Medryttare se hit!

Madeleinestaaf

Trådstartare
Hej alla bukare!

Ni som är medryttare?
hur ser det ut hos er? Får ni göra det ni vill? hur ofta? pris?

kan vara kul att veta :)
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag har nyligen börjat på min medryttarhäst och ägaren till den hästen vill inte släppa ut mig själv ännu. Om jag ska rida själv (har inte blivit av än) så är det ridhus som gäller. Ska jag rida ut har jag sällskap antingen med ägaren eller med mamman till ägaren som också har häst i samma stall.

Är där 2 gånger i veckan just nu. Betalar inget, kanske blir att dela på skoningen i framtiden men ägaren är mest nöjd med att slippa åka till stallet ibland.
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag var och provred min nya medryttarhäst idag faktiskt! Klickade hur bra som helst både med häst och ägare.

Får, som jag uppfattade det, göra så gott som vad jag vill. Då enbart dressyrsadel finns så kan ju det där med hoppning bli lite svårt men det är ändå inget jag skulle göra utan att kolla noga med ägaren först.
Får rida ut om jag vill eller rida i ridhuset om jag känner för det.
Jag ansvarar för mockning, att fixa foder (vilket är 4 påsar hö och 2 hinkar betfor, inte så jobbigt) samt allmän skötsel av hästen och dess utrustning när jag är där.
Då jag bara har tid för en dag i veckan i dagsläget är det det som gäller. Ska betala 100kr/dag jag är där vilket jag anser är ett skäligt pris för en så trevlig häst samt så få sysslor + tillgång till ridhus.. 13min med bil från mitt hem :)
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag var och provred min nya medryttarhäst idag faktiskt! Klickade hur bra som helst både med häst och ägare.

Får, som jag uppfattade det, göra så gott som vad jag vill. Då enbart dressyrsadel finns så kan ju det där med hoppning bli lite svårt men det är ändå inget jag skulle göra utan att kolla noga med ägaren först.
Får rida ut om jag vill eller rida i ridhuset om jag känner för det.
Jag ansvarar för mockning, att fixa foder (vilket är 4 påsar hö och 2 hinkar betfor, inte så jobbigt) samt allmän skötsel av hästen och dess utrustning när jag är där.
Då jag bara har tid för en dag i veckan i dagsläget är det det som gäller. Ska betala 100kr/dag jag är där vilket jag anser är ett skäligt pris för en så trevlig häst samt så få sysslor + tillgång till ridhus.. 13min med bil från mitt hem :)

Vad kul att det klickade så bra! , ja det är ju skönt att klicka med ägaren med, såklart :P det låter ju helt underbart! :D vad är det för liten typ? :P

jag själv är medryttare jag med, och jag får precis som du göra det jag vill. hoppa,dressyr, uteritt, ja allt :P han är något speciell så känns super bra att hästen och jag kommer överenns så pass bra som vi gör, och då ägaren är så nöjd är det ju ännu roligare :P
 
Sv: Medryttare se hit!

Liten och liten skulle jag inte kalla honom :3 175cm i mkh, varmblod som gått på travet (slutade när han fick för sig att staketet på banan var ett hinder >.<) men som blivit omskolad ordentligt. Kändes inte alls som en travare på något sätt i ridningen :)
Vad är det för pålle du rider?

Ja det är ju alltid det där som är knepigt med att vara medryttare. Man ska inte bara fungera med hästen, man ska fungera med ägaren också :P Därför är det så sjukt skönt när allt bara faller på plats och det känns sådär riktigt bra! :D
 
Sv: Medryttare se hit!

ne man ska inte underskatta travare som alla gör :/ har själv ägt en, som var en riktig klippa i hoppning! :)

Ett fullblod, 179cm i mkh, MKT häst kan man säga :) stark är han med, måste verkligen jobba varje pass :P
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag är medryttare/stalltjej hos en som har 6 st hästar men det är främst en av dom jag rider. Jag betalar 500 kr i månaden och får i princip rida hur mycket eller hur lite jag vill. Hjälper till med stallsysslor så mycket jag vill och orkar. Får både rida i paddock och ut i skogen.
Det är väldigt fritt alltså vilket passar mig utmärkt. :)
 
Sv: Medryttare se hit!

Det är ett sto, ganska grov, ca 165 cm i mankhöjd. Väldigt trevlig men känslig för hjälper, så jag lär mig alla fall att sitta still och inte göra saker i onödan ;)

Gör också stallsysslor när jag är där, mockning, göra i ordning foder mm.
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag rekommenderar Medryttartråden i Gnägg-forumet för att komma i kontakt med fler :)
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag provred min nya pålle i Onsdags, klickade direkt. Var precis en sådan häst jag letar efter, en som kan hjälpa mig tillbaka till säkerheten i ridningen igen :love:

21 årig dressyrvalack, tränas av ägaren ca 2 dagar i veckan. Rids och tränas fullt ut, tävlas dock inte längre. Hur fräsch och fin som helst. Kan lära mig jätte mycket.

Får väl göra nästan vad jag vill, har dock inte intresse för träning/tävling. Det får ägaren sköta. Hoppning vet jag inte hur det är med, inte frågat då jag inte vill hoppa. Men skulle tro att han inte hoppas pga sin ålder eller något.

Vi har arbetat fram att jag mockar åt hennes hästar ( 4 av totalt 7 hästar i stallet) de dagar jag är där. Annars hade det kostat mig 600 kr för 2 dagar/veckan. =)
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag är medryttare och rider 2 ggr i veckan. Varierar arbetet, rider 1 dressyrpass + 1 annan träning (t.ex. uteritt, tömkörning, hoppning mm). Får träna och tävla. Tävlar främst inom dressyr (lätt nivå) ca 4-6 ggr om året. Betalar ingenting, men har stalltjänst de dagar jag rider. Ibland bidrar jag till lite utrustning, men det är inget krav från ägarens sida.
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag får göra precis hur jag vill. Det är bara jag som rider hästen (då hon inte har tid och bara rider sin tävlingshäst). Så jag brukar rida 4-6 gånger i veckan. Jag får även tävla och träna för tränare (som hon betalar för). Jag betalar ingenting.
 
Sv: Medryttare se hit!

Medryttare på ett varmblod i 12-års åldern, helt ok i utbildningen från början men har haft otur med skador så är mycket uppbygning nu men det går hur bra som helst.
Betalar ingenting, tar istället 5 stallpass månad. Gör väl som jag vill (så länge det inte skadar hästen men jag antar det är underförstått), mockar, fixar hö och bär vatten på mina två dagar i veckan.
Rider mestadels i ridhus då han är svår att rida ut själv på och jag tänker inte utmana ödet;)

Det bästa är dock att jag och ägaren kommer väldigt bra överens och att hästen är hur go som helst och det alltid är roligt att åka dit.
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag var och provred en pålle förra veckan, som jag ska bli medryttare på.
En helt underbart fin f.d travare som är grundutbildad, det kändes som att vi kom riktigt bra överens!
Det kommer och bli 2-3 ggr / vecka, och behöver inte betala för det.
Däremot kommer jag nog och bidra med lite utrustning och så, som en gest!
:D
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag har haft riktig tur när jag hittade min nuvarande medryttarhäst. Det är ett halvblod i tioårsåldern, hon tränas på MSV-nivå i dressyr men är inte helt lätt. Ägaren har tidigare ridit hästen i min ridgrupp och vi tränar för samma tränare så det gick genom kontakter. Jag rider två gånger i veckan, hoppträning en av dagarna och den andra dagen beror på vad hästen gjort dagarna innan. Tränar dressyr för tränare 1-2 ggr/mån, rider själv i ridhus/paddock/äng eller rider ut. Betalar träningarna men ingenting för att rida. Mockar, fixar foder och städar månadens städområde (stallkök/sadelkammare/foderkammare). När det inte är snö ska hagen mockas en gång/vecka.
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag børjade før ca 1 mån sedan på prov på en ny hæst som førhoppningsvis ska bli min nya medis, en bruksnordis på 13 år, 163 och valack. Han testar mig før fullt just nu både från marken och på ryggen, har redan åkt av 2 ggr :rofl: Så vi ska backa bandet lite, ska rida ut med ægaren ett tag framøver tills han kænner sig tryggare med mig.

Jag ær før nærvarande riktigt bortskæmd med "min" hæstægare - hon skjutsar mig till stallet och ær alltid med mig i stallet. Jag behøver bara mocka och rida. Jag får rida før trænare om jag vill, annars kan hon rida med mig på banan och hjælpa mig hitta knapparna på honom.

Jag betalar ingenting heller - något jag också alltid gjort som medryttare. Men om allting funkar och jag lær mig sitta kvar på honom nær han brallar ivæg :angel: så jag kan stanna hos honom, ska jag erbjuda mig sjælvmant att betala en slant før att bidra till hovslagare, foder eller om någon utrustning går sønder.

Han ær utbildad LA dressyr och typ LC hoppning - han får vældigt sællan hoppa før att han ær så tung, æven om han ælskar det :D
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare se hit!

Jag rider en häst två dagar i veckan. Betalar ingenting och får göra mest som jag vill med hästen. Jag brukar rida ut eftersom hästen ibland inte är helt säker att rida ut på, så ägaren rider aldrig ut på henne. Och eftersom jag vågar rida ut på henne så ser jag till att i alla fall ett av mina pass under veckan är ute.

Trivs jättebra med situationen, även om hästen är lite trist.
 
Sv: Medryttare se hit!

Jag rider två olika hästar,cirka 3 gånger i veckan!
Betalar ingenting men fixar allt i stallet (mocka box/hage,höpåsar,kraft,vatten).
Får i stort sett göra precis vad jag vill,men försöker variera träningen.
Träningar och tävling står jag själv för,vilket känns ganska självklart :)!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 877
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 017
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp