Medryttare?

Maira

Trådstartare
Jag funderat på att skaffa en medryttare.

Ni som har eller är, hur gör ni med utrustning, t ex sadel? I fall man drar olika storlek t ex?

Jag tänker ju inte skaffa sadel som passar medryttaren men inte mig, (framför allt ska den förstås passa hästen är väl bäst att tillägga...)

Brukar medryttare ha egna sadlar, om den passar hästen?

Sv: Medryttare?

Du ska ju ha en sadel som passar dig och hästen, såklart! Jag har aldrig hört talas om att medryttaren har köpt egen sadel, men det ligger ju på medryttarens ansvar om din sadel absolut inte passar. Det beror ju helt på situationen.

Jag har varit medryttare på några hästar förut och jag har då aldrig varit med om att en sadel inte passat åt både mej och ägaren! Vi har då haft samma sadel det har inte varit några probelm!

Som medryttare är den nuvarande sadeln till hästen pyyyytte lite för liten för mig, men jag överlever. Det är bara de dagarna jag känner mig lite "svullen" den är för liten. :o :p

Så: Medryttaren arbetar med det som finns!

Jag kan iof köpa andra grejor, om jag anser att hästen behöver det och ägaren tycker det är ok att man köper.

Tack för era svar!

Att jag funderar över detta beror på att jag själv är liten till växten, 161 lång och har rätt korta ben. Vill ha 16,5 tum på sadel vilket förmodligen kan bli rätt litet för många...

Hästen är 165 cm hög så det är ju inget problem för "större" att rida.

På de "rena" medryttarhästar jag har haft (har haft några som jag inte direkt varit medryttare på också utan mer någon slagsfodervärds-liknande eller hur man ska säga.)
så har ägarna stått för utrustning som passat dem och hästen.

På förra hästen blev det en 18" sadel (som jag inte hade så stora problem med, jag är ju inte liten och spinkig direkt)
och som det är nu skulle jag få rida i allroundsadeln de dagarna rider sin unghäst samtidigt.
Dock har jag grymt svårt för allroundsadlar och gick därför och köpte mig en bomlös, efter att ha diskuterat det med ägaren.

Sadeln är min och den dag jag inte har användning för hästen längre, oavsett anledning, så kommer sadeln att följa med mig. Alt. att hästägaren köper loss sadeln.

tänk även på att en annan ryttare antagligen inte sitter som du i sadlen, och du riskerar att få din sadel snesutten alt. baksutten :angel: är själv väldigt känslig med min (bara min :laugh:)sadel och har därför fler sadlar som passar hästarna om någon annan ska rida :angel:

jag har varit medryttare i samma stall i 7 år och aldrig använt egen sadel. ägaren är ca 1,60 m och jag är 1,75 m, så visst är sadlarna lite små till mig med det funkar :)

har köpt lite utrustning själv till hästen, men det är för att jag har velat det, inget som ägaren har krävt. Det jag har köpt är rid-, ländtäcke, senskydd, schabrak samt benlindor. Denna utrustningen kommer jag sedan att använda till egen häst när jag har sådan :)

tänk även på att en annan ryttare antagligen inte sitter som du i sadlen, och du riskerar att få din sadel snesutten alt. baksutten :angel: är själv väldigt känslig med min (bara min :laugh:)sadel och har därför fler sadlar som passar hästarna om någon annan ska rida :angel:

Alternativt kanske du själv sitter snett och i bakvikt, men inte märker det eftersom sadeln format sig efter dig?;) Det är ju inte sagt att du sitter bättre och rakare än alla andra.

Om medryttaren sitter snett och i stolsits är väl sadeln det minsta problemet?

Jag är medryttare och jag använder ägarens sadel och den passar mig bra.

Har aldrig skaffat en sadel till en medryttarhäst, dock köper jag ibland grimmor, grimskaft, schabrak, borstar som går till hästen, om jag skulle sluta skulle jag inte ta med sakerna.

Hej.
Har medryttaren en egen sadel som passar hästen så skulle ju det vara bäst, men sanorligheten är ju inte så stor.

Om du har lite olika intressanter som medryttarkandidater kan du ju kolla så den du väljer iaf inte sitter dåligt i din sadel. Det är ju varken bra för hästen eller sadeln.

Min medryttare har fått "en egen" sadel.
Jag har en hoppsadel och hon trivs i den men hon rider mer dressyrinriktat och ska förhoppningsvis starta några klasser så småningom så då tyckte jag att hon skulle få en dressyrsadel att rida i.
Jag ser det som en investering eftersom hon är duktig och hjälper oss framåt i ridningen. Dessutom var ju dressyrsadeln inte så tokig att rida i :p

Min medryttare får gärna köpa saker till hästen (det gör hon :laugh:) och den dagen hon ev slutar så väljer hon själv om hon vill ta med sakerna eller om vi behåller dom.

Alternativt kanske du själv sitter snett och i bakvikt, men inte märker det eftersom sadeln format sig efter dig?;) Det är ju inte sagt att du sitter bättre och rakare än alla andra.

Om medryttaren sitter snett och i stolsits är väl sadeln det minsta problemet?

fast grejen är ju så att om jag suttit i bakvikt eller snett så skulle jag inte reagera om någon annan snesuttit eller baksuttit sadlen ;) det krävs ingen längre tid innan en sadel kan ändra sig i sätet och en baksuten sadel är en baksutten sadel, det går inte så fint att rätta till.

låter jag någon annan rida mina hästar så har jag andra sadlar jag inte är lika rädd om, men som passar hästarna lika bra ;)

Senast ändrad av en moderator:

Har hört halvfodervärdar som skaffat egen dressyr sadel då ägaren använde westernsadel. Nu har jag själv börjat med en häst där ägaren använder western men rider inte westernstil. Jag anser att det är lite ta seden dit man kommer typ. jag använder de saker som ägaren har, ingen ska behöva köpa saker för att jag ska rida deras häst. låter lite galet tycker jag. kanske köper jag ett par tyglar eller såna småsakser om jag inte gillar de som används. Passar inte sadeln som hästen har o jag får ont eller något obehag så får jag hitta en annan medryttarhäst.

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 193
Senast: Idaw83
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
407
Senast: Rumpnissen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka