Z
zahleka
Sv: Medryttare till distanshäst..?
Jag bor i Skara
Var bor du ?
Jag bor i Skara
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var bor du ?
Hej!
Jag svarade på en förfärlig massa annonser men så fort jag nämnde distans så fick jag svar: Tack för visat intresse men jag tror inte du passar. Då var jag ändå noga med att förklara att jag inte krävde att få träna deras hästar till distans utan det handlade mer om uteritter. När jag sedan hittade denna annonsen tänkte jag först inte svara eftersom jag ringt på så många andra. Men så tänkte jag som så, jag säger inget om distans jag nämner det inte ens. Tro det eller ej men mitt i samtalet säger ägaren att vi tävlar i distans. Gissa om jag blev glad! Allting löste sig till slut på bästa sätt. Jag hoppas att du har samma tur som jag.
Ett tips är annars att kontakta någon distansförening där du bor, kanske någon vill ha hjälp.
LYCKA TILL! Din medryttarhäst finns där någonstans!
Blir lite trött... Förra veckan var jag i fjällen och jag lade då in en "vilovecka" för lilla hästen och sa till medryttaren att det är ok om hon promenadrider ca 4 dgr men ingen direkt träning i form av intervaller/långritt... Det var förra veckan och jag kom sedan hem nu i onsdags. Jag klargjorde innan jag åkte att jag lade in vilovecka nu dels för att jag åker bort, dels för att hon fäller och det gör henne lite trött och dels för att hon är barfota och nu när snön precis smält kan hon behöva ett par veckor att vänja hovarna vid att grusväg sliter mer än snö.Veckan med vila hade hon skött precis som jag ville och jag blev jätteglad att hon lyssnat. Men.. så bläddrar jag till denna vecka och i tisdags... efter förra veckans vila, vad börjar man med då?? Jo... man rider ut med en kompis och tar en 2-timmarstur på grusvägar i trav och galopp, hästen var ju pigg! Tyckte väl att det var sådär , kände på hästen att hon nog glömt att stretcha också... Sedan springer jag på en annan kompis i stallet som lite försynt frågar om jag vet om att min medryttare innan denna 2-timmarstur var ute och tömkörde också i väntan på ridkompisen Men.......?? Det stod det inget om?? Å jag som inte ens har tömkörningssaker?? Vad gör man..??
Jag undrar hur hon tänker ibland?? Eller överreagerar jag?? Klart hästen var pigg efter viloveckan, men det var ju meningen och är man ute och rider med sällskap då så vill hon ju inte ta det lugnt nej.. men även om det bara ver 1 veckas "vila" så gör man ju inte en rivstart direkt på det heller?? Jag är jättebesviken just nu.......
Jag red själv i går och reagerade då på att hon kändes lite stel och trött vilket jag tyckte var konstigt eftersom jag förväntade mig en liten raket Sen läste jag i almanackan... Funderar på om jag kanske inte vill ha någon medryttare i alla fall... eller, jag vill ha en som tar hästen och går ut och rider någon eller ett par timmar i skog och mark och har en trevlig stund tillsammans med hästen. Hur svårt ska det vara? Måste man hitta på en massa annat att träna och hålla på med? Tömköra och tolka å sånt utan att kolla med mig först... *morr, morr* ????
Jag tycker inte att du överreagerar genom att bli upprörd. Det är din häst och det är du som bestämmer vad som skall göras med den och hur den skall tränas. Om medryttaren önskar tömköra hästen skall hon självklart fråga dig först. Hur insatt är hon i träningslära? Hon kanske inte förstod varför hon inte skulle rida som hon gjorde efter viloveckan?!
Jag har själv blivit medryttare till ett arbasto nu (äntligen ) och ägaren till stoet sade att hon blev jätteglad när hon fick mitt intressesvar på sin annons och upptäckte att jag är 26 år. Hon hade fått flera svar innan och då främst av tjejer som var 15-19 år. Ingen av dessa fick ens komma och provrida hennes häst. Anledningen till det är enligt henne att hon känner att hennes erfarenhet är att tjejer i dessa åldrar ger intrycket av att de lyssnar på vad ägaren säger men att de sedan väldigt lätt "glömmer" bort det när kompisen frågar om de inte skall rida "så här" eller "så här" istället.
Detta kanske inte alls stämmer med era erfarenheter vilket ju bara är positivt isf, men det är iaf vad ägaren till min medryttarhäst säger. Hon kanske bara har haft otur