Medryttare -att tänka på

Amelia

Trådstartare
Jag som ensamstående 2 barnsförälder känner nog som många andra att hästens motionsbehov ibland får stryka på foten, (men också barnens behov av mig) och känner mig lite stressad över detta. Därför har jag bestämt mig för att en medryttare komemr att fylla detta behov av avlastning utmärkt- om det fungerar.. Har idag haft en tjej ute som min nuvarande tränare har tipsat om. Hon har lång hästvana och rider helt okej. Hon visade sig ha god hand om min polle och var lyhörd och trevlig.

Tanken är att medryttaren skall rida min häst två till tre ggr i veckan så att han går 5-6 dagar i veckan sammanlagt, vilket han behöver. Eftersom att hästen är min dressyrhäst och hon varken rider honom som jag eller ställer samma krav som jag så vill jag ha den biten. Istället vill jag att hästen skall/bör tränas i hoppning en dag i veckan och ridas ut en dag. Den tredje dagen får vi gemensamt komma överens om vad den skall innehålla. (Medryttaren är hoppintresserad men har en tillfredställande grundridning).

Tjejen behöver inte betala någonting för att vara medryttare, dels då jag "kräver" att hästen hoppas för tränare. Detta är nog så dyrt.. Dels för att jag faktiskt behöver hjälp med motionen av min häst.

De dagar hon är i stallet ingår mockning och uppmätning av mat samt ordinär skötsel av stall, häst och utrustning.

Men vad bör jag tänka på att klargöra med min medryttare för att kringgå de problem som ofta kan uppstå då fler än en grejar med ens häst?? Och vilka är de problemen?

Kan jag kräva att hon står för självrisk om hästen skadar sig när hon rider?

Snälla ge mig lite idéer för att göra detta så smidigt och tryggt som möjligt för oss båda!
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Jag har själv ingen häst just nu men är medryttare på två stycken. Det viktiga är att det finns en kommunikation och det är alltid hästens ägare/fodervärd som bestämmer i slutändan. Medryttaren behöver veta vad som förväntas för att kunna göra rätt.

Själv har jag faktiskt inte råkat ut för några problem, varken som medryttare eller då jag själv behövde medryttare till en foderhäst jag hade, så jag har inte riktigt koll på vad man mer ska tänka på.

Att medryttaren ska stå för självrisk om hästen skadar sig tycker jag inte känns ok, såvida det inte går att påvisa vårdslöshet.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Var tydlig med hur du vill att saker och ting ska vara.
Tex är du noga med att benskydden spolas av och inte bara borstas av så säg det!

Vad gäller självrisk så kan du väl kräva det men då lär du ha det på papper.
Men risken är väl kanske överhängande att du skrämmer iväg den tilltänkta medryttaren då.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Vad trevligt att höra att det går bra! Hur ser dina veckor upp? Hur uppstyrd är träningen och hur mycket får du bestämma själv?

Angående det här med självrisken.. Jag tänkte mer så här att folk i regel är mer oförsiktiga/ korttänkta med andras tillhörigheter och att då ha detta som en punkt i kontraktet skulle förstärka benägenheten att vara rädd om hästen.
Men visst - hästen kan ju skada sig trots alla försiktighetsåtgärder i världen, och då är det kanske inte så shysst.. En annan aspekt är ju att skador som hästen drar på sig pga av felaktig ridning inte kommer under själva ritten utan först senare, och ser man det så är ju en självrisk klausul i ett medryttarkontrakt helt onödig. Dessutom helt omöjlig att bevisa varken hit eller dit.

Men å andra sidan- lånar du en bil av en kompis och ngt händer - visst fasen betalar du! Ja det tål att funderas över..
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Tydlighet- ja det är viktigt. Jag tror att jag är en tydlig person. I veckan kommer hon att få vara med i stallet och "gå brevid". Kanske skulle ha en lista på papper?:idea:
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Jag får i stort sett göra vad jag vill med båda hästarna. Den ena rider jag gratis. Jag har inget skriftligt kontrakt med någon av dem. Den ena har jag en bestämd dag för, med möjlighet till flexibilitet vid behov, den andra bestämmer jag och hästens fodervärd vilka dagar jag ska rida, några veckor i taget.

De flesta begriper nog att man ska vara försiktig med andras grejer, annars märks det ju rätt snart och då kan en tillsägelse vara på plats.

Jag har lite svårt att jämföra en bil med en häst eftersom den förstnämnda inte tänker själv. Kör man i diket så får man förmoda att föraren gjort ett misstag, krockar man med bilen utreds det vems felet var och försäkringsbolagen blandas in. Hästar kan bli rädda och sticka, de kan snubbla eller trampa genom skare så de skadar sig. Att lägga ansvaret för dessa olyckor på en medryttare är inte lika självklart.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Jag har ägt häst i 30 år och jag hade själv aldrig nappat på att vara medryttare om häst ägaren krävde att jag betalar självrisk om hästen skadar sig . Det för mig är en ägare (om vi förutsätter att medryttaren är en normal och ansvarsfull sådan ) som är så rädd om sin häst att den inte borde låna ut den alls . Förstå mig rätt :)

Jag har medryttare till min häst sen mååånga år , litar på henne till 102 procent hon tar lika mkt om inte säga mer ansvar runt min häst än jag själv just för att hon lånar. Dvs hon tar aldrig ngra risker om ngt känns minsta risk fyllt så att säga, eller kommer på ngt galet öht . Det för mig är seriöst och det är så jag alltid själv agerar när jag lånat andras hästar . Skulle en olycka hända i hennes vård vet jag att det lika gärna hade hänt mig .
För mig handlar det alltså om att hitta rätt person mer än rättsliga avtal osv .

Det enda jag funderat på ngn gång är att man kanske borde ha skrivet avtal avseende situation där ryttaren blir allvarligt skadad - ur försäkrings bolags aspekt för bägge parter .
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare -att tänka på

Några tankar från mig kring ämnet. Jag har varit medryttare/skötare åt en drös hästar genom åren.

Och vilka är de problemen?

De flesta probelm jag haft har bottnat i kommunikationmissar.

Hur ser dina veckor upp? Hur uppstyrd är träningen och hur mycket får du bestämma själv?

Jag kan svara lite kort om hur jag har det där jag är nu. Jag har hästen 7 dgr i veckan. Jag bestämmer helt o hållet själv vad jag ska göra och är således inte alls styrd. Jag har skött denna häst i snart 10 års tid.

Angående det här med självrisken.. Jag tänkte mer så här att folk i regel är mer oförsiktiga/ korttänkta med andras tillhörigheter och att då ha detta som en punkt i kontraktet skulle förstärka benägenheten att vara rädd om hästen.

Jag hade snarare tackat nej till det medrytteriet. Vet ägaren jag hänger hos nu har tagit en försäkring åt mig/för mig. Hon står för självrisken o allt.

Tydlighet- ja det är viktigt. Jag tror att jag är en tydlig person. I veckan kommer hon att få vara med i stallet och "gå brevid". Kanske skulle ha en lista på papper?:idea:

Ska du ge henne en cheklista? Vilket budskap vill du sända ut med det?
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Det här med självrisken har jag tidigare lagt fram mina argument för- och emot. Det var en tanke- inte en dogm!;) som jag har insett kanske inte är rättvis eller shysst.
Nog om detta. Tanken med medryttarskapet är ju som sagt att få avlastning i vardagen och därför kräver jag heller inte något betalt. Medryttaren betalar ju i form av arbete istället,. dvs stalltjänst.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Ska du ge henne en cheklista? Vilket budskap vill du sända ut med det?[/QUOTE]

Inget budskap alls egentligen. Checklistan skall fungera som en hjälp för medryttaren så att hon inte glömmer eller missar vad som skall göras inför morgondagen (t ex mängd mat) eller vad som förväntas av henne av övriga gäster i stallet.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Tycker att det låter toppen med en lista! Det skulle i alla fall jag uppskatta i ett nytt stall med en ny häst. :)
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Inget budskap alls egentligen. Checklistan skall fungera som en hjälp för medryttaren så att hon inte glömmer eller missar vad som skall göras inför morgondagen (t ex mängd mat) eller vad som förväntas av henne av övriga gäster i stallet.

Men nu förstår jag inte riktigt. Funderar du på att ge ev. medryttaren en lista där det står hur denne ska uppföra sig i stallet? Hur de andra förväntar sig att hon ska uppföra sig?

Hua!

En lapp i skåpet eller vid maten om vad hästen äter skulle jag tycka var helt ok. Men en kravlista där det står exakt vad jag i rollen som medryttare ska göra går helt enkelt bort.

Jag skulle ta det som att jag hade att göra med en väldigt osäker ägare o som egenligen inte alls litar på mig som medryttare.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Men det har hon väl för jösse inte skrivit? Det är ju din egen tolkning.

vad är det för konstigt med en lapp där det står vad hästen skall äta, och om man tex ska lägga ut hö i hagen och fylla på vatten, eller om man ska tänka på ngt runt ngn annans häst i stallet, eller sopa efter sig innan man rider ut, som exempel? En ny medryttare som är där halva veckans dagar, har väl jättestor nytta av en sån i början innan alla rutiner sitter helt och hållet?
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Jag önskar att min medryttare hade velat ha en lapp med vad jag förväntar mig av henne när jag erbjöd henne en.
Då hade vi sluppit en massa saker som gör mig irriterad och ska jag säga något om det nu så känns det bara som att jag gnäller vilket jag hatar!
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Känns som om du medvetet misstolkar mig nu.. :cool:
Då medryttarens agerande i stallet är mitt ansvar är det viktigt att denne känner till våra rutiner.T ex sopar upp, ger hästarna hö om man lämnar sist och släcker. Inte kul för någon om detta missas. Att medryttaren uppför sig som folk är ett krav som för den stora majoriteten inte behöver stå på en lapp- eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare -att tänka på

Ja det är tråkigt att tjata. Men aldrig försent att göra om:) själv är jag inte så petig av mig när det kommer till andra. För jag vet att jag själv är sjuklig på att vara pedant t ex vilket jag inte alltid mår bra av. Men det har blivit bättre och jag övar mig på att vara mer slarvig.. :grin:
Men alla har ju inte samma norm och någonstans måste man bestämma sig för att kunna mötas.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Har du mer än 1 häst? Hjälper du henne m ridningen och tävlande? Eller är ni skiljda så ni inte träffas?
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Jag har bara en häst, och medryttaren är min tränare :D Så det är hon som hjälper mig får jag nog påstå ;)
Hon har skadat sig i en allvarlig ridolycka för många år sen som gör att hon inte fysiskt kan ha egen häst, för kroppen håller inte för det.
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Jättetrist att hon skadade sig, men jisses! :eek: Snacka om att ha det bra!!! :bow:Tänk om min tränare red min häst så... *suckar drömmande..*

:banana: (den fick vara med bara för att en är så söt... )
 
Sv: Medryttare -att tänka på

Jag hade absolut uppskattat att få en lista när jag började som medryttare! Det är så himla många regler, både skrivna och oskrivna, som skiljer sig från stall till stall. Toppen att kunna titta på den så man inte missar något i början när allt är nytt.

Jag har ridit min medryttarhäst i somras, med uppehåll nu då jag pluggar utomlands. Min hästägare tävlar och tränar hästen i dressyr och jag hopptränar en dag per vecka. Den andra dagen rider jag dressyr eller rider ut, beroende på vad hästen gjort tidigare i veckan. Jag blir uppmuntrad att rida dressyr för tränare eftersom det ligger i hästägarens intresse att hästen går så bra som möjligt, vilket jag tycker är en jättebra inställning. Det gynnar alla i slutändan om hästen rids ordentligt. Eftersom jag inte ställer ens i närheten av samma krav på hästen när jag rider så är det inga problem om den tränas 3 ggr/vecka ibland. Angående skador och så så har vi inget kontrakt, men för mig är det självklart att ersätta saker jag har sönder/tappar bort. Skulle en olycka hända med hästen är jag säker på att vi skulle lösa det, hästägaren är vettig och det hoppas jag att hon tycker att jag också är, annars skulle hon nog välja en annan medryttare. Kanske ska tillägga att hon hittade mig via vår gemensamma tränare och hon red tidigare med sin häst i min ridgrupp, så hon visste vem jag var sedan tidigare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 866
Senast: Fibusen
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 196
Senast: Shixle
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 780
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp