Medryttare -att tänka på

Sv: Medryttare -att tänka på

Jag har varit medryttare och fick då en lista på rutiner kring hästen, dvs. allt med mat, täcken, persedelvård etc. Jag tyckte att det var jätteskönt att få veta vad hästägaren förväntade sig. I just det fallet så hade jag ridit i samma stall i flera år och kände stallägaren, så jag behövde inte precis några instruktioner om rutinerna i stallet. Men hade jag behövt det så hade jag tacksamt tagit emot det. Saker som man som medryttare kan vara intresserad av är t.ex. tider för in- och utsläpp och tider för fodringarna.

Nu är jag själv hästägare och har hjälp en gång i veckan samt mera när jag är bortrest eller liknande. Jag litar till 100 % på medryttaren som är en vuxen, ansvarsfull person med stor erfarenhet av hästar. Hittills har det inte varit några som helst problem. När vi köpte en ny sadel skrev jag ett vänligt mejl där jag sade att jag gärna vill att den ska torkas av efter varje användning för hållbarhetens skull. Detta gjorde jag mest eftersom jag vet att alla har olika uppfattning om det där med rengöring. Vi har inte skrivit något avtal om medrytteriet.

Jag tror att det viktigaste är att hitta rätt person och att man tydligt kommunicerar sina förväntningar. Det är bara onödigt att gå och reta sig på sådant som bara beror på missförstånd och otydlighet. Om man behöver tala om för medryttaren att hen ska vara försiktig med ens häst och grejer, så har man valt fel medryttare. Sådant måste vara självklart för den som rider andras hästar.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Känns som om du medvetet misstolkar mig nu.. :cool:
Då medryttarens agerande i stallet är mitt ansvar är det viktigt att denne känner till våra rutiner.T ex sopar upp, ger hästarna hö om man lämnar sist och släcker. Inte kul för någon om detta missas. Att medryttaren uppför sig som folk är ett krav som för den stora majoriteten inte behöver stå på en lapp- eller?

Varför skulle jag MEDVETET misstolka? Vad har jag för vinst i det?

Tråden handlar väl ändå om vad du behöver tänka på? Jag har sagt min syn på det hela utifrån hur jag funkar. Någon annan syn kan jag inte berätta om.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Kommunikation, som många redan nämnt, är superviktigt. För mig skulle det kännas väldigt konstigt att vara medryttare om ägaren inte pratade med mig alls och i princip struntade i vad jag hade att säga :crazy:
En riddagbok är väl standard för medryttare nu för tiden och ett mycket bra sätt för dig som ägare att hålla koll på hur det går utan att behöva höra av dig efter varje gång och fråga hur det gick.

Var noga med att informera om hur DU ser på sår och dylikt samt hur dessa ska behandlas, om något sådant skulle hända.
Se till att hon vet i vilka situationer du vill att hon ska kontakta dig samt i vilka situationer hon får ta ansvaret och fatta beslut.

Förklara hur du ser på skötseln av din häst samt hur du hanterar olika situationer så att inte du t.ex. tycker att det är okej att hästen gör en sak medan medryttaren inte tycker att det är ok och tillrättavisar hästen för det.
(Hästen lär ju se ut såhär ungefär efter ett tag -> :confused:)

Gå igenom skötsel av all utrustning samt vilket täcke som ska på när etc. Det kan ses som självklara saker men det är bättre att vara överdrivet noggrann med sådant än att hoppas på att det blir rätt.

Se till att hon har koll på stallets rutiner och var man kan hitta allt som kan tänkas behövas.
Var gärna med dom första vändorna i stallet så att hon har dig som direkt stöd om hon skulle undra något. Då får du dessutom en chans att se hur hon hanterar saker och ting.

Det var allt jag kunde komma på just nu, hoppas det hjälpte lite iaf :p
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Jättetrist att hon skadade sig, men jisses! :eek: Snacka om att ha det bra!!! :bow:Tänk om min tränare red min häst så... *suckar drömmande..*

:banana: (den fick vara med bara för att en är så söt... )

Ja klart det är guld - inne på 4 året nu är tacksam varje dag :)
Men har ju mer att göra med henne som person , bortsett från hur stor fördel det är att träna för ngn som själv rider och känner hästen !
Jag ville inte direkt gå in på just att det råkar vara det upplägget i sig , För det har egentligen inget med medryttarskapet i sig att göra , poängen är att rätt person är nyckeln och många såna duktiga personer finns !

Hon rider för sin egen avkopplings skull och rekreation och för att behålla ridkänslan och den kunskap hon har i sig . Utöver det tränar hon oss och är fantastisk som tränare ! Rider 1 g per vecka och höst-vinter-tidig vår trimmar hon som komplement när hon rider , övriga årstiden rider hon ut och tränar oss en gång /vecka fortfarande , alternativt lite mer om det r ngn kurs eller nåt i övrigt .

Summa summarum så skit i just det unika upplägget för min del som lär vara unikt så jag vill inte delta i tråden som om det upplägget är anledning till varför jag skriver som jag gör till TS ang medryttare för det finns så många guldkorn överallt och skiten man hör handlar främst om dålig rekrytering osv .
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare -att tänka på

Kl
Tack för alla konstruktiva tips o för att ni delar erfarenheter. Idag kommer medryttaren att få vara med mig i stallet och få rida ut en sväng. Hon har redan ridit i ridhuset.
Det blir ingen dagbok, känns lite överambitiöst och tidskrävande när man "bara vill hem". Däremot blir det hoppträning en dag och uteritt en dag. Jag hoppas att allt går vägen:)
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Både haft egen häst och varit medryttare.

Som flera andra skrivit är det viktigaste att man är tydlig, slipper bli missförstånd och irritationsmoment. :)

Tkr det är bra att gå igenom det mesta så grundligt som möjligt, hur det ska mockas (bädd, halvbädd osv), hur utrustningen ska skötas, ska sadel och träns putsas, benskydd spolas av. Vart alla grejjerna finns osv.
Bättre att gå igenom för mkt tkr jag iaf :)
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Det där med självrisken skulle jag ställt mig skeptisk till som medryttare, ffa om man "måste" hoppträna. Jag hade en medryttarhäst som hamnade på Ultuna pga min försiktighet en gång, red över ett snöigt fält och tänkte galoppera men valde att skritta varvid hästen trampade in en frusen halvmjuk pinne i hoven.. Sånt kan man aldrig gardera sig mot.

Annars tror jag det är viktigt med en dialog som sagt- hur ska utrustningen vara rengjord, boxen mockad etc. På min förra medryttarhäst (innan jag skaffade egen igen) lämnade jag alltid rengjort om ägaren hade nästa dag, hade jag själv kanske jag slarvade lite mer eftersom jag själv fick fixa innan nästa ridpass.

Jag har ridit andras hästar ganska mkt genom åren (både som medryttare, hopp och utepilot och haft som nästan egen) och det som varit det allra viktigaste är en dialog. Sen har det alltid varit självklart för mig , kanske för att jag haft egen häst större delen av livet att man är rädd om andras hästar.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Men vad bör jag tänka på att klargöra med min medryttare för att kringgå de problem som ofta kan uppstå då fler än en grejar med ens häst?? Och vilka är de problemen?

Kan jag kräva att hon står för självrisk om hästen skadar sig när hon rider?

Tycker att viktig kommunikation är mega viktigt, jag blev glad en dag när jag kom upp som hyfsad ny medryttare till nuvarande hästen och ägaren hade gjort en påminnelse lista på vad jag skulle tänka på nu i mugg tider. Hur hon brukar göra tex.

Jag tycker en lista på vad som ska göras är bra, speciellt när man är ny och lite nervös första gångerna man är själv i stallet, fram för allt så man inte glömmer någon sak. Inte alltid man har samma rutiner före/efter ridning.
Som en liten påminnelse på vad som ska göras, inte för att vara elak utan för att påminna medryttaren om vad som ska göras.

Tex "min" häst, fått lite halvdåliga instruktioner så har fått fråga en del onödigt, så som vad är ok för utrustning att använda för mig som medryttare. Jag och andra medryttaren fått olika instruktioner ang sadlarna, jag hade inte fått några och hon hade fått när hon fick använda vilka sadlar.

Så viktig kommunikation är viktigt!

Säg vilken utrustning hon får använda och när
En dagbok, där man skriver hur/när/vart ni ridit så hästen får det så varierat som möjligt
Stallrutiner, in/utsläpp och fodringstider så man inte krockar ridningen med det
Paddock + ridhus tider, när får man rida, hur får man rida?
Stängda tider i stallet?
Några speciella vägar runt om stallet man absolut inte får rida på? Gå igenom fälten framför allt.
ect
Kan tänkas mycket, men hellre för mycket genomgång än för lite som jag fick tycker jag. :)

Lycka till och hoppas du fått tag i en bra medryttare:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 866
Senast: Fibusen
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 196
Senast: Shixle
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 780
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp