, nån dryg månad. Hon har ramlat av två gånger, och Vania har sprungit hela vägen hem. Vilket har vart rätt långt över bilvägar osv.

Detta gör såklart mig väldigt orolig med alla vägar och att springa den långa biten!
Hon springer aldrig ifrån mig om jag ramlar av.

Vania är en mycket snäll häst men testar såklart, det har vart lite sidoskutt som slängt av medis.
Jag vet inte om jag vill riskera mer faktiskt.
Jag kan ju inte säga att hon inte får ramla av, det är ju lite svårplanerat.

Hon har ju ridit ett bra tag och känner ju hästen en liten del iaf.
Jag vill ju kunna lita p åatt hon inte flyger och hästen springer hem hela vägen.

Vad göra? :crazy:

skaffa en medryttare med bättre sitts , min medryttare sitter som klistrad i sadeln på våra hästar barbacka oavsett vad dom kan få för sej att göra ( bocka, kasta sej , stegra sej mm mm ).

Om hon rider bra annars och du litar på henne så tycker jag att du ska vara rädd om din medryttare också! Jag förstår att du är rädd för att det ska hända hästen något när den springer över vägen, men slänger den av din medryttare så finns det ju faktiskt en risk att det händer henne också något!
Ge både hästen och ryttaren en chans att lära känna varandra bättre! Be henne "mysa" med hästen, promenera med den, rida på ett inhägnat fält så den lär sig respektera din medryttare också! Hur länge har du haft hästen? Red du själv ut efter en månad, blev avslängd och hästen stod kvar och väntade på dig?
Lös problemet istället för att sucka och tycka det är jobbigt! Lyssna på folks förslag!! Longering kanske inte är så dumt, och om det är din häst som slänger av henne, så är det ju din häst hon behöver öva på!!

*KL*

Vill bara flika in och säga att ibland kan det ju vara så att den mest rutinerade ryttaren inte är den bästa medryttaren för just din häst.

Jag var medryttare för ett tag sen på en "svår" häst. Ägaren hade haft en massa meriterade medryttare på hästen, men kemin funkade helt enkelt inte... Ryttaren satt kvar om hästen bockade, men de var för hårda i sin ridning och hästen trivdes inte.

I typ ett halvår red jag kravlöst i ridhuset och s-k-r-i-t-t-a-d-e ute för att bygga förtroende och trygghet med hästen. Jag kände mig inte trygg i början, så jag ville bara göra saker som kändes tryggt så hästen kunde känna sig trygg, annars blev han orolig. Vi blev jättebra vänner tillslut :love: Jag lärde mig massor om kommunikationen med hästar och i slutet kunde jag ta en galopp ute och ändå sitta kvar när han brallade. Tyvärr flyttade han :(

Vad jag vill komma fram till är kemin är viktigare än vilken nivå man som ryttare är på i många fall. Funkar det inte med din medryttare så tycker jag att du ska skaffa en ny, men låt dig inte luras av "Msv" och "ridit i 20 år". Man måste ha en inre respekt och kärlek för att vilja kommunicera med lite svårare typ av hästar.
Fast det ska man ju ha för alla typer av hästar....!

Hon kanske inte behöver galoppera etc på ett tag, bara skritta och trava? Nordisar som har så lång man, hon kan väl hålla ett löst tag i manen för säkerhets skull...?

Senast ändrad av en moderator:

Till er båda.
Man måste rida över en bilväg för att komma nånstans.
Vania är mycket svårriden och jag vill inte att hon rider i paddocken.
Det får hon inte. Jag vill inte riskera att allt mitt jobb förstörs på något sätt.

Så det är uteritter som gäller.
Får väl leta om jag hittar nån medryttare som kan säga ifrån när hästen testar...

Visst är det så... Suck:D

skriv ut o visa henne detta inlägg så ksa du se att hon slutar frivilligt.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: super
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30