medryttare

sara_18

Trådstartare
asså det här med medryttare, ja har själv varit en eller haft nån. hur vågar man släppa iväg sin häst med nån annan? ja e en sån som e skitskraj att det ska hända nått, inte bara med hästen utan med ryttaren med. hade ut en som skulle prov rida till att vara medryttare på min häst, dock var hon väldigt ung men man kan ju faktiskt ge en chans tyckte ja. efter mkt tjat fick hon komma ut, hon var duktig med hanteringen osv (dock tog det ca flera timmar innan hon va klar) sen hoppa hon upp för att rida, märktes från första början hon gått på ridskolan, hade inga idéer på att tex trava eller göra volter och det fick ja säga åt henne. men hon va faktiskt duktig efter man sa vad hon skulle göra. sen händer det som inte får hända, när vi är påväg ramlar hon å tappar hästen, hon blir skit skraj, typ nästan drar, så får ja å min syster fånga in hästen själva. men det slutade lyckligt iallfall.
till frågan, vad har ni för krav på medryttarna, ålder, kunskap osv?
några dåliga/bra minnen från dom?

Sv: medryttare

Jag har själv varit medryttare på endel hästar, även om jag inte ridit så pass länge (började för lite mer än 3 år sedan). Beror ju helt på vad för häst du har, om hästan ska ridas ut eller tränas vilket leder till vad för medryttare du skaffar.

Ledsen att jag inte orkade läsa hela din text med jag är inte glad för meningar utan stor bokstav i början. (får tas med en nypa salt)

ja du...det är ju sin ögonsten man ska lämna ut till någon annan!Jag tycker att man ska ställa höga krav som hästägare!Helst att medryttaren ska ha varit medryttare förut och helst kanske haft egen häst!Men det är klart andra kunde ju få en chans,men provrida åtminstonde 2 ggr ut och 2 ggr på ridbanan,så att man verkligen ser vad hon/han går för,och förstås ridit ett antal år på ridskola!
En stor skopa sunt förnuft också såklart!Fråga saker hela tiden som tex vad just han/Hon skulle göra i olika situationer!Skador,sårvård,olater mm!
Det funkade för mig iallafall!
Sedan vara rak och ärlig,så personen får en chans att göra det på ditt sätt!
Lycka till!

Ställ kravet att medryttaren ska vara över 16 år.

Om du är osäker, följ med medryttaren till stallet och kolla.

Du kan även komma utan att säga att du ska komma och kolla till henne.

Be henne att träna för din tränare så att ni rider hästen på samma sätt.

Det viktigaste tycker jag är att mesdryttaren ska kunna ta ansvar för hästen när h*n är i stallet. Därför drar jag en gräns vid 16 år, helst över 18.

Det jag är mest rädd för är att medryttaren inte vågar berätta om något har hänt, tex sken, spark, avkastning etc. Jobbigt om man tror att allt går som en dans på rosor när det inte är så... Våga berätta värderar jag!

Som föregående skrev tycker även jag att det är viktigt att medryttaren tränar någon gång då och då för de instruktörer du rider för. Jag skulle inte gå med på att h*n rider för någon jag inte vet vem det är, jag har "en lista" med godkända (av mig) som personen kan välja bland :idea:

Hålla kontakt med sin medryttare, skriva ner varje gång vad man gör, träffas i stallet tillsammans ibland osc tycker jag är viktigt. Så man får en relation mellan ägare/medryttare/häst.

Viktigt att veta vad man vill från sin medryttare, träning? lulla i skogen? borsta?

Men jag slänger inte upp vem som helst på min häst, aldrig! Det är få utvalda som får sitta på den ryggen :p Men hittar man en medryttare som trivs med hästen och som tar sitt ansvar är det ju guld värt :love:

Ha en gräns på typ 15 år (du kanske hittar en yngre men väldigt duktig också, det vet man aldrig), berätta i förväg (redan i annonsen) vad du förväntar dig av medryttaren i ridkunskap och vad medryttaren förväntas träna hästen i.
Prata med din medryttare när ni träffas ckså, det är inte fel att göra fel!

Jag har varit medryttare på ett antal hästar.. vissa ägare har varit med ute ett antal ggr och sett mig rida, pyssla osv.. andra har varit med en eller två gånger och sen har jag "klarat mig själv" . Rapporterar alltid tillbaks till ägaren efter jag haft hästen och skriver i stallboken med.

Har du en ryttare som är lugn och stabil så behöver du inte oroa dig så mycket för denna skulle jag tro. Du får se till att vara med så du ser att medryttaren och hästen klickar - förstår medryttaren hästen så brukar det funka bra.

De flesta är försiktigare och petigare med medryttarhästen än vad de skulle vara med en egen häst (det är ansvaret över någon annans häst, en häst är mer än en ägodel..det ansvaret gör iaf mig till något av en hönsmamma :p ).

nyaste hästen har jag gjort så (bara ridit ut själv 2 ggr hitills) att jag smsat ägaren när jag är tillbaks i stallet och hästen är i hagen och talat om att det gått bra :) Så slipper hon vänta med att veta hur det gått tills hon läser i boken dagen efter :p

min medryttare är bara 14 år. liten, men väldigt tuff, unghästvana och klarar av min häst hur bra som helst :)

kravet jag ställde när jag letade medryttare var helt enkelt att de skulle klara av min häst, i och med att han är ung och busig och definitivt ingen nybörjarhäst.

nyaste hästen har jag gjort så (bara ridit ut själv 2 ggr hitills) att jag smsat ägaren när jag är tillbaks i stallet och hästen är i hagen och talat om att det gått bra :) Så slipper hon vänta med att veta hur det gått tills hon läser i boken dagen efter :p

Strålande :D Vilken duktig medryttare du är! (Min ringer om något speciellt har hänt i alla fall) Kommunikation är det viktigaste :idea:

(Har varit medryttare där jag aldrig behövt "rapportera" tillbaka till ägaren vad jag gjort. Jag mailade i alla fall och berättade vad jag och hästen gjort men det behövdes inte :crazy::mad:)

Det är ju olika från hästägare till hästägare hur mkt man kräver av medryttaren.
När jag själv var medryttare brydde sig inte ägaren så mkt utan litade på mig. Jag tyckte hon brydde sig FÖR lite, men det är ju upp till henne.
Jag har själv en kompis som rider min häst ibland och det jag oroar mig mest för är att kompisen ska skada sig på nåt vis för att hästen blir rädd/dummar sig/busar. Så hon måste alltid messa efter ridturen så att jag vet att hon lever :smirk:
Vi har inget skriftligt avtal då hon är min kompis, men om jag skaffade en medryttare som jag inte kände sen innan skulle jag vara noga med att ha i princip ALLt skriftligt. Särskilt viktigt är väl det om det är pengar inblandade oxå.

Jag hade medryttare till mitt hbl när han var i livet. Först sökte jag ngn över 18, fick tag i en tjej som det gick helt ok för. Men efter ett tag då märkte jag att hästen var piggare och piggare och kändes konstig. Visade sig att hon inte red utan abra åkte dit och mockade (och betalade för det??) Hon blev jätte arg att hon inte fick fortsätta.

Fick då tag i en tjej som då var runt 14år. Super duktig, inte så att hon red dressyr super bra eller så men hon älskade att rida ut och var ute min 1 timma per gång men gärna både 2 och 3. Vilken skillnad det blev på hästen :-)

Sen flyttade vi och då kunde tyvärr hon inte flytta med.

Hade en massa olika ute men det var ju ingen som fungerade, en ramlade tom av (och han var verkligen super snäll)
Sen kom en tjej förbi som det fungerade med, inte super som med lilla My men ok. Hon gjorde det hos skulle, hade dock lite svårt att lyssna på vad jag ville men det fungerade. Var bara tvungen att ha medryttare då jag hade 2 barn under 3 år.

Nu är jag själv medryttare. Var först på ett hbl, stall och allt var perfekt. Jag fick tävla/träna och gö vad jag ville med honom MEN han var så tråkig att rida så jag slutade ganska snabbt. Där var ägaren med de två första gångerna sen skötte jag allt själv.

Nu är det ett annat hbl, snäll han med men kanske inte dröm hästen men jag får komma ut i skogen iafl. Första gången red vi i paddocken och andra gången ut. Efter det har jag klarat mig själv. Rider honom mellan 2-6 dagar/vecka. Betalar inget, mockar hos honom, släpper ut om jag är tidig eller tar in då jag är sen. Trevliga ägare (som har hästarna på sin egna gård)

Kontakt i en stallbok är väldigt bra att ha både för medryttare och hästägare och även muntlig kontakt då.
Jag är medryttare nu och det fungerar superbra, har även haft medryttare med delade erfarenheter. Måste iväg nu men skriver förhoppningvis i tråden senare om jag kommer ihåg.

Har som sagt haft medryttare på min f.d häst och min f.d foderhäst.
Medryttaren på min f.d häst har jag bara goda saker att säga om, eller hästen började stegra sig och dumma sig lite mot slutet och då ville hon sluta men det var ju inte hennes fel.
Medryttarna på min f.d foderhäst har det varit si och så med och de slutade med att jag inte vågade ha medryttare på honom alls.
Den första slutade efter 2 gånger och skulle plötsligt flytta (?). Jag har satt upp två bekanta på honom som han stressat runt med - min mamma och bror som är nybörjade kunde dock rida honom utan problem.
Sedan har vi en jättegullig tjej som red honom 2 ggr men hon råkade ut för en otäck olycka med honom så sedan dess vågade jag inte ha medryttare igen. Känner att det var mitt fel på något sätt. :(
En person i stallet fick rida honom efter det om hon ville, men hon ville bara en gång.

Nåja, om jag har egen häst i framtiden igen kommer jag säkert skaffa en medryttare ändå.

Det är ju helt beroende på vilken häst det rör sig om. Jag har dock bara haft medryttare som jag känt sedan innan och har då lånat ut min häst mot en slant för att vara snäll. Jag vill ha en van ryttare som passar min häst isf, åldern är inte särskilt viktig.

Strålande :D Vilken duktig medryttare du är! (Min ringer om något speciellt har hänt i alla fall) Kommunikation är det viktigaste :idea:

(Har varit medryttare där jag aldrig behövt "rapportera" tillbaka till ägaren vad jag gjort. Jag mailade i alla fall och berättade vad jag och hästen gjort men det behövdes inte :crazy::mad:)

Som hästägare vill man givetvis veta om det hänt något speciellt.

Men maila och tala om att man tex tvättat svansen är för mig överflödig information. Har ingenting emot den, men behöver den inte heller.

Däremot vill jag gärna veta om hästen betett sig annorlunda, verkar sjuk eller liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar