Medryttare för första gången!

C

CCorneliaa

Ska nu för första gången skaffa en medryttare till min d-ponny Hamlet. Har ingen aning om hur man ska göra när de ska komma och provrida så vill gärna ha lite tips på allt möjligt. :laugh:
Har också hört om flera som fått medryttare som sedan gjort en massa saker med hästarna som de inte får. typ hoppat osv. Det är jag jätterädd för att få eftersom att Hamlet nu är igång sättning efter en kotledsinflammation och ändast får skrittas i 2 veckor (jag kommer att börja trava honom men det vill jag inte att medryttaren ska i början då hon kommer vara super pigg).

Så nu får ni skriva alla tips ni har om att skaffa medryttare, vad man ska tänka på osv.:bow:

Sv: Medryttare för första gången!

Jag har vid tidigare tillfällen haft medryttare.

Vid provridning har jag visat hästen för den som är intresserad innan personen får provrida.

Innan har jag berättat om min häst, lite om mig och vad exakt jag är ute efter med en medryttare. Jag har vid samma tillfälle förvissat mig om vad det är för slags person som är intresserad. Hon har fått berättat vad hon är ute efter. Vad hon har för mål med sitt hästintresse. Osv.. Viktigt att våra önskemål matchar, så båda blir nöjda med medryttarskapet.

Har det varit flera personer som varit intresserade har alla fått kommit ut och provridit.

När jag väl bestämmt mig för någon så har personen fått komma ut flergånger. Beroende på vad det är för häst ( alla är ju inte okomplicerade och lättridna ) så har hon fått rida under min uppsyn till att börja med. När vi lärt känna varandra hyffsat och jag ser att det fungerar samt fått ett förtroende så har jag lämnat över mer ansvar och tillträde till självständig ridning.

Okej!
Det som kommer bli lite problem med är att Hamlet just nu bara får skrittas, och i skritten är han väldigt seg och slö medans han blir otroligt pigg och framåt i gallopen och traven. Så det blir kanske lite svårt för den som ska provrida att bedöma hur han är när han bara får skrittas på långa tyglar på rakt spår de närmaste veckorna.
Men jag får väl förklara hur han är och hoppas på att de tror mig när jag säger att han är pigg när man ridit ett tag.;)

En fråga till som jag glömt!
Ska man skriva något kontrakt?

skulle det inte vara en bra idé att vänta tills han är lite mer igångsatt?
det handlar ju bara om ett par veckor.

skriva ett kontrakt tycker jag du ska göra om det känns tryggast för dig.

hoppas du hittar en bra medryttare nu! välj med omsorg...;)

Om du har tänkt dig att ta betalt tycker jag absolut att du skall skriva kontrakt. Känns mest seriöst för den som är medryttare tycker jag.

Anledningen till varför jag anser att kontrakt är extra viktigt när man har pengar inblandat är att man då moraliskt (tycker jag ) sålt vissa rättigheter till medryttaren. Man har rätt till det man betalat för ... Synen på vad man betalat för kan skillja sig osv... Finns helt enkelt mer att diskutera och vara oeniga om när båda anses ha rättigheter. Tar man inte betalt så har hästägaren full bestämmande rätt och medryttaren har inte rätt att ställa några direkta krav. Så ser jag på det. Men visst, man kan ju som hästägare vilja ha någon trygghet om man är beroende av hjälp med hästen. Och därför då ha ett kontrakt med uppsägnings tid.

Sen ställer jag mig också frågan varför du inte väntar tills hästen är igångsatt och att ridningen flyter på bra ? Känns lättare att hitta nån, där man ser att det funkar när hästen är igång.

Skriv kontrakt !
Medryttaren kan vara hur gullig och snäll som helst , MEN problem kan uppstå och då är det bra att ha allt på papper.
Det du kan ha med är ju vad medryttaren får , eller inte får/bör göra och vad som händer om medryttaren överträder detta . Hur mycket medryttaren ska betala . Ska medryttaren betala om hästen blir sjuk osv .

Till alla er som säger att jag ska vänta tills han är igångsatt:
Har redan satt ut annons och det är många som tycker det är en bra idé att börja med att skritta och trava lite för att lära känna hästen. Jag vill också ha en medryttare nu och inte senare. ;)

vill du ha en eller behöver du ha en nu? vågar du lita till 110% att inte medryttaren travar/galopperar för tidit eller för mycket eller liknande? rider i dålig form osv? speciellt med kotledsinflammation så behöver ju hästen faktikst bli riden bra för att kunna hålla...klart de beror på lite anledningen till varför hästen fick de men endå.

om ja va du hade jag väntat sålänge de gick tills hästen va igång såpass att inte hästen skadas av att bli riden av någon som kanske rider fel eller för mycket o så.

sen är kontrakt en självklarhet för mej om ja skulle ha en medryttare.

Håller helt med, det kan ju bli så att de inte bryr sig om att din häst är just igångsätt. Hade då inte släppt iväg hästen ännu till ngn.

Jag har en annons ute på min, kan ju säga att det är få som mailar mig pga att jag skrev att jag är krävande att man sköter sig med hästen och allt som hör till. Jag måste kunna lita på att de som kommer verkligen är bra, och inte sabbar.

Det kommer en tjej på måndag, vi har mailat och pratat i tele och tror att denna är great. :) Hoppas det ska nu klicka!

Hej igen!
Han ska nu ändas skrittas på lång tygel ut i skogen och det är medryttare som är intresserade av detta som svarar. Så det är ingen speciell form som krävs. Sedan när han blir bättre så är det även då endast en medryttare som rider honom lite lätt, typ motionerar som jag söker.
Självklart är jag väldigt mån om att Hamlet blir frisk och sätts igång ordentligt. Jag kommer vara med åtminstone de första 3 gångerna (3 veckor alltså) för att försäkra mig om hur det går och efter det så ska han vara i stort sett frisk och kunnas ridas normalt så det tror jag inte är någon större fara. ;)

Både vill och behöver en medryttare nu eftersom att jag ska vara borta ganska mycket i sommar och han ändå behöver ut och skrittas lite. Han går på grönbete så det gör inget om han står några dagar eller så, men inte för länge bara så att han hålls igång.

Jag har aldrig varit med om detta (har ju inte haft medryttare heller) men är det vanligt att det finns medryttare som kommer ut, är jätte trevliga men sedan kanske som ni säger galloperar och sånt fast han inte är frisk?

Bäst vore det ju om man hittade en medryttare som man känner och jag frågar runt bland en massa kompisar för att se om de känner någon, för det verka ju helt klart säkrast. :laugh:

Vill också försäkra mig om att ni inte tror att jag blir arg på er för att ni varnar tipsar mm. Jag är glad för alla tips och råd eftersom att jag är helt grön på området skaffa medryttare ;)

Senast ändrad av en moderator:

Håller helt med, det kan ju bli så att de inte bryr sig om att din häst är just igångsätt. Hade då inte släppt iväg hästen ännu till ngn.

Jag har en annons ute på min, kan ju säga att det är få som mailar mig pga att jag skrev att jag är krävande att man sköter sig med hästen och allt som hör till. Jag måste kunna lita på att de som kommer verkligen är bra, och inte sabbar.

Det kommer en tjej på måndag, vi har mailat och pratat i tele och tror att denna är great. :) Hoppas det ska nu klicka!

Har också skrivit att han är väldigt krävande och svår. Men eftersom att han ser väldigt lugn och snäll ut på de flesta bilder och är kraftig, vilket många förknippar med lugn så är det många som svarar som inte förstår hur svårt det kan vara att hantera honom.
T.ex mammor till 11-12 åringar som är 150 cm långa och väger 45 kg.:confused:
Det skulle ju aldrig ha en chans att ens säga till honom om han gör något.

Hej!

Ett bra tips är att gå via kontakter. Din/dina tränare t e x? Tränare brukar ha ett stort kontaktnät och kan lägga ut krokar hos t e x ridlärare som kan tipsa om ansvarsfulla elever som skulle kunna passa. Det är ett vanligt och ganska bra sätt att få bra kandidater till medryttare.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar