medryttare å sjuk häst

Z

zigge2

vad tycker ni alla där ute.
Är medryttare på en häst som ej varit ridbar på ca 1 ½ månad pga sjukdom. Har fortsatt att betala, samt att jag åkt dit på mina dagar och skött om stallet med allt vad det innebär.
Hur länge ska man betala tycker ni för en häst som e sjuk eller ska man säga till att man vill betala lägre pris?????

Sv: medryttare å sjuk häst

Nu har jag aldrig varit medryttare själv, utan haft egna hästar.

Det är alltid tråkigt när en häst skadar sig! Hur ser prognosen ut för hästen?

Har du talat med hästägaren om detta, förstår att det inte känns roligt att betala utan att kunna rida. Har själv haft skadad häst i över ett halvår och som hästägare är det bara att glatt betala alla löpande avgifter för hästen samt dyra veterinärräkningar.

Jag tycker nog inte att man som hästägare kan kräva av en medryttare att betala när hästen är skadad. Det vore skillnad om du var delfodervärd/fodervärd.

Mitt råd är att prata med hästägaren och tala om hur du tänker, alternativet är ju även att leta efter en annan ridbar medryttarhäst.

Senast ändrad:

hästen blir förhoppningsvis ridbar igen ifrån slutet på april å får då sättas igång ytterst försiktigt å till saken hör att jag sköter om hela stallet när jag e där, tre boxar som ska mockas å fixas käk, mm...

Jag tycker inte man ska behöva betala om hästen är sjuk. Man betalar ju ändå för att få rida. Jag tycker absolut man ska/kan ta sina vanliga dagar för att hjälpa till men tycker inte att man ska behöva betala för det. Jag skulle inte ta betalt av min medryttare om min häst inte gick att rida.

låter som att du inte har en särskilt bra deal!

jag är själv medryttare och betalar, men jag skulle inte tycka att det var särskilt schysst mot mig att behöva göra extra stallarbete om jag dessutom betalar! jag resonerar som så: betalar man så får man det som hästägaren normalt får, dvs arbetet och nöjet för den egna hästen.

att du dessutom betalar och arbetar extra när du inte kan rida är inte schysst mot dig. jag valde medryttarhäst just för att inte behöva ta samma ansvar som om jag hade haft egen häst. okej om det är en eller två veckor som hästen står, då skulle jag nog också bara fortsatt betala, men absolut inte två månader.

omförhandla är mitt råd!

hästen blir förhoppningsvis ridbar igen ifrån slutet på april å får då sättas igång ytterst försiktigt å till saken hör att jag sköter om hela stallet när jag e där, tre boxar som ska mockas å fixas käk, mm...

När jag läser det du skriver så läser jag att DU betalar för att FÅ städa i stallet o mocka med mera..

När jag läser det du skriver så läser jag att DU betalar för att FÅ städa i stallet o mocka med mera..

det var min tanke också...hade jag vart hästägare i det här läget hade jag skämts över att ta betalt av en medryttare som gör så mkt som ts! o speciellt om hästen inte ens går att rida.
förresten ts, om nu hästägaren har fler hästar o du ändå "städar" åt dem, kan du inte rida nån av dem då?

Det beror på hur man ser på hästen, som ägare har man inget annat val än att betala;)

Som medryttare kan man ju bara gå, från en dag till en annan om man inte tycker det är kul längre.

Jag tycker att du ska prata med hästägaren, kanske är det så att hon har så mycket utgifter för hästen just nu att "dina" pengar verkligen behövs?!

Kanske behöver hon dem nu och kan tänka sig att du rider gratis senare när utgifterna inte längre är så stora?

Du verkar förövrigt vara en superbra medryttare som sköter det du ska:bow:, du är välkommen till mej när som helst:)

det var min tanke också...hade jag vart hästägare i det här läget hade jag skämts över att ta betalt av en medryttare som gör så mkt som ts! o speciellt om hästen inte ens går att rida.
förresten ts, om nu hästägaren har fler hästar o du ändå "städar" åt dem, kan du inte rida nån av dem då?

Skulle heller aldrig ta betalt för att någon städade i mitt stall, mockade åt mina djur mm.

Tar inte ens betalt av min nuvarande medis som bara har nöjjet att rida. Hon får låna min häst på träningar och för tävlingar.
Enda gången jag ber om hjälp är då jag måste resa bort och behöver nån som rider och sköter min tjej. Som kommande vecka. Måste resa till Göteborg med jobbet. Nu måste min medis ge min tjej mat o vatte 1 gång om dagen. Den andra måltiden tar min stallkamrat hand om..

(jag är inne på att betala min medis för tjänsten hon gör mej)!!!!!

Du blir utnyttjad! Betala för att mocka och städa? :crazy:
Skriv kontrakt på att du får rida gratis när hästen är fullt användbar i samma tid som du nu ska hjälpa till tills hästen går att nyttja fullt ut.

Jag skulle skämmas ihjäl om jag var ägare till din medryttarhäst och varit tacksam för extra hjälp och ompyssling, troligen gett dig en gratismånad senare för all hjälp.

Mina medryttare får avdrag om hästen inte är ridbar mer än en dag/månad. Likaså om medryttaren blir sjuk lite längre tid, tex en månad, men tillräckligt kort för att vi inte vill avsluta samarbetet.

Om hästen är halt/sjuk en enstaka dag betalar de som vanligt.
Om hästen beräknas vara avställd i en månad eller mer betalar de ingenting.

Jag tycker absolut inte att du ska betala för att sköta om häst och stall om du inte får rida!!

Jag tycker att det beror på hur mycket du betalar vs hur många dagar du rider normalt. Betalar du hundra kronor eller ett par hundra kronor så kanske det inte är så mycket att bråka om om du normalt sett rider tre gånger i veckan och kanske kurser m.m. Men visst förstår jag att det känns konstigt om du fortfarande tar hand om stallet. Personligen, om jag var medryttare och inte betalade så mycket skulle jag nog kunna tänka mig att betala under skadeperioden om den inte var överdrivet lång, sköta hästen några dagar kanske, men kanske inte sköta stallet också. Tyvärr är ju en skadad häst dyrare än en frisk men det finns ju gränser för vad man tycker är okej. Och det vet ju bara du vad som känns okej för dig, det tycker jag man ska se i ett större perspektiv än vad man valt att kalla sitt samarbete för. Som sagt, jag tycker det beror på hur mycket du betalar och hur det ser ut för er i övrigt. Men det är bra om du pratar med ägaren om det känns som för mycket.

När jag har varit medryttare så brukade dealen ofta vara att man inte betalade om hästen var sjuk, men fortsatte att sköta om den. Uppsägning en månad, dvs när hästen har stått en månad så kunde man sluta som medryttare.
Men jag har bara mockat och fixat mat till en häst.

Du blir utnyttjad! Betala för att mocka och städa? :crazy:
Skriv kontrakt på att du får rida gratis när hästen är fullt användbar i samma tid som du nu ska hjälpa till tills hästen går att nyttja fullt ut.

Jag skulle skämmas ihjäl om jag var ägare till din medryttarhäst och varit tacksam för extra hjälp och ompyssling, troligen gett dig en gratismånad senare för all hjälp.

Jag kan bara hålla med.. Jag skulle aldrig låta någon betala för att få mocka och städa, snarare skulle jag betala personen eller låta den rida gratis sen. Se alltid till att ha skrivit kontrakt är ett tips!

Tack för alla råd och tips. Får se hur jag ska göra, kanske titta efter en ny häst.

När jag hade en betalande medryttare så sa jag åt henne att hon absolut inte behövde betala när min häst blev dålig. Inte heller när hon skulle börja sättas igång (är ju tråkigt att sätta igång häst efter vila tycker jag, så är bara glad om någon vill hjälpa till med det). Utan tanken var att hon skulle börja betala igen när hästen var så pass igång så hon kunde nyttja hästen som vanligt.

Det är väl inte extra arbete? Mina medisar betalar inte ett öre, men de har i sin deal att de ska sköta häst och stall även om de inte kan rida pga ohälsa hos häst, medis eller nåt annat. Vitsen är ju att de ska vänja sig vid hur det är att ha egen häst och när man har egen häst då är det banne mig inte billigare för att hästen är halt. Tvärtom. Är det bara ridningen de är ute efter, då kan de gå på ridskola. :mad:

Sorry glömde. Jag tar inte betalt, men om jag gjorde det så skulle de naturligtvis slippa betal om hästen var oridbar.
Men det här med att man som medis släpper hästen och skaffar ny när den inte kan ridas, skulle ni göra så om det var er egen häst?
Tyvärr tror jag det är vanligt att medryttare gör så. Jag vill att de ska vara delaktiga, det är väl ingen turridningsverksamhet man har heller?

jag kan hålla med om att det är dålig stil av folk att försvinna när hästen blir sjuk, att inte vilja betala då är ganska förståligt, men jag tycker man kan ställa upp som vanligt, att vara hos hästen o borsta o pyssla o visa att man bryr sig! den behövs ju tas om hand fast den är sjuk!

åh fy fan! :eek: jag skulle aldrig gå med på det..
betalar man för att får rida hästen så gör man mat och mockar enbart åt medishästen.. allt annat ska man få avdrag för..

och polaren skrev in i sitt medryttarkontrakt (polaren ägde hästen alltså) att om hästen var sjuk mellan 50-99% av månaden så behövde medryttaren bara betala halva summan.. om hästen var sjuk 100% av månaden betalade hon inget alls men skulle komma ut och mocka och pyssla iallafall..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 805
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV