Medryttare till distanshäst..?

Mirraya

Trådstartare
Ni som rider/tävlar distans... har ni medryttare till era hästar..?

Om ni har det, vad och hur mycket låter ni medryttaren göra? Hur mycket rider de och är de delaktiga i träningen..? Är lite kluven i detta och funderar och funderar... I mitt fall är det ingen fara än så länge, jag ska rida 50 CR och kanske någon 50 km T klass i år, men annars.... vågar man ha medryttare eller vill man göra allt själv så man "bara har sig själv att skylla?", eller ska man se det som att det är bra att hästen rör sig lite mer..... Hur delaktig i träningen skall i så fall medryttaren vara?

Är ju bra om de är intresserade så man får med en groom kanske?? :D Hur resonerar ni andra?

Sv: Medryttare till distanshäst..?

Det är väl inte annorlunda om man tävlar dressyr eller hoppning?
Det är alltid viktigt att hitta rätt medryttare..och gör man det sa tycker jag att man ska ge frihet under ansvar.

Jag håller med limona. Det gäller att hitta rätt medryttare, men det är inte det lättaste.. Jag har tre hästar.Två travare som jag förhoppningsvis ska vara med på en och annan femmilare med och ett äldre halvblodssto. Travarna är unga och ystra och jag vågar inte sätta upp vem som helst på dom. Till halvblodet har jag provat en hel del genom åren, men som sagt, svårt att hitta rätt. Det största problemet tycker jag har varit att de inte kommer som bestämt. Det kan vara förkylning, missad buss, regn, drivis mm. Då rasar min egen planering på en gång eftersom jag då ändå måste rida tre hästar själv.
Jag har inte tagit något betalt och inte heller begärt någon ersättning i form av mockning eller dylikt. Glad om jag hittar någon jag tycker funkar...

Min valack (gått upp till 120) vill jag inte ha medryttare på. Detta för att han är lite knepig att rida. Men en i stallets dotter klarar av honom och brukar låna honom någon gång i bland. Henne har jag lovat att on ska få tävla hoppning och dressyr ifall hon vill och tränar lite. tyvärr kan hon inte komma till stallet så ofta.

Mitt sto (ska starta i år) har jag medryttare på. En tjej som kommer en gång i veckan. än så länge rider hon inte själv. Hon är för osäker i sin ridning och vågar knappt galoppera. Men mitt sto är en snäll dam.
Så när hon kommer och rider, ja, då har jag redan bestämt vad vi ska göra. Jag rider alltid med henne.
Hon betalar inget. Inte heller mockar hon eller liknade.
Däremot hjälper hon till ibland, med att fixa vatten osv.
Jag är glad att få lite avlastning i ridningen. Plus att jag sen får sällskap på långturer!

Jag har två hästar som tränas för distans, och har ordnat till det så att en tjej tränar och tävlar den ena som om det vore hennes egen.
Jag tror bara jag red William 3 gånger förra året...
Vitsen som jag ser det är att jag har en bra tränad häst att ta till om det blir så att den jag rider inte håller måttet.
Förvisso kanske det vore smartare att sälja en häst man inte hinner med själv, men så länge han inte sjunker i värde så känner jag att det är bättre att ha honom kvar.
Dessutom så ger det mig utbyte genom att vi kan diskutera träning och träna hästarna tillsammans.

Nej, jag har ingen medryttare men skulle gärna vilja ha! Problemet är att några har varit jätteentusiastiska först och jag har berättat om hästens alla egenheter och bus - fortfarande inga problem. MEN, sedan när de ser honom in action eller sitter upp själva och upptäcker att det inte var så lätt, ja då har alla ballat ur.... Många tror mycket mer om sin egen förmåga och när det väl kommer till kritan så är de inte så rutinerade som de utgett sig för att vara. Dessutom är de flesta vana att rida ridskolehästar eller enbart halvblod vars reaktionstid är typ hundra gånger längre än en arabs och de har stora problem med känsliga hästar. Så jag väntar fortfarande på den ryttare som vågar och kan! Tills dess rider jag själv så gott jag hinner med.

Ni som rider/tävlar distans... har ni medryttare till era hästar..?

Om ni har det, vad och hur mycket låter ni medryttaren göra? Hur mycket rider de och är de delaktiga i träningen..? Är lite kluven i detta och funderar och funderar... I mitt fall är det ingen fara än så länge, jag ska rida 50 CR och kanske någon 50 km T klass i år, men annars.... vågar man ha medryttare eller vill man göra allt själv så man "bara har sig själv att skylla?", eller ska man se det som att det är bra att hästen rör sig lite mer..... Hur delaktig i träningen skall i så fall medryttaren vara?

Är ju bra om de är intresserade så man får med en groom kanske?? :D Hur resonerar ni andra?

Har man bara en häst man tänkt tävla distans med så gör man bäst i att rida själv av den anledningen att man själv behöver träningen av att rida mycket, för att orka tävla själv. Plus att man behöver lite löpträning och styrketräning.

Har man flera hästar beror det ju alldeles på den medryttare man hittar och dess kunskap. Lycka är väl att hitta en medryttare som är duktig nog att kunna ta mycket eget ansvar, hjälpa till i träning, ev. även tävla lite åt en (kostar ju mycket) och så kan man då grooma åt varandra.

Hälsning Maja

Hej!

Jag är medryttare på två distanshästar, det funkar alldeles utmärkt. Det är till och med så att vi är tre medryttare, jag rider vissa dagar med den ena och den andre rider tillsammans med en av ägarna en dag.
Jag tränar själv distans men har inte kommit så långt men det kanske har underlättat. Jag får tävla om ena hästen är ledig inför tävling annars är vi hinknissar. Vi skriver upp vilken typ av träning vi genomfört, medelhastighet och sträcka. Vi diskuterar vad som behöver tränas och hur vi skall gå tillväga, ägaren bestämmer och vi utför. Jag betalar ingenting mer än mina tävlingsavgifter och bensinkostnad till och från stallet, det är en bit. Jag ser till utfodring och annat som behövs när ägarna har semester, de anser att det är betalning nog. Detta arrangemang funkar alldeles utmärkt, vi har fått klara besked från början men har ändå stort ansvar för vår egen träning med hästarna.

Jag betalar timpeng för min medryttare. Hon är dressyr- och hoppskolad och för mig är det värt att få en beridare att sitta upp på mina hästar någon gång i veckan. Om allt går som det ska och alla får vara friska och fina kommer hon att starta en 50T tillsammans med mig till våren.

Jag betalar timpeng för min medryttare. Hon är dressyr- och hoppskolad och för mig är det värt att få en beridare att sitta upp på mina hästar någon gång i veckan. Om allt går som det ska och alla får vara friska och fina kommer hon att starta en 50T tillsammans med mig till våren.

Det skulle ju vara det ultimata ju :D ! Vet man att hästen jobbar rätt och allt... är väl det jag är orolig för vad det gäller medryttaren. Jag vet att hon är duktig och gör sitt bästa och tycker jättemycket om hästen!! Men... tänk om hon själv är sned i kroppen eller gör något konstigt och så blir det skador och.. och.. och... :crazy: är säkert bara fånig:smirk: men det är jättesvårt tycker jag!

Har man bara en häst man tänkt tävla distans med så gör man bäst i att rida själv av den anledningen att man själv behöver träningen av att rida mycket, för att orka tävla själv. Plus att man behöver lite löpträning och styrketräning.

Har man flera hästar beror det ju alldeles på den medryttare man hittar och dess kunskap. Lycka är väl att hitta en medryttare som är duktig nog att kunna ta mycket eget ansvar, hjälpa till i träning, ev. även tävla lite åt en (kostar ju mycket) och så kan man då grooma åt varandra.

Hälsning Maja

Är helt klart med på resonemanget! Men för min del så när jag jobbar så är det 12 timmarspas och det blir väldigt sent då, jag kan inte ge mig ut och rida kl 21 och sedan hem och sova och vara på jobbet 7.. :( Men... jag är å andra sidan ledig mer hela dagar då och då kan jag ägna mig helt åt hästen :D

Men... tanken är ju att då ha en medryttare de dagar jag inte kan så hästen inte behöver stå bara för att jag inte hinner.. men man blir ju kluven på om man ska engagera medryttaren mycket så att även hon lär sig känna just min hästs egenheter och lär sig rida henne ordentligt. Eller ska man låta henne rida "vanliga turer som vanligt.." och sköta träningen själv.. Även om en del av träningen är som "vanliga ridturer som vanligt"(dvs ca 2 timmar blandad terräng blandade gångarter).

Nu är det ju som jag skrev heller inte fråga om någon elitsatsning ;) men... man vill ju i alla fall att det ska bli så bra som möjligt ju! :)

Min valack (gått upp till 120) vill jag inte ha medryttare på. Detta för att han är lite knepig att rida. Men en i stallets dotter klarar av honom och brukar låna honom någon gång i bland. Henne har jag lovat att on ska få tävla hoppning och dressyr ifall hon vill och tränar lite. tyvärr kan hon inte komma till stallet så ofta.

Mitt sto (ska starta i år) har jag medryttare på. En tjej som kommer en gång i veckan. än så länge rider hon inte själv. Hon är för osäker i sin ridning och vågar knappt galoppera. Men mitt sto är en snäll dam.
Så när hon kommer och rider, ja, då har jag redan bestämt vad vi ska göra. Jag rider alltid med henne.
Hon betalar inget. Inte heller mockar hon eller liknade.
Däremot hjälper hon till ibland, med att fixa vatten osv.
Jag är glad att få lite avlastning i ridningen. Plus att jag sen får sällskap på långturer!

Ja har man två hästar är det ju bra att ha medryttare så man kan träna båda samtidigt..! Framförallt är man med och övervakar...:p

Hej!

Jag är medryttare på två distanshästar, det funkar alldeles utmärkt. Det är till och med så att vi är tre medryttare, jag rider vissa dagar med den ena och den andre rider tillsammans med en av ägarna en dag.
Jag tränar själv distans men har inte kommit så långt men det kanske har underlättat. Jag får tävla om ena hästen är ledig inför tävling annars är vi hinknissar. Vi skriver upp vilken typ av träning vi genomfört, medelhastighet och sträcka. Vi diskuterar vad som behöver tränas och hur vi skall gå tillväga, ägaren bestämmer och vi utför. Jag betalar ingenting mer än mina tävlingsavgifter och bensinkostnad till och från stallet, det är en bit. Jag ser till utfodring och annat som behövs när ägarna har semester, de anser att det är betalning nog. Detta arrangemang funkar alldeles utmärkt, vi har fått klara besked från början men har ändå stort ansvar för vår egen träning med hästarna.

Rider ägaren inte själv alls...? ;) Jag kan ju sätta mitt träningsschema i händerna på dig då så kan du komma förbi här också :p

Betalar du henne timpeng under tävlingen med? ;)

Hälsning Maja

Det skulle ju vara det ultimata ju :D ! Vet man att hästen jobbar rätt och allt... är väl det jag är orolig för vad det gäller medryttaren. Jag vet att hon är duktig och gör sitt bästa och tycker jättemycket om hästen!! Men... tänk om hon själv är sned i kroppen eller gör något konstigt och så blir det skador och.. och.. och... :crazy: är säkert bara fånig:smirk: men det är jättesvårt tycker jag!

Alla har vi våra avigheter på hästryggen. Välj en som är någorlunda rak och balanserad, så kanske era skavanker väger ut varandra. ;)

Hälsning Maja

Jag är medryttare på en distanshäst, till en början tränade jag hoppning och även tävlade på den. Ägarn tyckte det var bra med variation.

När det gäller distansträningen, så lämnar jag det hel och hållet till ägarn, för det är ju ändå hon som ska tävla i den grenen.
Självklart så hjälper jag henne på tävlingarna, har tom köpt ett pulshandtag, för att det ska bli enklare vid grindarna.

:cool:

Inte mycket, nej. De lider av tidsbrist vilket vi också gör men det funkar superbra på detta sättet. Hästarna är i god kondition och får mycket varierad träning. Trots att ingen har tid med regelbundenhet.
Det är lite långt mellan Skåne och Upplands Väsby annars kanske jag stått i dörren.:)

Jag har försökt att bli medryttare till en distanshäst, och då en arab då den rasen passar mig väldigt bra, under en längre tid men det är verkligen lättare sagt än gjort. Många andra hästägare som önskar en medryttare annonserar, men en distansryttare som annonserar har jag iaf aldrig "upptäckt". Det är synd....Någon som har ett tips på var man kan finna en pålle?

Hej!

Jag svarade på en förfärlig massa annonser men så fort jag nämnde distans så fick jag svar: Tack för visat intresse men jag tror inte du passar. Då var jag ändå noga med att förklara att jag inte krävde att få träna deras hästar till distans utan det handlade mer om uteritter. När jag sedan hittade denna annonsen tänkte jag först inte svara eftersom jag ringt på så många andra. Men så tänkte jag som så, jag säger inget om distans jag nämner det inte ens. Tro det eller ej men mitt i samtalet säger ägaren att vi tävlar i distans. Gissa om jag blev glad! Allting löste sig till slut på bästa sätt. Jag hoppas att du har samma tur som jag.
Ett tips är annars att kontakta någon distansförening där du bor, kanske någon vill ha hjälp.
LYCKA TILL! Din medryttarhäst finns där någonstans!

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 087
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka