medryttare å sjuk häst

Sv: medryttare å sjuk häst

*KL*

Jag förstår inte varför man ska ta betalt av en medryttare.... Medryttaren ger mig ledigt från hästeriet en dag och i gengäld får hon rida gratis den dagen.....

Vill man ha avlastning med kostnaderna får man skaffa delfodervärd istället.

eeexakt :bow::bow:

*KL*

Jag förstår inte varför man ska ta betalt av en medryttare.... Medryttaren ger mig ledigt från hästeriet en dag och i gengäld får hon rida gratis den dagen.....

Vill man ha avlastning med kostnaderna får man skaffa delfodervärd istället.

Det är alltså namnet medryttare man stör sig på? Så om man kallar sig delfodervärd och inte vill ha ansvar utan endast rida så är det ok att betala?

Nej, det är inte namnet utan det är hur jag definierar att vara medryttare resp fodervärd.

Medryttare för mig är någon som rider ex en dag och "betalar" den ridningen med att göra den dagen sysslor. En medryttare har för mig inga mer skyldigheter eller rättigheter än så. Behöver inte ta något egentligt ansvar (förutom skötseln den dagen den rider) men har å andra sidan inte något att säga till om gällande skötsel, träning, hantering mm. Ägarens ord är lag.

Fodervärd betalar för de dagar den har hästen och dessa dagar "tillhör" hästen fodervärden. Dvs fodervärden gör i stort sett vad den vill med hästen de dagar den betalar för. Fodervärden har också fullt ansvar de dagarna. En fodervärd får vara delaktig i besluten gällande hästens skötsel, fodring, träning mm.

Det är ungefär så jag ser på saken. Det finns väl lika många definitioner på medryttare och fodervärd som det finns människor men de som står ovan är mina. (på en höft)

Jag har en medryttare och vi har ett kontrakt där det står att medryttaren inte ska betala vid skada då hästen ej är "brukbar" under längre tid.

Mn häst fick oturligt nog hovböld i vintras och då behövde inte min medryttare betala,hon fick komma ut om hon ville sköta/pyssla med hästen i fråga,jag va ute flera ggr per dag och meddelade medryttaren då jag va ute på hennes dagar,så hon slapp om hon inte ville komma.

mindre missförstånd när man har kontrakt;)

Visst är det fritt att tolka orden medryttare och delfodervärd. Men jag tycker att det är tråkigt att många dömer hästägare som vill ha betalt av en medryttare. Så länge två parter är överens så ser jag inget utnyttjande i det hela. Är man inte överens så får man lösa problemet på det ena eller andra sättet.

Detta kan man älta i trådar som dyker upp titt som tätt hur länge som helst. Alla får tycka olika, men jag anser att så länge man är överens så är det inget problem. Är man inte nöjd som medryttare, framför man sina åsikter och anser man inte hästägarens krav som rimliga får man vackert leta upp en annan hästa att rida. Det är ingen rättighet att få rida andras hästar gratis, och visst jag kan oxå tycka att det skulle vara tråkigt att betala för att ta hand om någons skadade häst, men då gäller det att komma överens om sånt när man börjar rida någon annans häst, och har man en överenskommelse att man betalar även när hästen är sjuk så får man vackert göra det om man är intresserad av att fortsätta med hästen.

Men som sagt, alla har rätt att uttrycka sin åsikt, du ahar din och jag har min!

Har ej läst hela tråden...

Men har hästen varit sjuk/skadad en längre tid, och du inte kan rida normalt på den förräns efter en lång tid, skulle jag nog inte vilja betala, speciellt inte om jag sköter så mkt i stallet som du verkar göra.

Fast beror kanske på hur mkt man betalar vanligtvis också, rör det sig om en hundra-lapp eller kanske flera hundra-lappar, det är ju viss skillnad.

Bästa är ju att prata med hästägarn :)

Tack för alla råd och tips. Får se hur jag ska göra, kanske titta efter en ny häst.

..de ryttare vi haft ute hos oss har fått hjälpa till med stallskötsel och grejjer.. och fått rida/fått ridlektioner som tack för hjälpen..

Känns många ggr som medryttare blir utnyttjade till "skitgöror"..

vem tusan vill betala för att mocka skit? o0

LYCKA TILL!

Jag svarat allmänt, vet inte hur man gör om dte inte skall stå att man svarar någon speciell.
Men eftersom jag inte har någon ponny längre, så funderar jag på att bli medryttaren, iallafall tills sommaren. Jag hittade en häst och prtade med ägaren igår, och träffade hästen. Imrogon skall jag provrida, skall bli spännande.
Men jag behöver bara mocka göra iordning mat och rida, och betalar 1000 kr i månaden, men jag tror aldrig hon skulle ta betalt om hästen inte var ridbar!!!

Och om jag hade häst, och medryttare, skulle jag aldrig låta medryttaren betala mig om hästen inte går att rida.

Däremot, om medryttaren vill hjälpa till i stallet endå, skulle jag låta henne göra det(gratis, haha), och sedan ge henne lika många gåner som hon hjälp till, fri dagara att rida på ist sedan.

Det hade varit smart!!

gahh:crazy: betalar du 1000kr/månaden för att vara medryttare???? Låter ju helt galet. Jag har ridit gratis fram till de att hästen jag rider bytte till ett dyrare stall. Nu lägger jag 200kr/månad. Då rider jag minst 2dagar i veckan. Förra veckan hade jag stallet 5dagar. Vi hjälps åt när de behövs. Så mockar jag och fixar mat. Sen eftersom jag har så bra kontakt med dem som äger stallet numera så brukar jag hjälpa till med utsläpp den veckan jag jobbar och ändå åker ut på morgonen när jag slutat jobba (jobbar nätter)

Men att betala 1000kr /månad som medryttare tyckte jag lät dyrt. Låter som en summa en delfodervärd skulle betala. Jag skulle aldrig betala mer än max 500kr/månad som medryttare. Egentligen tycker jag väll inte man ska behöva betala alls om de är ägaren till hästen som annonserat ut om hjälp. Då ska man väll vara tacksam för hjälpen? Annat om de är medryttaren som frågat om att få hjälpa till med din häst trots du egentligen inte behöver någon hjälp. Så tycker jag. Sen får alla andra tycka tvärt om om dem vill;)

Jag hoppas du och hästägaren kommer fram till en bra lösning. Det där låter jättejobbigt :(

Har man ett avtal så följer man ju givetvis detta, det tycker jag också. Men avtal kan också omförhandlas och det tycker jag definitiv TS ska göra i detta fall.
Sen vad man kallar saker hit eller dit spelar ju inte så stor roll, det håller jag med dig om, bara alla parter är på det klara med vad som gäller. :)

jag fattar inte ens hur en häst ägare kan kräva betalt för att ha en medryttare. En medryttare har man för att man själv inte har tid att ha hand om sitt eget djur och man ska ju inte ta betalt för att få hjälp. Är de någon som ska ha betalt är det ju medryttaren..

jag tycker itne att du ska behöva betala när du inte kan rida hästen.

Alltid svårt med "vem gör/betalar vad" när en medryttare och en hästägare ska dela på hästen!

Det finns ju olika anledningar varför en hästägare skaffar en medryttare, i vissa fall är det ju vad jag förstått enbart för att ägaren själv inte har råd att betala hela hästen själv. Och då är det ju ett svårt läge om medryttaren inte får rida och därigenom inte vill betala.
Skaffar ngn medryttare som betalar pga tidsbrist, då anser säkerligen ägaren mkt fortare att den inte behöver ta så mkt/inte ta ngt alls betalt om hästen är obrukbar.

Vore jag hästägare i det här fallet skulle jag tycka det var helt ok att ts inte ville betala ngt. Men jag skulle även som medryttare då inte anse att jag med automatik skulle få vara kvar som medryttare om/när hästen sedan är fullt brukbar igen.

Likaså tycker jag angående ta betalt eller inte lite beror på om jag ridmässigt har "nytta" av medryttaren. Jag hade förut 2 hästar. En äldre läromästare som hade betalande medryttare. De medryttarna kunde utvecklas och verkligen lära sig rida tryggt och säkert, därför ansåg jag de skulle betala. Men de utvecklade ju inte hästen på ngt sätt ansåg jag.
Den andra hästen reds av en kompis som deltog i hans utbildning = jag hade ju nytta av att hon red, hon är en duktig ryttare, henne tog jag inte betalt av.
Att jag inte själv red båda hästarna 100% var ju pga tidsbrist.

Vore jag hästägare i det här fallet skulle jag tycka det var helt ok att ts inte ville betala ngt. Men jag skulle även som medryttare då inte anse att jag med automatik skulle få vara kvar som medryttare om/när hästen sedan är fullt brukbar igen.

Men det är väl konstigt om man inte skulle få vara kvar som medryttare när hästen är frisk om man har åkt och mockat, borstat och pysslat/promenerat med den skadade hästen i veckor och så avslutar ägaren medryttarskapet när hästen är frisk. Det är ju höjden av utnyttjande! :eek: Man vågar inte säga det tidigare utan först när medryttaren tagit hand om hästen och hjälpt ägaren massor. Usch för sådana hästägare. :crazy:

Jag menar givetvis att om man avsäger sig att ha hästen på foder när den är sjuk och sen vill återuppta fodervärdsskapet när hästen är frisk, då skulle inte jag anse det självklart att jag fick det automatiskt.

Betalar du för att få rida eller betalar du för att få mocka? Hur lyder er deal???

hästen blir förhoppningsvis ridbar igen ifrån slutet på april å får då sättas igång ytterst försiktigt å till saken hör att jag sköter om hela stallet när jag e där, tre boxar som ska mockas å fixas käk, mm...

Alltså, detta är inte riktat mot enbart dig, men jag fattar inte hur folk kan vara så dumma att de betalar för att få arbeta! Jag har aldrig tagit betalt av en medryttare trots att jag blivit erbjuden. Ni gör ett jobb, och ska om möjligt få betalt för det.
Skäms hästägare som inte vill stå för de kostnader en häst innebär och dessutom begär betalt för att folk ska göra ert jobb!:mad:

Där håller inte jag med dig.
Som hästägare har man stora utgifter på utrustning, skor, foder, stallplats etc. som jag tycker att medryttaren gärna kan vara med och betala eftersom saker faktiskt slits, foder tar slut osv.
Dessutom riskerar man faktiskt hästen.
Jag säger inte att den blir förstörd nödvändigtvis, men annorlunda kanske.
Jag har haft och har även nu medryttare.
Och visst beter hästen sig annorlunda om min medryttare har ridit flera dagar utan att jag har hunnit rida i mellan.
Ändå är min medryttare en jättegullig, fullt normalridande tjej.
Men, hon rider inte som jag.
Och, nej, jag tar faktiskt inte betalt av min medryttare, men det hör inte hit :D

Fast även om ni som medryttare hjälper oss hästägare, så är det ju faktiskt vi som hjälper er oxå. Ni skulle ju inte vara hos våra hästar om ni inte ville? Eller??

// Anna

Men om man tycker att det är dyrt att ha häst så kanske man främst ska se över sin budget för hästen. kan man sänka kostnaderna? Om nu hästen rids så mycket mer att utrustningen behöver bytas ut, och det går extra foder så kanske det är en bättre deal att inte ha extra ridning utöver vad du rider själv. Är det så att hästen behöver ridas mer, ja då gör medryttaren plötsligt ett jobb och ska ha betalt. Att hästen blir annorlunda efter att någon annan ridit är ju i många fall ett bevis på att hästen utvecklas. Tycker mn att det är negativt så ska man inte låta någon annan rida.
Dessutom så låter du som en arbetsgivare med det sista påståendet:D "Ni behöver oss, och hade inte varit här om ni inte hade velat";)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 805
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV