Medryttare på skadad häst? *spinoff*

Poxz

Trådstartare
Gör en liten spinoff på medryttartråden i.o.m. "Mathils" inlägg.

Jag var medryttare på en "avdankad" travare för ett antal år sedan och jag hann knappt rida henne alls innan hon blev halt. Ägaren blev i det närmaste förvånad när jag tog det för givet att jag skulle fortsätta ha "mina" dagar på henne (i det stallet hjälpte man till med insläpp och matningar också de dagarna man hade hästen enligt ett schema) och sköta om henne fast jag inte kunde rida. Stoet blev aldrig bra igen innan ägaren flyttade henne (ca 4 månader) men jag fortsatte i alla fall tills hon försvann. Den här hästen hade jag gratis, alltså jag betalade ingen medryttaravgift.

Nästa häst betalade jag 250 kr/månad på. Trivdes mycket bra med hästen och hade henne som "min egen" när ägaren var på semester. Denna häst var också skadad lite då och då, men eftersom jag tyckte så himla bra om henne så kändes det inte som det gjorde nåt att det "kostade mig" att sköta henne. 250 kr/månad är ju inte mycket pengar! Samma rutiner runtomkring som med förra hästen, alltså att alla i stallet hjälptes åt med utsläpp/insläpp och matning när det var ens tur.

Vad tycker ni? Vart går gränsen för hur mycket man vill betala för att ha hand om en skadad häst (om det nu finna nån gräns)? Hur tycker ni som hästägare att medryttaren ska agera i ett fall där hästen kanske blir långtidsskadad? Jag menar, bara för att det inte går att rida behöver ju hästen skötsel ändå. Skulle ni minska på "avgiften" om medryttaren betalar ganska mycket för hästen?

Lite nyfiken.

Sv: Medryttare på skadad häst? *spinoff*

Jag personligen tycker inte att man ska behöva betala något när man inte kan rida hästen. Det är ändå lite det som är syftet när man är medryttare tycker jag. Självklart är det kul att vara i stallet och pyssla om hästen osv också.

Jag var medryttare på en häst som blev ordentligt skadat (senskada) och då betalade jag ingenting under den tiden. Men jag var där och hjälpte till ändå och tog hand om honom "mina" dagar och bytte bandage osv.
Men det där är väl något man får komma överrens om, alla tycker nog olika.

När min häst stog (eller bara fick skrittas) ett tag förra våren så behövde inte medryttaren jag hade då betala något. Men hon var där ändå och skrittade ut honom.

Jag har en tjej som rider min häst en dag i veckan, men nu när han är skadad så fortsätter hon mocka och pyssla om han på sin dag. Hon betalar inte något annars heller.

Om hästen har något tillfälligt problem så är det lämpligt att fortsätta betala, men inte om det blir mer än någon enstaka vecka eller så, man betalar trots allt för ridningen inte för att vara hästskötare.

Är min medryttarhäst skadad en kortare period så fortsätter jag att betala mina 1200kr. Nu har han inte varit skadad under en längre tid, men jag och ägaren kom överens när jag började att jag inte skulle betala om han blev "långtidssjukskriven".

Jag tycker inte att man ska betala för att vara medryttare på en långtidsskadad häst. Det är ändå ridningen man får betala för.

Däremot så behöver ju hästägaren hjälp, både ekonomiskt och praktiskt, trots att hästen inte kan ridas. Tycker dock att man som hästägare få vara beredd att stå för det själv.

Har själv en häst som varit halt i tre månader och som nu precis har börjat sättas igång igen. Jag har ingen medryttare på min häst, för hon blev halt precis när jag hade börjat söka ny medryttare. Det har varit jobbigt ibland att ta hand om hästen 7 dagar i veckan, men jag tycker att det är något man måste ta med i beräkningen när man skaffar häst.

När jag hade medryttare så lev mitt sto konvalescent. Jag sa ju såklart till medryttaren att hon inte behövde betala, men hon tyckte hon skulle fortsätta betala eftersom det var ju citat 'inte någon ridmaskin, utan det var ju för henne värt en hel massa att få komma dit och pyssla etc med'. Hon betalade 100 kr/gång och hon var där en dag i veckan. Priset var uträknat på vad hästen kostade i stallhyra, försäkring och skoning utslaget per dag. Dvs 100 kr.

Hästen behagade bli dålig lagom till jul, och jag hade planerat att åka hem till jul och att medryttaren om hon ville skulle få ta flera dagar. Det ville hon ju, men så blev hästen dålig och istället för trevliga snöritter handlade det om att borsta, medicinera, tempa och blanda foder. Medryttaren ville iaf. Så kanon, jag åkte hem över julen.

Jag kommer tillbaka efter jul och hittar 700 kr i mitt skåp??? Visade sig att medryttaren ju hade haft henne den där veckan över jul och 7 dagar a 100 kr blir ju 700 kr extra :eek: Jag försökte förklara att jag absolut INTE ville ha betalt för de där dagarna, det var ju HOn som HJÄLPT mig så jag kunde åka hem och skulle ngn betala var det ju JAG, spec som hästen var konvalescent. Men medryttaren propsade på att jag skulle ha pengarna för det hade varit så myysigt så den där veckan osv. Jag tog då pengarna och köpte en ny ridhjälm åt medryttaren. Som hon gick tillbaka med till affären och bytte in mot ett täcke åt min häst..

Så, det finns medryttare från himlen med =)

Personligen tycker jag att är det korttidsskadad så bör medryttaren betala ändå, men är det över längre tid tycker jag man iaf ska sänka priset. Handlar det om att medryttaren medicinerar eller på annat sätt gör saker som de facto UNDERLÄTTAR för hästägaren tycker jag inte emdryttaren ska betala alls.

Japps, jag saknar min medryttare, hon var helt enkelt BÄST!

Jag blev avgiftsbefriad när den hästen jag red blev långtidsjuk. Ägaren ansåg att jag bara underlättade för dom när jag tog hand om deras sjukling och jag gjorde det gladeligen, sjukdom ingår liksom i paketet, även hos medryttaren. Jag hade kunnat tänka mig och betala om jag betalade för ekonomisk underlättning men just detta fallet var det inte så, jag tackade och tog emot :smirk:

Nu har jag i och för sig inte betalat något för mina medryttarhästar men i alla fall.

Min förra medryttarhäst var avställd 2 veckor under betet i fjol sommar pga av hälta. Då var det enda jag behövde göra att åka dit och kolla till dem under betet så att det fanns vatten och ingen var skadad.

Min nuvarande medryttarhäst är som sagt skadad för tillfället och honom kom jag aldrig att rida ordentligt innan han blev avställd utan hann bara provrida.

Hade varit så att vi kommit igång med rutiner att jag tar vissa dagar och så hade jag gjort det även när han är skadad.

Tänker ställa upp när han ska skrittas igång också om ägaren vill det.

*knapplån*
min medryttare betalade aldrig något då det var tiden som räknades för min del, inte det ekonomiska. Har ju eget, om än litet, stall så kostnaden dras ner lite. Nu är min medryttare på island och jobbar så jag har ingen som hjälper mig med gumsan, lite trist då hon får ridas på mer ordentligt nu i uppträningen, tidigare skrittades hon och medryttaren var lika glad ändå. JAG SAKNAR HENNE. Hon har varit hos mig i 7 år och gjort precis som hon velat på hennes dagar, ställt upp med extremt kort varsel, varit en guldklimp helt enkelt. Hoppas att hon fortfarande är intresserad i juni när hon återvänder.
Mitt problem är att hitta en bra medryttare som kan tänka sig att åka de 4-5 milen från Östersund,närmsta tätorten, men jag är rädd att jag får klara mig själv nu framöver.

Om hästen har varit skadad en kort tid har medryttaren betalat ändå. Vid längre vila och igångsättning tycker jag inte att det är rätt att ta betalt, men medrytten hjälpte till med skötsel m m enligt de vanliga rutinerna. Jag har inte tagit extra betalt om medryttaren har haft fler dagar pga jag har varit sjuk eller bortrest. Och, nej någon så generös medryttare som Alexandras har jag inte haft. På vilket träd växer det sådana?

jepp är det en kortare tid/övergående skada skulel jag givetvis betala och ta mina skötdagar.(man brukar ju även ha uppsägningstide)
Som sagt - det är inegn RIDMASKIN. Och att vara medryttare ger möjligheten att prova på hur det är att ha egenhäst - utan det yttersta ansvaret.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 044
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar