Medryttare efter 7 år?

L

Lotten_Sthlm

Är otroligt sugen på att ta upp ridningen efter ett uppehåll på ca 7 år.
Tidigare red jag på ridskola i 12 år och hade hand om en släktings två hästar en hel del.
Hennes stod i ett privatstall så där ingick ju allt stallgöra man kan tänka sig, så stallvana har jag ju.
Ena hästen där var en 5åring med ganska mycket nerver och den andra en välutbildad dressyrhäst så erfarenhetsmässigt känner jag mig helt okej, men det var ju 7 år sen? Har jag glömt allt?? Är ridning som att cykla??

Grejjen är den att jag vill ju verkligen börja rida igen men är totalt osugen på en ridskola, när man varit medryttare så är det ju inte speciellt kul med ridskolehästar som vevar runt i paddocken hela dagarna , med 20 olika ryttare som drar i dem.

Samtidigt känner jag mig ju lite ringrostig efter ett sånt långt uppehåll och det är ju ett stort ansvar att helt plötsligt ansvara för en häst flera dagar i veckan. Jag vet inte om jag skulle mig supersäker med att tex rida ut i skogen ensam i nuläget. Herregud tänk om jag tappar bort hästen i skogen eller nåt :laugh:

Drömscenariot vore ju att hitta nån som har flera hästar och som behöver avlastning när de själva är i stallet så att jag får sällskap första halvåret eller så iaf, men det är ju praktiskt taget omöjligt att hitta en medryttarhäst med sånna krav gissar jag.

Så vad ska jag göra? Ska jag ta ett halvår på en ridskola eller försöka hitta en trygg medryttarhäst?
Hur skulle ni som hästägare känna för en medryttare som inte ridit regelbundet på 7 år?

Sv: Medryttare efter 7 år?

Jag tycker du ska se sig om efter någon kurs för vuxna nu under sommaren på en ridskola eller annan arrangerad verksamhet. Det finns ridskolor nu som är inriktade enbart på vuxna med lite mer erfarenhet där hästarna är lite mer välridna än på andra ställen.

Sedan när du liksom kommit i fas igen tror jag du kommer känna dig bekvämare med en medryttarhäst.

Jag hade börjat leta efter en lugn och trygg medryttarhäst så du kommer igång igen, och sedan om du vill ha någon mer "vild" leta efter ny medryttarhäst.

Som hästägare är ett uppehåll på 7år inget problem så länge man är ärlig och säger som det är. Att man haft långt uppehåll och känner sig lite ringrostig och vill gärna ha sällskap och ta det lugnt i början....

lycka till! hoppas det löser sig.

Hästar är underbara!:bump:

hej
jag skulle heldre vilja ha en sådan som dej som medryttare, då kan man vara med i början, visa hur min häst funkar. och att det efterföljs.
jag tror man är mer ödmjuk i din sits och mer villig att lyssna.

för mej som har en häst jag knappt kan inverka med i handen ( iof har jag aldrig behövt rida med handen på någon av mina hästar, är lite allergisk mod det) men i dagens läge kan jag inte ha någon som sitter o motarbetar mej genom att sitta o dra o slita i hästen.

har haft annons ute o ett par olika som provridit. man förklarar att denna hästen är super mjuk i munnen och så måste han förbli. han får inte gå o kröka i hop nacken utan ska jobba sig ner i form ( han är dessutom väldigt lätt att jobba i hop) ååh vad trevligt säger alla .

sedan ska man provrida, det första som händer är att man ska knöckla i hop honom, helst ska han få wiplash skador av att kasta huvudet i sidled, så man kan känna hur mjuk han är. eller så skaman sitta o leka med bettet för det har man lärt sig o vill gärna övertyga mej om att så ska man rida.

min häst hatar att bli dragen i munnen och blir helt skänkeldöd när man sitter i rider med cykelstyre fattning. och de flesta vet hur duktiga de är som ryttare har sådan erfarenhet mm så de vill inte lyssna på vare sig häst eller ägare.

behöver jag säga att jag lagt ner medryttar planerna..

så jag tror nog att fler än jag skulle uppskatta en person som säger jag e ringrostig men berädd att lyssna, jag vill gärna att vi rider ut tillsammans, eller att du ger mej lite lektioner på din häst.
tyvärr växer inte de på träd. min ena assistent hörde ena tjejen prata i telefonen när hon provridit min häst. himla petig kärring man får inte rida lixom, men det kan man ju göra sen, det vet ju inte hon, hästen är ju fin o kan en del. men den behöver lära sig lite, jag fixar det senare.
för mej känns det inte värt det, att ha en medryttare som ska köra sitt race förvirra hästen och kanske göra att han inte lyder mina ynkliga små hjälper längre...

så var ärlig sätt ut en annons berätta det du berättade här, finns säker någon som nappar, som tycker att det är kalas med en medryttare som vill lära sig ordentligt.

lycka till

Alla söker inte medryttare för att de inte har tid eller råd att ha hästen själv.
Jag tex söker medryttare för att jag är handikappad, lämnar inte min älskade häst och medryttare ensamma.
Vi sköter min häst tillsammans, h-n får hjälpa mig att spänna för vagnen och om det finns intresse väldigt gärna följa med på körturen också.
Som tack för hjälpen får h-n rida en väldigt trevlig häst.
Beroende på hur duktig man är på att rida, så blir det antingen "lektion" för mig i paddock eller också uteritt tillsammans med andra eller ensam, vilket som passar bäst den dagen.
Eftersom jag är med hela tiden, så spelar inte ålder och kunskap så stor roll, fast eftersom jag närmar mig 60 med alltför raska steg, så hade det varit extra trevligt med en äldre person.
Jag har dock haft en 11-årig medhjälpare och det gick hur bra som helst.
Så ålder/kunskap har för mig ingen stor betydelse.

Börja rida på ridskola en termin eller så för att komma igång igen.

Jag gjorde själv ett uppehåll på 14 år och när jag började uppstod såna problem som hur hårt kan man borsta och hur långa läder ska man ha;)
Det tog någon månad att hitta tillbaka till handlaget och sen fem år tillbaka äger jag älsklingshästen från ridskolan.

Uppdatering

Nu har jag iaf bestämt mig för att ta en termin på ridskola och kombinera med lite privatlektioner för att komma igång igen!
Ska även försöka hitta nån form av 'intensivkurs' nu i sommar tänkte jag.
Sen kommer jag nog ändå försöka hitta någon som behöver en medryttare men som själv har möjlighet att hålla lite lektioner och kan vara med i stallet i början.
Tror det känns som en bra plan för mig iaf. :)

Tack så jättemkt för alla svar! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 488
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 151
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 913
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar