Medryttare/ridskola?

M

Minimera

Det här är mitt första inlägg här, så jag hoppas det hamnar rätt.

I alla fall rider jag i dagsläget på ridskola två gånger i veckan, ibland fler, samt jobbar i stallet som stallvärd. Min ordinarie grupp är egentligen lite för lätt för mig, vilket gör att jag ofta får rida de ”svårare” hästarna, sådana som t.ex. är omusklade och springer in i galoppen eller liknande. Rätt trist eftersom jag då inte kan fokusera så mycket på mig, utan måste bromsa hela tiden eftersom dessa hästar dessutom helst springer fort.
Jag rider också i en svårare grupp som betalning för att jag jobbar.

Nu har jag funderat på att bli medryttare, troligen istället för min ordinarie grupp. Nackdelarna blir ju då att jag inte får rida lika mycket för instruktör (även om jag fortsätter rida i den svåra gruppen) och att det är mycket längre, så på vintrar behöver jag skjuts och det blir ju också lite pengar det.
Jag måste också binda mig i ett år.

Så jag funderar lite, vad skulle ni ha gjort om ni hade det här valet? Medryttare är ungefär hälften så dyrt + lite bensin på vintrarna.
 
Sv: Medryttare/ridskola?

Givetvis ska du träna med din medryttarhäst! :)

Rid kvar på ridskolan en lektion/vecka och träna privat på medryttarhästen. Min medryttare tränar privat med min häst och det tycker jag är kalasbra. Då får du fortfarande rida olika hästar och komma din medryttarhäst närmre. Så hade jag gjort!
 
Sv: Medryttare/ridskola?

Håller helt med förregående talare, klart du ska vara kvar på ridskolan även om du är medryttare då får du ju förhoppningsvis det bästa av båda världar. Kanske du tom kan ha din medryttarhäst på lektionerna?
 
Sv: Medryttare/ridskola?

För tillfället har jag inte ens varit och provridit för någon medryttarhäst, tänkte bara förtydliga det. :)
Att rida medryttarhästen på lektion skulle vara väldigt bra, fast det blir såklart ganska långa skritt-turer då...
Men tack så mycket för era svar, det är ungefär de banorna jag varit inne på. Synd bara att man inte har föräldrar som tänker likadant ;)
 
Sv: Medryttare/ridskola?

hittar du en medryttarhäst med en bra ägare så kan du kanske få träna för privat tränare i medryttarhästens stall, ev då så kan du ju sluta på ridskolan och träna för privat tränare. blir ev billigare att träna en dag för tränare med medryttarhästen och en dag självständigt än att rida 2 dagar på ridskolan.
det är stor skillnad att rida på ridskola och för privat tränare, det är intensivare och helt fokuserat på dig och hästen vilket kanske gör att du bara behöver rida för tränaren varannan vecka och kanske kan rida med hjälp av ägaren eller nån annan duktig ryttare i stallet nån gång i veckan. det ger också mycket att rida utan tränare, man lär sig ställa krav på sin egna ridning och lär dig hitta hästen utan hjälp av tränaren.

innan så red jag en dag på ridskola, jobbade i tävlings stall och red till 2 hästar 4 dagar samt red min egna häst för stall ägaren en dag. insåg att jag inte lärde mig ngt av ridskolan längre och gick över till en privat instruktör med min egna häst och fortsatte rida tillridings hästarna för stallägaren.
hade tur att jobb stallet låg 2km från vår gård så kunde lätt cykla dit, utvecklade mycket under denna tiden då jag gick från att rida runt runt i ett ridhus till att träna mig själv och träna hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp